روسای انجمنهای بیوتکنولوژی، ایمنی زیستی و ژنتیک و برخی اعضای این انجمنها در نشستی در خبرگزاری مهر با تایید سلامت محصولات تراریخته تاکید کردند این محصولات به راحتی وارد کشور شده و مصرف می شوند اما از تولید داخلی ممانعت به عمل می‌آید.

نشست بیوتکنولوژی و چالشهای موجود با حضور مسئولان و اعضای انجمنهای علمی مرتبط روز گذشته در خبرگزاری مهر برگزار شد. دکتر محمد علی ملبوبی رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران در این نشست درباره مباحثی مبنی بر احتمال وجود خطر در محصولات تراریخته گفت: هم اکنون بدون هیچ ملاحظه ای محصولات تراریخته به کشور وارد می شوند و همه مردم هم مصرف می کنند. البته این محصولات در خارج از کشور ارزیابی مخاطرات شده اند و هیچ نگرانی در مورد آنها وجود ندارد.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی: ادعای سمی یا سرطانزا بودن محصولات تراریخته دروغ است

رئیس انجمن بیوتکنولوژی گفت: اینکه عنوان می شود گیاه تراریخته سمی، سرطان زا یا عفونت زا است از نظر علمی دروغ است و ما این مباحث را جز مزخرفات علمی می دانیم.

وی اضافه کرد: این مباحث افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می دهد که خیانت است و نمی توان به راحتی افکار مردم را نسبت به محصولات زیست فناوری تغییر داد.

ملبوبی در پاسخ به این پرسش که ذینفعان بیوتکنولوژی را چه افرادی تشکیل می دهند گفت: ما عمرمان را صرف تحصیل و تحقیق در بیوتکنولوژی کرده ایم تا روزی محصول حاصل از این فناوری به دست مردم برسد بنابراین ذینفعان بیوتکنولوژی مردم هستند.

رئیس انجمن ژنتیک: رسانه ها به بحث علمی پیرامون محصولات تراریخته دامن بزنند

دکتر اکبری رئیس انجمن ژنتیک ایران نیز در این نشست با اشاره به برخی مشکلات پیش روی زیست فناوری گفت: در میان برخی مسئولین به ویژه در سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص بیوتکنولوژی شبهاتی وجود دارد که ما به عنوان جامعه علمی باید تلاش بیشتری انجام دهیم تا به تفاهم در این زمینه کمک کند.

وی اظهار داشت: پیشنهاد می کنم برای اینکه در بیوتکنولوژی به اغنا برسیم، مباحثات بیشتری صورت گیرد و متخصصین این رشته مستندات را برای صحت و کذب موارد عنوان شده در خصوص بیوتکنولوژی ارائه دهند.

رئیس انجمن ژنتیک تأکید کرد: باید مباحثات را ادامه داد و به خبرگزاری مهر پیشنهاد می کنم که بحث علمی پیرامون این موضوع را دامن بزند.

رئیس انجمن ایمنی زیستی: سازمان محیط زیست با فناوری نانو هم مشکل دارد  

دکتر بهزاد قره یاضی- رئیس انجمن ایمنی زیستی زنیز در این نشست گفت: افراد فناوری هراس و دانایی ستیز که مسئولیت های عالی رتبه علمی را در کشور در دست دارند و مدیریتهای پژوهشی و تخصصی کشور را اشغال کرده اند با همه فناوریها مخالفت می کنند. سازمان حفاظت محیط زیست در مورد نانو نیز اظهاراتی دارد و فرض را بر این می گذارد که محققی که کار علمی حتی در زمینه نانو انجام می دهد بی مهابا تحقیق می کند.

وی با بیان اینکه این مسایل کارشناسی شده بیان نمی شود، گفت: اظهاراتی که فناوری هراسی را در مردم ایجاد می کند، بنیان کارشناسی ندارند.

رئیس انجمن ایمنی زیستی اظهار داشت: برخی از مدیران غافل هستند، مشاورین بی کفایت دارند، صداقت ندارند و در برخی موارد اجازه می دهند مشکلاتی برای پیشبرد فناوری در کشور به وجود آید.

وی همچنین تأکید کرد: بحث ما سیاسی نیست و نه تنها در این دولت که در دولت قبل نیز با مشکلاتی مواجه بودیم.

عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی: مخالفان بیوتکنولوژی در مناظره ها حضور نمی یابند

دکتر عالم زاده – عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی نیز در این نشست در پاسخ به این پرسش که چرا در برابر بیوتکنولوژی مقاومت وجود دارد، گفت: کشورهای بیگانه نمی خواهند ما به این فناوری دست پیدا کنیم و در داخل کشور نیز زمانی که از طرفین موافق و مخالف بیوتکنولوژی در جلسانی دعوت می شود طرف مخالف در این جلسات حضور نمی یابند.

وی اظهار داشت: این مخالفت ها در مورد زیست فناوری در دانشگاهها کمتر مشاهده می شود. دانشگاه مکانی است برای بحث علمی و اگر مخالفانی در مورد بیوتکنولوژی در دانشگاهها وجود داشته باشد ما با بحث علمی آنها را قانع می کنیم اما زمانی که مخالفین بیرون از دانشگاه یک طرفه قضاوت و مطالبی که به هیچ عنوان سندیت علمی ندارد را به چاپ می رسانند تعجب ما را بر می انگیزد.

عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی گفت: برداشت من این است که مخالفتها در خصوص بیوتکنولوژی ناآگاهانه است و در موارد آگاهانه نیز منافع ملی زیر پای منافع شخصی ذبح می شود.

مختار جلالی : محصولات وارداتی تراریخته را سالم می دانند اما تولید داخل را سرطان زا!

مختار جلالی - عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی در این نشست با طرح این سئوال که چرا مخالفین از مباحثه درباره بیوتکنولوژی فرار می کنند، گفت: چرا وقتی حرف منطقی ندارند عنوان می کنند "جنگلهایی که بر اثر محصولات تراریخته گرد مرگ روی آنها نشسته و برخی بیماری ها به تراریخته بر می گردند؟"

وی ادامه داد: اگر مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست دلسوزاند چرا به وضعیت هوای تهران رسیدگی نمی کنند؟ چرا کشتی های ذرت و ... در کشور ما پهلو می گیرد و اجازه می دهیم که مردم از این محصولات استفاده کنند؟ واردات محصولات تراریخته اشکالی ندارد اما تولید آن توسط محققین مشکل دارد؟!

امیدی نیا: 58 درصد سوبسید فناوری کشور آمریکا به بیوتکنولوژی اختصاص یافته است

دکتر اسکندر امیدی نیا – عضو انجمن ایمنی زیستی نیز در این نشست با تأکید بر اینکه زندگی، تخصص و کار روزانه ما با مسائل مربوط به بیوتکنولوژی ارتباط دارد به بحث تربیت نیروی انسانی در زمینه بیوتکنولوژی در کشور اشاره کرد و گفت: اگر بیوتکنولوژی با مشکل مواجه شود، تربیت نیروی انسانی نیز در این زمینه با چالش رو به رو خواهد شد.

وی همچنین با استناد به گزارشی درباره اختصاص اعتبار توسط آمریکا برای پیشرفت زیست فناوری در این کشور اظهار داشت: در سال 2002 گزارشی از اختصاص اعتبار به بیوتکنولوژی توسط آمریکا منتشر شد که بر اساس آن این کشور، 110 میلیارد دلار به عنوان سوبسید در خصوص فناوری به دانشگاهها اختصاص داده و از این مبلغ 58 درصد به بیوتکنولوژی تعلق داشته است.

عضو انجمن ایمنی زیستی اضافه کرد: در سایر کشورهای پیشرفته نیز اعتبارات زیادی به پیشبرد بیوتکنولوژی اختصاص داده می شود.

افراز: شک نکنید که محصول تراریخته را همه مصرف می کنیم

دکتر افراز – عضو هیئت مدیره انجمن ژنتیک نیز که در این نشست حضور داشت با اشاره به واردات محصولات تراریخته به ویژه ذرت در کشور گفت: هر ساله ذرت را از کشورهایی وارد می کنیم که این کشورها در کشت محصولات تراریخته به شدت فعال هستند.

عضو انجمن ژنتیک اظهار داشت: از سوی دیگر زمانی که این محصولات وارد کشور می شوند، در طول مسیر مقداری از آنها ریخت و پاش هایی دارند و به طور طبیعی در داخل کشور سبز می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha