مخدر خطرناکی به نام بُنزای در ترکیه بیداد می‌کند و از آن‌جایی که ترکیه کشوری در نزدیکی ماست ممکن است که این مواد به داخل ایران راه پیدا کند که باید حتما جلوی آن گرفته شود. البته ممکن است تا به‌حال این مواد وارد ایران شده باشد. ما این مشکل را در مورد مخدر گُل نیز داشتیم. پیش از ورود این ماده به ایران و در اختیار مردم قرار گرفتن آن، بسیاری از مسئولان و افراد وارد شدن آن را به کشور انکار می‌کردند. درحالی‌که این ماده به دست توزیع‌کنندگان و مردم رسیده بود.

سلامت نیوز: مخدر خطرناکی به نام بُنزای در ترکیه بیداد می‌کند و از آن‌جایی که ترکیه کشوری در نزدیکی ماست ممکن است که این مواد به داخل ایران راه پیدا کند که باید حتما جلوی آن گرفته شود. البته ممکن است تا به‌حال این مواد وارد ایران شده باشد. ما این مشکل را در مورد مخدر گُل نیز داشتیم. پیش از ورود این ماده به ایران و در اختیار مردم قرار گرفتن آن، بسیاری از مسئولان و افراد وارد شدن آن را به کشور  انکار می‌کردند. درحالی‌که این ماده به دست توزیع‌کنندگان و مردم رسیده بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،طبق آمار ستاد مبارزه با موادمخدر که برگرفته از آمارهای پزشکی قانونی است، ٢٧٩ زن معتاد در سال ٩٣ نیز جان خود را از دست داده‌اند که این آمار بسیار نگران‌کننده است چرا که نسبت به‌ سال ٩٢ این آمار ٣٣‌درصد رشد دارد. همچنین در این مدت دو‌ هزار و ٤٦٨ نفر معتاد مرد جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل سه‌ درصد کاهش دارد، اما آمار مرگ‌ومیر زنان با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده است.


بنابر آمار رسمی، زنان به‌طورکلی ١٠‌درصد از معتادان کشور را تشکیل می‌دهند. این ١٠‌درصد بیش از همه در حد فاصل ٢٠ تا ٣٦ سالگی قرار دارند، اما سن خطر برای شروع مصرف مواد مخدر در میان زنان ١٥ تا ١٩‌سال است. جدای از این آمار، بسیاری معتقدند میزان اعتیاد زنان تا حدود زیادی پنهان است. چرا که اعتیاد زنان ممکن است به دلایل متفاوت اجتماعی و فرهنگی چندان مشخص  نشود.


دکتر سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: متاسفانه مصرف ماده مخدر گل یا حشیش مصنوعی که اثر آن ١٠٠ تا ١٥٠ برابر حشیش است، در میان دختران و زنان کشور افزایش یافته است که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.
گذشته از هر نوع آمار و ارقام رسمی و غیررسمی، مسئولان و پژوهشگران به‌دنبال دلایل واقعی روند صعودی مصرف مواد مخدر در میان زنان هستند. دکتر فرید براتی، رئیس‌کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی معتقد است: تا زمانی که تعریف مشخص و درستی از زن ایرانی نداشته باشیم و نگاهمان را تغییر ندهیم، نمی‌توانیم از اعتیاد زنان پیشگیری کنیم.


دکتر فرید براتی‌سده درباره نگرانی‌هایی که نسبت به استفاده زنان از ماده گُل وجود دارد و همچنین درباره این مخدر توضیح داد: در حشیش دو ماده وجود دارد که یکی از آن دو خاصیت درمانی دارد و می‌تواند اثرات ماده دیگر حشیش را که با توهم و نشئگی همراه هست کاهش دهد. در مخدر گُل(که به حشیش صنعتی معروف شده) این بخش درمانی و کاهش‌دهنده را از حشیش جدا می‌کنند که تاثیر، شدت و نشئه‌آوری آن را بسیار بیشتر از ماری‌جووانا می‌کند. هشداری که باید درباره این مخدر داد اشکال جدید ورود آن به مصارف مردم است.   ما باید جلوی ورود این اشکال را بگیریم.
نکته این‌جاست که در مورد اعتیادهای زنانه، آیا تعریف درست از زن ایرانی خواهد توانست راهکار مبارزه با اعتیادهایی از این دست باشد. این تعریف و الگو را کدام مرکز، رسانه و... باید در اختیار مردم قرار دهد؟

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha