یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 145666

دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، گفت: ۱۰ تا ۱۲ جمعیت کشورمان مبتلا به دیابت نهفته هستند.

سلامت نیوز: دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، گفت: ۱۰ تا ۱۲ جمعیت کشورمان مبتلا به دیابت نهفته هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد رضا بختیاری با بیان اینکه کنگره امسال نسبت به سالهای گذشته پررنگ تر بوده و با مشارکت فدراسیون های علمی بین المللی برگزار می شود گفت : بررسی بیماری دیابت از جمله محورهای مهم این کنگره است که به دلیل شیوع بالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهند که ۹ درصد جمعیت دچار دیابت آشکار و ۱۰ تا ۱۲ درصد دچار دیابت نهفته هستند تصریح کرد: آزمایشگاه ها در کشف بیماران مبتلا به دیابت برای اولین بار نقش مهمی ایفا می کنند.
دبیر علمی این کنگره ادامه داد: دیابت از جمله بیماری هایی است که میتواند عوارض متعددی را برروی ارگان های مختلف بدن ایجاد نماید که یکی از این ارگانهای مهم، کلیه ها هستند که با عنوان «کلیه نفروپاتی دیابتی» مطرح می شود.
وی با بیان اینکه تشخیص اولیه این مشکل با آزمایشگاه تشخیص طبی است، گفت: انجمن نفرولوژی آمریکا دو تست را به عنوان بهترین تست عنوان کرده که اندازه گیری کراتینه خون که دراین تست توجه به سن بیمار بسیار مهم است.
بختیاری با اشاره به اینکه تست دیگر اندازه گیری پروتئین ادرار است که در گذشته به صورت ۲۴ ساعته جمع آوری می شد افزود : امروزه این تست به صورت تصادفی انجام می شود که اگر میزان پروتئین بیش از ۳۰ میلیگرم باشد نشان از آسیب کلیه ها و درصورتی که کمتر از ۳۰ میلی گرم باشد کلیه ها سالم هستند.
وی با تاکیدبه اینکه امروزه شایع ترین علت بیماریهای مزمن کلیه و دیالیز را بیماری دیابت عنوان می کنند یادآور شد : همه افراد مبتلا به دیابت بهتر است این دو آزمایش ساده را به صورت دوره ای انجام دهند تا در صورت آسیب به کلیه در مراحل اولیه تشخیص و درمان را شروع نمایند.
دبیر علمی این کنگره در ادامه به همکاران آزمایشگاه توصیه کرد که برای انجام ازمایش حتما از کیت استاندارد استفاده نموده و از استاندارد بودن کیتهای استفاده کننده مطمئن باشند تا پاسخ آزمایش کراتینه و پروتئین دقیق بوده و تشخیص بیماری به درستی انجام شود .
این کنگره به مدت ۴ روز در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha