بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره روز گذشته معاون اول رئیس جمهوری مصوبه دولت در خصوص طبقه بندی معلمان را ابلاغ کرد، این درحالبست که این لایحه منتقدانی دارد که خواستار تجدید نظر در لایجه رتبه‌بندی برای بالا بردن مطلوبیتش هستند.

پای درد‌ و دل معلمان باسابقه‌ و روزگار سخت‌شان در نظام رتبه‌بندی‌

سلامت نیوز: بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره روز گذشته معاون اول رئیس جمهوری مصوبه دولت در خصوص طبقه بندی معلمان را ابلاغ کرد، این درحالبست که این لایحه منتقدانی دارد که خواستار تجدید نظر در لایجه رتبه‌بندی برای بالا بردن مطلوبیتش هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نامه نیوز، لایحه رتبه‌بندی معلمان یکی از موضوعاتی است که آینده جمعیت میلیونی این شغل را تغییر خواهد داد. تا به حال آموزگاران در اعتراض به تصویب این لایحه تجمع‌هایی برگزار کرده‌اند؛ اما باز هم هیئت دولت در روز چهارشنبه ۲۷ اسفند سال ۹۳ با رتبه‌بندی معلمان موافقت کرد و روز گذشته نیز این قانون برای اجرا ابلاغ شد. بر اساس این مصوبه، مشمولان این لایحه معلمان شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع های آموزشی و تربیتی براساس ضوابطی که به تصویب هیئت وزیران می رسد، رتبه بندی حرفه ای می شوند.

بر اساس رتبه‌بندی که در صورت تصویب لایحه صورت خواهد گرفت، مشمولان بر اساس رتبه‌ای که در آن قرار می‌گیرند، به ترتیب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهرماه سال ۱۳۹۴برخوردار خواهند شد.

آنگونه که علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در اینباره گفته است«بر اساس احکام جدید مطابق رتبه بندی، حقوق دریافتی معلمان از ۱۶۰ تا۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و ۱۴ درصد افزایش حقوق کارکنان در سال ۹۴ نیز به آن اضافه می شود. شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان تا شهریور مشخص و به تصویب دولت می‌رسد  و این لایحه در مهرماه سال ۹۴ عملیاتی می‌شود.»

لایحه رتبه‌بندی در کنار موافقانش با مخالفانی نیز روبرو است، با توجه به اعتراض‌هایی که تاکنون به این لایحه صورت گرفته، می‌توان به وجود نقاط ضعف در آن پی برد. ولی این کاستی‌ها تا چه حد موجب نارضایتی معلمان شده است و برای رفع آنها چه باید کرد؟ معلمان دربارۀ این لایحه چه نظری دارند؟ شاید سختی‌هایی که معلمان با آنها روبه رو هستند، باعث شده که به سختی درباره رتبه‌بندی نظر دهند البته نه تمام معلمان.

با مدرک لیسانس و 23 سال سابقۀ کاری در رتبۀ خبره قرار گرفته است. رتبه‌بندی را چنین توضیح می‌دهد:« در این رتبه‌بندی افراد با مدرک تحصیلی ارشد، عالی، با مدرک کارشناسی، خبره و با مدرک فوق دیپلم، در رتبه ارشد قرار می‌گیرند. در اصل به ما اینطور گفتند که رتبه‌بندی برای بالا بردن سطح مدرک ماست و با در نظر گرفتن سابقه کاری، پایه حقوق بالاتری به ما تعلق خواهد گرفت ولی این برای من با 23 سال سابقه صادق نبود. همه اینها در صورتی است که همکارم در یکی از شهرستان‌ها با مدرک لیسانس و 20 سال سابقه، در رتبه عالی قرار گرفت.»

دیگری سابقه کار در دو دولت قبلی را دارد. مثل برخی معلمان با سابقه از لایحه رتبه‌بندی راضی نیست. « برای خوب شدن این لایحه لازم است که سه مورد مهم و تاثیرگذار در کار ما را در نظر بگیرند. مدرک، سابقه و ضمن خدمت. تا در این لایحه برای هر سه مورد ارزش قائل نشود، عدالت حاکم نخواهد بود. با وجود اینکه در دولت جدید اداره‌های مرتب و قانون‌مند شدند، تغییری در لایحه ندیدم. حتی سعی بر تکمیلش هم فعالیتی صورت نگرفت. شنیده بودم که در مخابرات هم به همین صورت است ولی من تاجایی که درباره آموزش و پرورش می‌دانم، این به نفع معلمان نخواهد بود.»

بعد از سال 94 حقوقش به میزان 14 درصد افزایش یافت، اما هنوز رتبه‌بندی موجب افزایش حقوق او نشده است. « حقوق همه کارمندان 14 درصد افزایش پیدا می‌کند. ولی هنوز به صورت مشخص نگفتند که رتبه‌بندی باعث افزایش حقوق تا چه اندازه خواهد شد. تا اینجا می‌دانیم که بعد از شهریور این افزایش انجام خواهد شد. ولی چرا از سال جدید این اتفاق نیافتاد و به بعد از شهریور موکول شد؟ »

تا چند سال دیگر بازنشسته خواهد شد ولی هنوز به خواسته‌هایش درباره پایه حقوق نرسیده است « در این سال‌ها جوانانی وارد کار می‌شوند که وقتی من معلم بودم، آنها به دنیا آمدند. توانستند مدرک لیسانس یا فوق را بگیرند و حتی حقوقشان از من هم بالاتر رفته است. اگر بخواهند فقط مدرک را برای رتبه بندی در نظر بگیرند، یعنی من دوران بازنشستگی سختی خواهم داشت. درست مثل سال‌هایی که کار کردم و مزدش را ندیدم. یکی از ضعف‌های نظام آموزشی ما که در این روزها بیشتر هم شده، نامربوط بودن مدرک با کاری است که معلم انجام می‌دهد. از طرفی هم ضمن خدمت به شدت کم شده است. من سال پیش فقط 10 ساعت ضمن خدمت داشتم که این به دلیل کم بودن بودجه آموزش و پرورش است. »

معلم پایه ابتدایی است و 20 سال سابقه کار دارد. از شرایط شغلی فعلی راضی نیست و رتبه‌بندی براساس مدرک تحصیلی را نادرست می‌داند:« من با 20 سال سابقه کار یک روز تعطیل ندارم. در حالی که دبیران راهنمایی و دبیرستان حتما یک روز تعطیل را دارند. با این وجود اکثر شاکیان آنها هستند. همکار کلاس پنجم من 22 سال سابقه کار دارد و یک میلیون و 600 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند. در حالی که همکار کلاس چهارم با 4 سال و نیم سابقه کار، یک میلیون و 200 هزار تومان پایه حقوق دارد. یعنی برای 18 سال سابقه فقط 400 هزار تومان تفاوت قائل شده اند. که نشان دهنده این است که سابقه کاری برایشان اهمیتی ندارد. در صورتی که باید کیفیت کار را در نظر بگیرند.»

با اینکه معلم ورزش مدرسه است، خود دانشجوی ارشد تربیت بدنی است. از پایه حقوق دریافتی راضی است ولی برای آینده‌اش نگران است. «من سابقه زیادی ندارم و این درست است که معلمان با سابقه حقوق کمی دریافت می‌کنند. اما نباید این کم بودن میزان حقوقشان را در وضعیت متوسط کم سابقه‌ها جستجو کنند. الان مجرد هستم ولی تا چند سال دیگر باید حقوقی بالاتر دریافت کنم تا بتوانم زندگی‌ام را اداره کنم. برای حل مشکل باید بتوانیم به صورت سازنده‌تر کار کنیم.»

تعداد زیادی از معلمان با سابقه با لایحه رتبه‌بندی موافق نیستند. یکی از آنها می‌گوید« یکبار از ما مدارکمان را خواستند، فرستادیم. بعد از چند ماه گواهی ضمن خدمت را برای پرونده‌هایمان خواستند. آن را نیز فرستادیم. بعد مجددا گفتند که مدرک را گواهی ضمن خدمت بفرستید. که آنها را هم فرستادیم. به نظرم هنوز برای خود مسئولان مشخص نیست که رتبه‌بندی بر چه اساسی باشد. چون اطمینان معلمان هم به قول‌هایی که داده می‌شود خیلی کم شده است. سال پیش گفتند که اگر معلمان راهنمایی و دبیرستان برای آموزش ابتدایی اقدام کنند، به صورت ماهینانه 85 هزار تومان به حقوق آنها افزوده خواهد شد. همین باعث شد بعضی از همکارانم معلم ابتدایی شوند. واریز 85 هزار تومان از اسفند ماه قطع شده است.»

پایان این سال تحصیلی، سابقه کاری اش به 17 سال می‌رسد. از اعتراض‌های روزهای های گذشته که در شهرهای تهران، تبریز و رشت به لایحه رتبه‌بندی صورت گرفته است می‌گوید:« اعتراض معلمان با خشونت مواجه شده است. با اینکه تعداد معترضات تبریز بیشتر بود، معلمانی که در رشت به این لایحه اعتراض کردند با رفتاری متفاوت مواجه شدند. به همین دلیل است که معلمان احساس خطر کردند و بیشتر به اطرافیان خود توجه می‌کنند. » این معلم پایه ابتدایی با اشاره به کاریکاتوری که در روزنامه همشهری منتشر شده است، گفت:« فکر می‌کنم این طرح به معلمان راهنمایی و دبیرستان اشاره دارد. چون گفته شده که این دبیران در کلاس خوب درس نمی‌دهند، درصورتی که اگر پول دریافت کنند به صورت خصوصی برای هرکدام از دانش‌آموزان، تدریس خواهند کرد. برای کلاس‌های خصوصی تقریبا ساعتی 85 هزار تومان ار والدین گرفته می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha