یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 145761

امروزه راجع به بیماری دیابت صحبت های زیادی شنیده می شود و دلیل آن هم شیوع بالای این بیماری است. با این حال اكثر مردم شناخت دقیقی در مورد علائم نشان دهنده و عوامل خطر ندارند.

سلامت نیوز: امروزه راجع به بیماری دیابت صحبت های زیادی شنیده می شود و دلیل آن هم شیوع بالای این بیماری است. با این حال اكثر مردم شناخت دقیقی در مورد علائم نشان دهنده و عوامل خطر ندارند.

دیابت و قند خون بالا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛ دیابت اختلال در متابولیسم گلوكز ( قند)؛ ماده اساسی تامین كننده انرژی بدن است. این بیماری از نقص تولید انسولین توسط پانكراس یا ناتوانی سلول ها در استفاده صحیح از قند ( مقاومت نسبت به انسولین) نشات می گیرد. در هر دو صورت گلوكز در خون تجمع می یابد و باعث افزایش مقدار قند خون می شود.

البته دو نوع دیابت قابل تشخیص است كه نوع 1 یا وابسته انسولین خصوصا در كودكان و جوانان دیده می شود و در این صورت پانكراس انسولین به میزان كافی تولید نمی كند. دیابت نوع 2 كه به دیابت چرب معروف است شایع تر بوده و معمولا پس از سن 40 سال و در نتیجه مقاومت نسبت به انسولین بروز می كند. همچنین باید به دیابت بارداری نیز اشاره كرد كه پس از زایمان برطرف می شود.

دیابت همواره جوانان را نسبت به گذشته بیشتر تهدید می كند كه شیوه تغذیه و سبك زندگی علت آن است. بزرگترین خطر دیابت را باید عوارض این بیماری دانست. در واقع، قند خون بالا در طولانی مدت به عروق خونی و اعصاب آسیب های جدی می گذارد و زمینه ساز بیماری های نظیر ناراحتی قلبی عروقی، نارسایی كلیه، آسیب به اعصاب بینایی، زخم های پا و عفونت های مكرر می شود.

علائم نشان دهنده دیابت

علائم دیابت در دو نوع دیابت یكسان است. اما باید توجه داشت كه در دیابت نوع 2، علائم معمولا موذی تر خواهد بود. در واقع، بیماری مدت طولانی به طور آرام پیشرفت می كند و بعدا با ابتلا به بیماری های دیگری تشخیص داده می شود. به همین دلیل اكثر بیماران در صورت بروز عوارض یا هنگام درمان عفونت ها متوجه بیماری می شوند. مهم ترین علائمی كه باید فرد را از ابتلا به این بیماری نگران كند عبارتند از:

    دفع مكرر ادرار در شب و روز
    تشنگی شدید
    افزایش احساس گرسنگی
    خستگی و ضعف مفرط
    لاغر شدن
    عفونت های عود كننده پوست، لثه ها،‌ مثانه و دستگاه تناسلی
    عدم بهبود زخم ها
    احساس گزگز و مور مور در دست ها و پاها

اما اغلب موارد علائم نشان دهنده عوارض بیماری باعث تشخیص می شوند كه از جمله می توان به موارد زیر اشاره كرد:‌

    اختلالات بینایی
    درد یا گرفتگی پاها
    ناتوانی جنسی
    بیماری قلب یا عروق

عوامل خطر زمینه ساز بیماری

    سابقه خانوادگی
    افزایش وزن
    چاقی شكمی
    فشار خون بالا
    تغذیه نامتعادل: سرشار از اسیدهای چرب اشباع، چربی های حیوانی، مصرف كم میوه ها، سبزیجات و فیبرها
    بی تحركی و عدم انجام تمرینات ورزشی

بهترین روش تشخیص دیابت، اندازه گیری قند خون در حالت ناشتاست كه در افراد در معرض خطر اهمیت بیشتری پیدا می كند. البته با تغذیه متنوع و متعادل، اجتناب از افزایش وزن و انجام فعالیت ورزشی منظم می توان از بروز این بیماری پیشگیری كرد. همچنین باید مراقب افزایش فشار خون و كلسترول نیز بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha