در هفته سلامت، اگرچه اکثر مسئولان وزارت بهداشت و درمان از سلامت جسم می‌گویند اما نمی‌توان از اهمیت سلامت روان و شیوع مخاطرات و آسیب‌های روانی غافل بود. کارشناسان معتقدند به خطر افتادن سلامت روان و به تبع آن شکل‌گیری بیماری‌های مرتبط با عملکرد مغز یا همان روان، می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های متعدد جسمی نیز باشد.

سلامت نیوز:در هفته سلامت، اگرچه اکثر مسئولان وزارت بهداشت و درمان از سلامت جسم می‌گویند اما نمی‌توان از اهمیت سلامت روان و شیوع مخاطرات و آسیب‌های روانی غافل بود. کارشناسان معتقدند به خطر افتادن سلامت روان و به تبع آن شکل‌گیری بیماری‌های مرتبط با عملکرد مغز یا همان روان، می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های متعدد جسمی نیز باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی می‌گوید: سلامت فرد، در طیفی به هم پیوسته قابل تعریف است. در واقع باید به سلامت با در نظر گرفتن همه ابعاد آن از جمله ابعاد روانی و جسمانی توأم با یکدیگر نگریست.

دکتر روشن پژوه، حفظ و حمایت از سلامت فرد و جامعه را در گرو یکپارچه نگریستن به طیف و پیوستار پیشگیری تا درمان و حتی حمایت می‌داند. وی می‌گوید: نمی‌شود فردی، از بیماری روان رنج ببرد اما ادعا کنیم که جسم سالم او تحت تأثیر فشارهای روانی نیست و عوارض بیماری روانی را تحمل نمی‌کند، چه بسا مواردی بسیار که بیماری‌های جسمی، نتیجه بیماری‌های روانی است.

دکتر جوانشیر بیدختی، متخصص بیماری‌های داخلی هم می‌گوید: بسیاری از بیمارانی که امروز در گروه بیماران قلبی و عروقی دسته ‌بندی می‌شوند، به علت بیماری‌های رایج روانی نظیر استرس و اضطراب که سال‌ها متحمل شده‌اند، گرفتار بیماری جسمی شده‌اند. وی می‌افزاید: درصد بسیار بالایی از افراد جامعه امروز، بویژه شهرنشین‌ها در معرض بیماری‌های روان نظیر افسردگی هستند، به جرأت می‌شود گفت که بیماران افسرده، مستعد‌ترین افراد برای ابتلا به بیماری‌های مختلف جسمی هستند.


 حرف‌های مگو
هنوز هم حرف زدن درباره بیماری روان به تابوشکنی نیاز دارد. وی می‌گوید: همان گونه که بیماری جسمی به درمان و پیگیری نیاز دارد، بیماری روانی نیز باید درمان شود.
کارشناس ارشد رفاه اجتماعی، اهمیت بهداشت روان را به این علت قابل توجه می‌داند که بر‌اساس سند منتشر شده در سایت سازمان جهانی بهداشت، بهداشت روان به عنوان حالتی از بهزیستی تعریف می‌شود که تحت آن شرایط هر فردی آگاه به استعداد ذاتی خود بوده، توان مقابله با استرس‌های عادی زندگی را دارد، می‌تواند به طور مولد و با موفقیت فعالیت کند و قادر به همکاری و مشارکت با اجتماع خویش است. نسرین شاهدی فرد که مترجم این سند است، با اشاره به مقاله علمی منتشر شده در سایت سازمان جهانی بهداشت یادآور می‌شود: حدود 20 درصد از کودکان و نوجوانان سراسر جهان مشکلات یا اختلال‌های روانی دارند که در همه فرهنگ‌ها تقریباً همسان گزارش شده است.


وی می‌گوید: براساس آمار موجود در این کشورها به ازای یک تا چهار میلیون جمعیت فقط یک روانپزشک کودک وجود دارد.
به نظر شاهدی فر، افسردگی به مفهوم احساس حزن طولانی و از دست دادن علاقه که دارای علائم متعدد روحی، رفتاری و جسمی است، به عنوان یکی از اصلی‌ترین علت‌های ناتوانی در سراسر جهان رتبه ‌بندی شده است.
دیگر اسناد منتشر شده در سایت سازمان جهانی بهداشت که برخی از آنها در پایگاه اطلاع رسانی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی دانشگاه تبریز هم منتشر شده، حکایت از آن دارد که سالانه به طور متوسط 800 هزار مورد خودکشی در جهان اتفاق می‌افتد که 86 درصد آن مربوط به کشورهای با درآمد کم و متوسط است. بیش از نیمی از افرادی هم که خودکشی می‌کنند در گروه سنی مولد یعنی 15 تا 44 سال قرار دارند.


اصل هشت سند منتشر شده درسایت سازمان جهانی بهداشت، بر این موضوع تصریح دارد که درباره توزیع منابع انسانی ورزیده در زمینه بهداشت روان نابرابری زیادی در سراسر جهان مشهود است. بر این اساس، کشورهای
کم درآمد به ازای هر صد هزار نفر فقط پنج صدم درصد روانپزشک و فقط شانزده صدم درصد پرستار بیماران روانی دارند.


سازمان بهداشت جهانی، پنج مانع اصلی برای افزایش قابلیت دسترسی به خدمات بهداشت روان را مطرح می‌کند که عبارتند از نبود بهداشت روان در فهرست موارد بهداشت عمومی و نبود سرمایه‌گذاری کافی بر این مقوله، سازماندهی رایج خدمات بهداشت روان، نبود یکپارچگی در مراقبت‌های اولیه هنگام بروز بیماری‌ها یا اختلالات روان، منابع انسانی و مالی ناکافی در زمینه بهداشت روان، نبود رهبری و مدیریت بهداشت روان عمومی.
مهدی میرمحمد صادقی مدیر دفتر مشاوره مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی نیز با تأکید بر لزوم توجه وزارت بهداشت به آموزش‌های مربوط به بیماری‌های روان تنی به دلیل تأثیراتی که بر سلامت می‌گذارد، یادآور شد: سلامت روان تأثیر مستقیمی بر سلامت جسم دارد اما متأسفانه در اولویت جدی جامعه ما قرار ندارد و باید به آن توجه ویژه تری شود. میرمحمدصادقی همچنین از راه‌اندازی و فعالیت 1300 مراکز مشاوره در سطح کشور به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های سازمان بهزیستی در بخش «سازماندهی» یاد کرد که در هر یک از آنها دست کم سه متخصص روانشناس فعالیت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha