سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که دریافت زیرمیزی در بازار سلامت کشور همچنان مردم را آزار می دهد.

به صفر رسیدن زیرمیزیِ پزشکان واقعیت ندارد/تبعات اشتباه وزارت بهداشت

سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که دریافت زیرمیزی در بازار سلامت کشور همچنان مردم را آزار می دهد.

دکتر سلیمان عباسی در واکنش به اظهارات مسئولان وزارت بهداشت که معتقدند زیرمیزی صفر شده است، به مهر، گفت: اصلا چنین چیزی واقعیت ندارد که زیرمیزی در بازار سلامت به صفر رسیده باشد. با برنامه هایی که وزارت بهداشت در سال ۹۳ و ۹۴ در پیش گرفته است و با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت و ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت، و همچنین افزایش تعرفه های پزشکی به خصوص در سال جدید، ممکن است ۲ تا ۳ درصد از میزان دریافت زیرمیزی کاهش یافته باشد و این هم متوجه کسانی است که با طرح تحول نظام سلامت همکاری می کنند ممکن است نگیرند، اما همچنان دیده می شود و من به آقای وزیر آدرس بیمار و بیمارستان می دهم که بروند ببیند از مردم پول غیرمتعارف گرفته اند یا خیر.

وی افزود: نکته بعدی که بنده معتقدم عامل تشدید این وضعیت خواهد شد و آن را بارها به مسئولان وزارت بهداشت گفته ام، این است که وقتی پزشکانی که برای همکاری با طرح تحول نظام سلامت جذب کردند، و آنها مطب خودشان را تعطیل کردند و آمدند در بخش دولتی مشغول شدند، بیماران خودشان را آوردند و درآمدشان افزایش یافت. حالا که درآمد این پزشکان بالا رفته است، وزارت بهداشت شروع کرده به صورت پلکانی، از درآمد آنها کسر می کند که این اقدام عوارضی خواهد داشت.

عباسی ادامه داد: این کاهش پلکانی درآمد پزشکان در بیمارستان های دولتی، باعث خواهد شد تا پزشک جبران این کسری را یا از جیب مردم بگیرد و یا با طرح تحول نظام سلامت همکاری نمی کند و در نتیجه این طرح با شکست مواجه خواهد شد و او به بخش خصوصی باز می گردد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خطاب به مسئولان وزارت بهداشت توصیه کرد که چنین اقدامی را انجام ندهند. زیرا، در روز اول اجرای طرح تحول نظام سلامت به پزشکان نگفتیم که بیایید همکاری کنید و ما پلکانی از درآمد شما کم می کنیم.

عباسی با طرح این سئوال که چه لزومی دارد هم تعرفه ها را بالا ببریم و هم از درآمد پزشکان کم کنیم، اظهارداشت: قطعا پزشک برای جبران این کسری درآمد، از بیمار خودش مطالبه خواهد کرد و در واقع، همان پدیده دریافت زیرمیزی خواهد بود.

وی افزود: من امیدوارم وزیر بهداشت و همکاران شان امسال را سال بازبینی و اصلاح طرح تحول نظام سلامت قرار بدهند وگرنه امیدی برای اینکه بخواهند رضایت مندی مردم در این بخش را فراهم کنند، نخواهد بود.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که مسئولان ارشد وزارت بهداشت معتقدند که دریافت زیرمیزی در بازار سلامت رنگ باخته است، بطوریکه دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و معاون کل وزارت بهداشت اخیرا عنوان داشته بود که «با نزدیک به واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی، دریافت زیرمیزی در شهرستان ها صفر شده و در تهران نزدیک به صفر است و از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند اما تعرفه‌های بخش دولتی هنوز با واقعیت فاصله دارد».

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    7 2
    داشتم تعجب میکردم که چه طو شده که از کمیسیون بهداشت مجلس کسی اعتراض کرده و گفته زیرمیزی هنوز صفر نشده!! وقتی تا آخر خوندم متوجه شدم حضرات دلشون واسه مردم نسوخته، ناراحت این شدن که چرا پلکانی از درامدشون کم میشه! جالب اینجاست که آخرش هم میگه رضایتمندی مردم!!! بابا سر کیو میخای شیره بمالی راحت بگو رضایتمندی پزشکان!! چرا تا تقی به توقی میخوره و میخاین به نفع خودتون کار کنین میگین رضایتمندی مردم و کاهش پرداخت از جیب مردم!!!!!؟؟؟؟؟؟ رو که نیست سنگ پا قزوینه! والا!