یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 145685

هفته گذشته یک مادر ٢٨ ساله در سردشت پس از خارج کردن جنین از شکمش، به دلیل نامشخصی در بیمارستان این شهرستان جان خود را از دست داد. درحالی که شنیده‌ها حکایت از قصور پزشکی و تأخیر در تشخیص علت خونریزی منجر به مرگ داشت، روز گذشته وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم توجه به حوزه نظارت در کشور درباره حادثه فوت مادری حین زایمان در سردشت توضیحاتی ارائه کرد.

بیرون آوردن معده مادر طنز است

سلامت نیوز: هفته گذشته یک مادر ٢٨ ساله در سردشت پس از خارج کردن جنین از شکمش، به دلیل نامشخصی در بیمارستان این شهرستان جان خود را از دست داد. درحالی که شنیده‌ها حکایت از قصور پزشکی و تأخیر در تشخیص علت خونریزی منجر به مرگ داشت، روز گذشته وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم توجه به حوزه نظارت در کشور درباره حادثه فوت مادری حین زایمان در سردشت توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،مسئولان وزارت بهداشت، در ابتدای طرح تحول سلامت، تقویت نظام مراقبت مادران را یكی از برنامه‌های طرح تحول سلامت بیان کرده و جلوگیری از سزارین‌های بی‌مورد و رسیدن به شاخص مطلوب ۲۵ تا ۳۰ درصد را یكی از اهداف این طرح دانسته بودند. بر اساس شاخص‌های توسعه‌یافتگی سازمان بهداشت جهانی، هر قدر یک جامعه عقب مانده تر باشد میزان مرگ و میر مادران در اثر بارداری و زایمان بیشتر است. درحالی که در سال گذشته  در کشور ما 291 مادر در اثر بارداری و زایمان فوت کرده‌اند.

اکلامپسی (فشار خون بالا وابسته به بارداری) ، پره اکلامپسی (علاوه بر فشارخون بالا، وجود پروتئین در ادرار، افزایش ناگهانی وزن (بیش از 5/2 کیلوگرم در هفته) و ورم دست و صورت را به همراه دارد)، عفونت، بیماری‌های قلبی، آمبولی و بیماری‌های زمینه ای به ترتیب دیگر عوامل مرگ در مادران باردار است.

هفته گذشته مرگ یک زن باردارجوان در حین زایمان که گفته می‌شد به‌دلیل اشتباه پزشکان فوت کرده است وزارت بهداشت را وادار به واکنش کرد. این درحالی است که در ابتدای سال جاری مرگ مشکوک 11 نوزاد در مرکز درمانی ولیعصر تهران جنجال‌آفرین شد و مسئولان مربوطه را وادار به واکنش در این مورد کرد.

در کشور ما یک سوم زنان دچار کم‌خونی هستند و خونریزی حین زایمان ، اولین علت مرگ و میر مادران است. زنانی که دچار کم‌خونی هستند،  در دوره بارداری و زایمان، نیاز شدید به فاکتورهای خونسازی دارند. بنابراین زنان قبل از بارداری باید از نظر کفایت خونی در وضعیت خوبی باشند تا بتوانند بارداری و زایمان سالمی را سپری کرده و نوزاد سالمی را به دنیا آورند.


 مرگ تکان‌دهنده یک زن باردار در سردشت
هفته گذشته یک مادر ٢٨ ساله در سردشت پس از خارج کردن جنین از شکمش، به دلیل نامشخصی در بیمارستان این شهرستان جان خود را از دست داد. شنیده‌ها حکایت از قصور پزشکی و تأخیر در تشخیص علت خونریزی منجر به مرگ دارد. ماجرای مرگ عصمت، مادر جوان سردشتی، در شبکه پیام‌های تلفن همراه، دست به دست می‌چرخید؛ پیامی که حکایت از خارج کردن جنین و جا گذاشتن جفت آن در یک عمل و خارج کردن جفت و معده بیمار در جراحی دیگری داشت.

هرچند که چنین ماجرایی برای خیلی‌ها باورپذیر نبود اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این نوشته کوتاه یک پیام وایبری ساده نبوده و شهر سردشت حالا داغدار این مادر و فرزند است. مادر سردشتی پیش از انتقال به بیمارستان ارومیه برای ادامه درمان، جانش را از دست می‌دهد و پدر خانواده به خاطر مرگ مادر و جنین ٩ ماهه‌اش شکایت می‌کند.

درحالی که مسئولان بیمارستان سعی داشتند با طرح موضوع سابقه بیماری قبلی مادر و مرگ در اثر دیابت و فشار خون بالا گناه این قضیه را از دوش کادر پزشکی و پرسنل بیمارستان بردارند صدیق،‌ همان موقع در سردشت، به دادگاه می‌رود و از کادر بیمارستان به خاطر بی‌توجهی به شرایط بد همسرش که منجر به مرگش شده، شکایت می‌کند. نیروی انتظامی اعلام می‌کند که باید کار‌شناس پزشکی‌قانونی علت مرگ را بررسی و نتیجه را به آنها اعلام کند.


 توضیح و دستور ویژه وزیر بهداشت  
روز گذشته وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم توجه به حوزه نظارت در کشور درخصوص حادثه فوت مادری حین زایمان در سردشت توضیحاتی ارائه کرد.  سیدحسن‌هاشمی در پاسخ به سوالی درخصوص مرگ مادری در سردشت هنگام زایمان، بیرون آوردن معده مادر به جای جفت را رد کرد و گفت: این خبر در قالب طنز است. واقعیت این بود که مادری در سردشت به‌دلیل زایمان فوت شد.

در این مورد دو گروه را برای گرفتن گزارش فرستادم و گفته‌ام که پرونده را به دستگاه قضایی بدهند تا اگر کوتاهی یا قصور چه در قالب وزارت بهداشت و چه در قالب سایر دستگاه‌ها انجام شده، بررسی شود. نوشت؛

وزیر بهداشت در همین خصوص افزود: البته تلاش زیادی برای مادر انجام شده و این فرد 3 نوبت به اتاق عمل برده شده اما مفید نبوده و نهایتا نیز دلیل فوت خونریزی مادر اعلام شده است. انتشار اینگونه اخبار نه‌تنها به سلامت مردم کمک نمی‌کند بلکه منجر به آسیب‌رساندن به آنها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha