خودكشی‌های به اصطلاح كف خیابانی، علل زیادی دارند. بعضی‌ها معتقدند كسانی كه با روش‌های آشكار آن‌هم در انظار عمومی‌خودشان را خلاص می‌كنند، در واقع می‌خواهند به وضعیت موجود در جامعه اعتراض كنند. وضعیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی موجود. وگرنه چرا باید كسی به شیوه‌ای كاملا خشن و منزجركننده، آن‌هم درست وسط سیل جمعیت، خودش را به فنا دهد. اما بدنیست از منظر جامعه‌شناسانه نیز بررسی‌ای علمی‌روی این نوع خودكشی داشته باشیم.

سلامت نیوز:خودكشی‌های به اصطلاح كف خیابانی، علل زیادی دارند. بعضی‌ها معتقدند كسانی كه با روش‌های آشكار آن‌هم در انظار عمومی‌خودشان را خلاص می‌كنند، در واقع می‌خواهند به وضعیت موجود در جامعه اعتراض كنند. وضعیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی موجود. وگرنه چرا باید كسی به شیوه‌ای كاملا خشن و منزجركننده، آن‌هم درست وسط سیل جمعیت، خودش را به فنا دهد. اما بدنیست از منظر جامعه‌شناسانه نیز بررسی‌ای علمی‌روی این نوع خودكشی داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون ،ما هم سراغ امان‌ا... قرایی مقدم، جامعه‌شناس رفتیم تا ببینیم او نظرش درباره این شیوه خودكشی چیست.
  چرا اینقدر خودکشی در ملأعام زیاد شده؟ مثلا همین چند وقت پیش دختری خودش را زیر قطار مترو انداخت یا در شیراز دو نفر به بدترین شکل ممکن خودشان را وسط شهر حلق آویز کردند!
باید بدانیم خودکشی وقتی حاصل می‌شود که فرد وابستگی‌اش را از جامعه قطع کند یعنی به اصطلاح اهدافی که دارد برآورده نشود. در واقع فرد هدف دارد ولی وسیله رسیدن به هدف را پیدا نمی‌کند. آنجا خودکشی بالا می‌رود. به عبارت دیگر مردم با این کار می‌خواهند اعتراض خودشان را نشان دهند. چند استان از نظر خودکشی درصد بالایی دارند؛ ایلام، کرمانشاه و کردستان. این اتفاق هم دلایل متعددی دارد. ازدواج اجباری، اذیت و آزار، سرزنش‌ها و سرکوفت‌ها و خلاصه نرسیدن به آمال و آرزوها خودکشی را بالا می‌برد. به عبارتی وقتی نخ‌های ارتباطی فرد با اطراف قطع شود و دیگر امیدی به آینده نداشته باشد، دست به خودکشی می‌زد. فرد مثل یک بادکنک می‌شود که در نهایت بعد از تحمل آن همه فشار، می‌ترکد!
  خودکشی همیشه بوده اما چیزی که وجود دارد این است که الان خودکشی در انظار عمومی افزایش پیدا کرده. دلیل این اتفاق چیست؟
اعتراض! فرد با این کار اعتراضش را نشان می‌دهد.


  نسبت به چه؟
یک عامل خودکشی، مشکلات اقتصادی است. مثلا بین سال‌های ۱۹۲۹ تا 1933 که بحران اقتصادی در کشور آمریکا شروع شده بود، خودکشی بالا رفت. واقعه دلار در ایران هم خودکشی را بالا برد. از لحاظ سیاسی نیز خودکشی بالا می‌رود، یعنی مشكلات سیاسی در كشور و بعضی ناآرامی‌ها، خودكشی را افزایش می‌دهد. اما در هنگام جنگ، خودکشی پایین می‌آید، بعد از جنگ اما باز بالا می‌رود. عوامل زیادی برای خودکشی وجود دارد؛ علل خانوادگی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی یا مذهبی، مثلا در دین اسلام خودکشی منع شده است در دین یهود هم همین‌طور. ما شنیده‌ایم کسی که خودکشی می‌کند درون قبرستان مسلمانان دفن نمی‌شود. جنسیت و حتی روستایی و شهری بودن هم در میزان خودكشی دخالت دارد.


  مهم‌ترین عامل چیست؟
آنومی؛ یعنی فروریختگی ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی. من در حدود 30سال قبل روی 33 شهر تحقیق کردم و فهمیدم افرادی كه خودكشی می‌كنند وابستگی و تعلقات‌شان نسبت به اطرافیان و جامعه کم می‌شود، حتی کمرنگ شدن اعتقادات دینی هم خودکشی را بالا می‌برد. طرف وقتی نتواند حرفش را جایی بزند، اعتراضش را وسط خیابان می‌آورد و خودش را آتش می‌زند. در کردستان ملت گچ می‌خورند! چرا؟ چون می‌خواهند اعتراض‌شان را نشان دهند. من معتقدم عامل آنومی بیشتر تاثیر دارد. اما همه عوامل دیگر به خودی خود تاثیر زیادی دارند. هنگام جنگ که خودکشی پایین می‌آید به این دلیل است که همبستگی بالا می‌رود و همه ید واحده می‌شوند اما بعد از جنگ که هرکسی به سوی خودش می‌رود، خودکشی باز بالا می‌رود. الان اگر دلار یک‌دفعه سقوط کند و روی هزار تومان بیاید، عده‌ای خودکشی می‌کنند.


  گفتید جنسیت در خودکشی دخالت دارد یعنی چه؟
الان مردها بیشتر از زن‌ها خودکشی می‌کنند. نوع خودکشی‌شان هم فرق می‌کند. خودکشی مردها خشن است و خودکشی زنان با ملایمت بیشتری همراه است. مردها، خودشان را حلق‌آویز می‌کنند یا با تفنگ خودشان را خلاص می‌کنند اما زن‌ها مثلا مرگ موش یا گچ می‌خورند. تصورات می‌گوید زن‌ها باید بیشتر خودکشی کنند اما آمار نشان می‌دهد که مردها بیشتر خودشان را می‌کشند.
  چرا باید خودكشی زن‌ها بیشتر باشد؟
چون حساس‌تر هستند و مشکلات را سخت‌تر می‌توانند تحمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha