دبیرکل خانه پرستار گفت: ارقام و اعدادی درباره درآمد پزشکان و پرستاران اعلام می‌شود که معلوم نیست منبع آن کجاست مثلاً از درآمد ۲۳۰ هزار دلاری پزشکان آمریکایی می‌گویند که اشتباه است،‌ در کشور ما نیز بهتر است یک مرجع بی‌طرف مثل دیوان محاسبات و مجلس در این زمینه وارد شود و بررسی کند.

دیوان محاسبات و مجلس درآمد گروه‌های پزشکی و پرستاری را بررسی کند

سلامت نیوز: دبیرکل خانه پرستار گفت: ارقام و اعدادی درباره درآمد پزشکان و پرستاران اعلام می‌شود که معلوم نیست منبع آن کجاست مثلاً از درآمد ۲۳۰ هزار دلاری پزشکان آمریکایی می‌گویند که اشتباه است،‌ در کشور ما نیز بهتر است یک مرجع بی‌طرف مثل دیوان محاسبات و مجلس در این زمینه وارد شود و بررسی کند. 

محمد شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با  فارس، در رابطه با وضعیت درآمد پزشکان متخصص و اختلاف پرداختی با پرستاران گفت: طبق آمار رسمی موجود درآمد یک پزشک آمریکایی به طور میانگین ماهانه 12 هزار دلار است نه 230 هزار دلار، معلوم نیست این رقم از کجا آمده است. این آماری خلاف واقعیت است و می توان براساس مدارک مستند دنیا آن را شفاف‌سازی کرد. در رتبه‌بندی مشاغل بریتانیا نیز یک پزشک 69 هزار پوند و یک پرستار 26 هزار پوند در آمد دارد.
وی ادامه داد: موضوعی که اهمیت دارد در پرداختی پزشکان بخش دولتی است ما وضعیت دنیا را بررسی کرده‌ایم و اختلاف دریافتی بین پزشک و پرستار 1 تا 3 برابر است.
شریفی‌مقدم گفت: پرداختی در این گروه پزشک و پرستار در کشور به دو صورت است یک نوع دائمی است که به شکل حقوق ماهانه است و برای پرستاران تا 2 میلیون تومان و برای اعضای هیات علمی تا 9 میلیون تومان است.
دبیرکل خانه پرستار افزود: اما مهمترین بحث، درآمد غیر مستمر است که اختلاف بین گروه‌ها را نشان می‌دهد طرحی که کارانه نام گرفت و اکنون پرداخت مبتنی بر عملکرد شده است.
وی ادامه داد: در گزارش عملکردی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به نمایندگی از وزارت بهداشت به مجلس ارایه کرد متوسط حقوق پزشکان را 4 میلیون و 800 هزار تومان عنوان کرد.
شریفی‌مقدم گفت: ما با گروه رزیدنت و پزشکان عمومی و پرستاران که عمده فشار نظام سلامت در بخش دولتی بر دوش آنها بوده و بیش از 90 درصد خدمات را آنها ارایه می‌دهند و همچنین گروه پزشکان هیات علمی که جراح نیستند کاری نداریم چون دریافتی‌شان آن قدر بالا نیست بلکه مخاطبان ما جراحان هستند که کارانه آنها دهها میلیون تومانی است و این رقم متوسط دریافتی آنهاست که در دنیا بی‌سابقه است. 
دبیرکل خانه پرستار تصریح کرد: عدم پاسخگویی این پزشکان در بخش دولتی نیز بی‌سابقه  است درصد بالایی از این جراحان اعضای هیات علمی و جراح تمام وقت هستند اما اسماً این گونه است. مزایا را می‌گیرند بدون آنکه خدمات آن را ارایه کنند در واقع سیستم دولتی سکوی پرتاب آنها شده است.
وی گفت: اینکه گفته شده دریافتی پرستاران 2 میلیون و 400 هزار تومان است درست است چون دریافتی آنها ماهانه 1.5 تا 2 میلیون و متوسط کارانه آنها 300 هزار تومان است.
شریفی‌مقدم افزود: اما اختلاف دریافتی بین گروه پرستاری و جراحان به طور متوسط 100 برابر است و آن گونه که گفته شده 6 برابر نیست.
دبیرکل خانه پرستار اظهار کرد: متوسط کارانه پزشکان 30 میلیون تومان است بنابراین  اختلاف پرداختی این گروه با پرستاران تا 500 برابر هم می‌شود و 1 تا 3 برابر نیست.
وی گفت: در دنیا سقف و کف برای اختلاف درآمد وجود دارد و در کشور ما نیز باید اینگونه باشد بنابراین پیشنهاد می‌شود از سوی دیوان محاسبات یا مجلس خارج از سیستم وزارت بهداشت درآمد گروه‌های پزشکی و پرستاری بررسی شود و برای یک بار وضعیت درآمدها مشخص شود.

شریفی مقدم گفت:‌ در برخی بیمارستان‌های دولتی مواردی هست که پزشکان کارانه صد میلیونی هم می‌گیرند به نظر می‌رسد باید یک سیستم نظارتی پای کار بیاید و کف و سقف درآمدها را تعیین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha