معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:تحریم های غیرقانونی و غیرعادلانه لطمه زیادی به محیط زیست ایران و جهان زده است.

تحریم های غیرقانونی لطمه زیادی به محیط زیست ایران زده است

سلامت نیوز: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:تحریم های غیرقانونی و غیرعادلانه لطمه زیادی به محیط زیست ایران و جهان زده است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار در مراسم امضای برنامه عمل مشترک محیط زیستی دوسالانه ایران و ایتالیا افزود: به علت وجود این تحریم ها طی سال های گذشته، کشور نتوانست به فناوری لازم در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا دست یابد. 

وی با بیان این که پالایشگاه ها، نیروگاه ها و به طور کلی صنایع کشور با تاخیر به فناوری و استاندارد لازم دست یافتند، گفت:این تاخیر بخشی مربوط به شرایط تحریم های غیرعادلانه و بخشی نیز مربوط به اراده دولت بود.

معاون رییس جمهوری ادامه داد:اکنون موانع در دولت برطرف شده و دولت یازدهم برای اجرای استانداردهای محیط زیستی در زمینه کاهش آلودگی هوا،استانداردکردن سوخت، خودرو و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اراده خود را نشان داده است. 

ابتکار گفت: با وجود این که تحریم ها هنوز رفع نشده اما با اراده ای که دولت به اجرا گذاشته در هشت کلان شهر که 30 تا 35 میلیون شهروند را در بر می گیرد، برنامه کاهش آلودگی هوا را با اولویت بهبود کیفیت سوخت به اجرا گذاشته است. 

وی ادامه داد:همچنین برنامه های محیط زیستی دیگری با هدف کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها اجرا شد که موجب بهبود کیفیت هوا در سال جاری نسبت به سال گذشته شد.
به گفته وی، هوای تهران در سال 93 در مقایسه با سال 92 حدود 44 روز در شرایط بهتری بوده است که این مساله در شهرهایی مانند اصفهان ، تبریز و اراک نیز دیده می شود. 

ابتکار تاکید کرد:این نشان دهنده موفقیت دولت در کاهش آلودگی هوا با وجود تحریم ها بود البته تا رسیدن به هدف نهایی راه زیادی در پیش داریم که قطعا با برداشته شدن تحریم ها می توانیم گام های موثرتری در قالب همکاری های دوجانبه و چندجانبه داشته باشیم.

ابتکار با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری میان ایران و ایتالیا گفت: مسایل محیط زیستی را با رویکرد جهانی می بینیم و کشورهای دنیا بر این موضوع واقف هستند که محیط زیست بر تمام کشورها تاثیر می گذارد.

وی تاکید کرد:باید کشورها با همکاری هم مخاطرات محیط زیستی که زندگی ما را تهدید می کند ، کاهش دهند.

ابتکار گفت: مشترکات محیط زیستی زیادی میان ایران و ایتالیا وجود دارد و به علت همجواری دو کشور با محیط های دریایی ، موضوع دریاها و سواحل برای ایران و ایتالیا از اهمیت زیادی برخوردار است. 

وی ادامه داد:در ایتالیا نیز آثار گرمایش زمین و تغییرات آب و هوا به ویژه در سواحل بسیار مشهود است و در کشور ما نیز خشکسالی های پی درپی عوارض خود را بر تالاب ها و بخش کشاورزی ما وارد کرده است. 

معاون رییس جمهوری گفت: همچنین کشور ما به شدت تحت تاثیر پدیده توفان های گرد و غبار است و این به یک مساله منطقه ای تبدیل شده است. کاهش بارندگی و افزایش دما در سراسر غرب آسیا موجب به وجود آمدن این مشکل شده است. 

وی به موضوع اهمیت حفظ تنوع زیستی برای دو کشور اشاره کرد و گفت: فردا تفاهم نامه همکاری در این زمینه میان موسسه علوم و فناوری های زیست محیطی اکو و موسسه ملی تحقیقات و حفاظت از محیط زیست ایتالیا به امضاء خواهد رسید. 

وی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم هرچه سریع تر با تشکیل کارگروه های اجرایی و نشست های تخصصی مفاد تفاهم نامه همکاری محیط زیستی ایران و ایتالیا اجرایی و گام های موثری برای بهبود وضعیت محیط زیستی دو کشور و جهان برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha