دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 145810

کودکانی که در معرض سیگار کشیدن والدین خود قرار دارند، در مقایسه با کودکان با والدین غیر سیگاری در خطر بالاتر ابتلا به تصلب شرایین قرار دارند.

سلامت نیوز:کودکانی که در معرض سیگار کشیدن والدین خود قرار دارند، در مقایسه با کودکان با والدین غیر سیگاری در خطر بالاتر ابتلا به تصلب شرایین قرار دارند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،نتایج این پژوهش تأییدگر یافته‌های قبلی مبنی بر تأثیر منفی طولانی‌مدت سیگار بر سلامت قلبی و عروقی کودکان در آینده است. به منظور انجام این پژوهش، محققان مرکز تحقیقات پزشکی Menzies دانشگاه تاسمانی اطلاعات مربوط به کودکانی که در معرض دود  سیگار والدین بودند، طی سال‌های 1980 و 1983 را مورد بررسی قرار دادند.سپس در سال 2001 تا 2007، یعنی در زمان بزرگسالی این گروه مجدداً مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه‌های خونی این افراد که در سال 1980 به دست آمده بود، با نمونه‌های خون جدید مورد مقایسه قرار گرفت.


نتایج نشان می‌دهد، درصد کوتینین نشانگر زیستی در معرض سیگار بودنبرای کودکانی که در معرض سیگار والدین‌شان بودند، بسیار بالاتر از سایر کودکان بود. همچنین ابتلا به پلاک کاروتید در بزرگسالی برای این کودکان دو برابر بیشتر از سایر همسالان بود. پلاک کاروتیدی ماده‌ای است که سبب انسداد رگ‌های خونی شده و متعاقباً ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تشدید می‌کند.به گفته محققان هرچند نمی‌توان میزان کوتینین خون کودکان را به سیگار کشیدن والدین نسبت داد، اما باید در نظر گرفت که منبع اولیه مواجهه با دود سیگار برای کودکان خانه آنهاست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha