رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همایش ملی سلامت گفت: تنها 30 درصد مسئولیت سلامت کشور با وزارت بهداشت اما همیشه، پاسخگوی حوزه سلامت وزیر بهداشت است.

سلامت نیوزرئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همایش ملی سلامت گفت: تنها 30 درصد مسئولیت سلامت کشور با وزارت بهداشت اما همیشه، پاسخگوی حوزه سلامت وزیر بهداشت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حسینعلی شهریاری در همایش ملی سلامت که صبح امروز با حضور مسئولین ارشد نظام سلامت و دستگاه ها و وزارتخانه های مرتبط با حوزه سلامت در سالن همایش های رازی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: وزارت جهاد کشاورزی در محصولات تولید شده خود از جمله محصولات پروتئینی، لبنی، میوه جات و سبزیجات، مسئول غذای سالم است.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور نیز در این زمینه مسئولیت دارد گفت: در صنایع غذایی نیز وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد ایران دخیل هستند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به برخی اختلاف نظرها میان سازمان های مسئول سلامت مواد غذایی گفت: درست است که در بین سازمان‌هایی نظیر غذا و دارو، استاندارد و دامپزشکی برخی اختلاف نظرها وجود دارد اما به دلیل پاسخگو بودن وزارت بهداشت در عرصه سلامت مطابق قانون، باید سازمان غذا و داروی این وزارتخانه حرف آخر را در این خصوص بزند.

شهریاری خاطرنشان کرد: باید اعلام کننده سلامت مواد غذایی سازمان غذا و دارو باشد.

وی افزود: امروزه متاسفانه شاهد بکارگیری نادرست برخی از آفات، سموم و کودهای شیمیایی در مواد غذایی کشاورزی هستیم و کمیسیون بهداشت و فرهنگستان علوم پزشکی در این خصوص جلسات متعددی با وزارتخانه های جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت برگزار کرده است تا به راهکارهایی برای حل این معضل برسیم.

وی شناسنامه‌دار نبودن برخی از محصولات تولیدی کشاورزی در مزارع را مورد اشاره قرار داد و گفت: براساس قانون برنامه باید تا آخر برنامه پنجم توسعه کشور به مرحله‌ای می رسیدیم که تمام محصولات غذایی به صورت ارگانیک به دست مردم می رسید ولی به دلیل شناسنامه دار نبودن مزارع، نمی توان سلامت مواد غذایی که به دست مردم می رسد را رصد و نظارت کرد.

وی افزود: در بخش نظارت ها نیز کمبودهای زیادی وجود دارد که یکی از علل آن کاهش نیروهای نظارتی در سازمان هایی مثل غذا و دارو است.

وی اظهار داشت: نیروهای نظارتی این سازمان ها حتی از قبل از انقلاب هم کمتر شده است در حالی که جمعیت کشور از آن زمان بیش از دو برابر شده است.

وی بومی سازی استانداردهای بین المللی تولید و توزیع و مصرف مواد غذایی براساس الگوی تغذیه بومی را مورد تاکید قرار داد و گفت: رهبر معظم انقلاب بارها درخصوص رواج سبک زندگی سالم در جامعه تاکید کرده اند که یکی از اصول اولیه آن رواج تغذیه سالم است.

وی در ادامه بیان داشت: مصرف فست فودهایی که مراکز تهیه و توزیه آن مانند قارچ در جامعه رشد کرده است باعث افزایش چاقی، دیابت، فشار خون و سرطان‌ها در جامعه شده است به طوری که گاهی باید صدها میلیون هزینه کرد تا بتوان یک بیمار سرطانی را یک سال بیشتر زنده نگه داشت.

وی سودجویی و رقابت ناسالم بین شغل های مختلف در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: واقعا چند درصد از مالیات ارزش افزوده که بر نرخ کالاها افزوده و از مردم اخذ می شود برای سلامت مردم هزینه می شود؟

وی در پایان با قدردانی از ساماندهی بوفه های مدارس که با همکاری وزارت بهداشت و آموزش و پرورش صورت گرفت از تمام سازمان های ذیربط خواست برای تحقق بهتر شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» بیش از پیش همکاری و تلاش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha