یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 145684

دبیر انجمن ژنتیک پزشکی ایران گفت: متأسفانه هنوز در شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده کشور، مردم نمی‌دانند ژنتیک چیست و چه کاربردی دارد این در حالی است که ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که ازدواج‌های فامیلی زیادی رخ می‌دهد.

سلامت نیوز: دبیر انجمن ژنتیک پزشکی ایران گفت: متأسفانه هنوز در شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده کشور، مردم نمی‌دانند ژنتیک چیست و چه کاربردی دارد این در حالی است که ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که ازدواج‌های فامیلی زیادی رخ می‌دهد.

علی گرشاسبی در گفت‌وگو با فارس گفت: ورود ژنتیک به عرصه‌های آزمایشگاهی در سال‌های اخیر رخ داده و این در حالی است که در مقایسه با سایر کشورها در کشور ما این اتفاق با تأخیر صورت گرفته است.
وی ادامه داد: اگر وضعیت تست‌های ژنتیک را با سال‌های اخیر مقایسه کنیم، این وضعیت مشخص می‌شود و این به آن معنا است که کار ما تمام نشده بکله برای کار بیشتر باید تلاش کنیم تا این فاصله برطرف شود.
دبیر انجمن ژنتیک پزشکی ایران گفت: یکی از مشکلات ما در زمینه ژنتیک، فقر اطلاع‌رسانی است. متأسفانه هنوز در شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده، مردم نمی‌دانند ژنتیک چیست و چه کاربردی دارد.
گرشاسبی افزود: این در حالی است که ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که ازدواج‌های فامیلی زیادی رخ می‌دهد و یکی از عوامل افزایش بیماری‌های ژنتیک است، اما می‌بینیم خانواده‌هایی هنوز با وجود مشکلات ژنتیکی دو تا سه فرزند به دنیا می‌آورند و هنوز نمی‌دانند که می‌شد از تولد این بیماران پیشگیری کرد.
وی گفت: یکی از نیازهایی که علم ژنتیک دارد و رسانه‌ها و نهادهای مختلف می‌توانند به آن کمک کنند، اطلاع‌رسانی است و در این زمینه نه فقط در شهرهای بزرگ بلکه عموم مردم، باید بدانند که ژنتیک چیست و مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و قبل از بارداری چه اهمیتی دارد.
گرشاسبی گفت: در نظام سلامت کشور متأسفانه بیشتر توجه و نگرانی‌ها بر روی درمان است به همین نسبت مردم نیز نسبت به درمان حساس‌تر از مسائل بهداشتی هستند.
دبیر انجمن ژنتیک پزشکی ایران ادامه داد: البته کمبود مراکز مشاوره ژنتیک نیز یکی از دیگر مشکلات این علم است. از طرفی، حمایت مالی نیز از علم ژنتیک نمی‌شود و از دیگر مشکلات ماست.
گرشاسبی افزود: علم ژنتیک رشته جدیدی است و نیازمند تکنولوژی‌های جدید است. ده‌ها مثال وجود دارد که نشان می‌دهد یک تکنولوژی در کشوری استفاده شده و منسوخ شده است، اما هنوز در ایران استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha