دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 145824

«نتالی» ۳۵ ساله به سختی می تواند همسر و فرزندانش را در بین جمعیت تشخیص دهد؛ او در خیابان از کنار دوستان قدیمی اش رد می شود، بدون این که آن ها را بشناسد. این مادر که صاحب دو فرزند است به بیماری «پروسو پاگنوسیا» یا «ادراک پریشی چهره ای»یا«کوری چهره» مبتلاست. این بیماری یک اختلال شناختی است که مشخصه آن ناتوانی در شناخت افراد و حتی چهره خود است. اگرچه «نتالی» با این اختلال به دنیا آمده اما تنها چند سال است که این اختلال در وی شناسایی شده است.

سلامت نیوز:«نتالی» ۳۵ ساله به سختی می تواند همسر و فرزندانش را در بین جمعیت تشخیص دهد؛ او در خیابان از کنار دوستان قدیمی اش رد می شود، بدون این که آن ها را بشناسد. این مادر که صاحب دو فرزند است به بیماری «پروسو پاگنوسیا» یا «ادراک پریشی چهره ای»یا«کوری چهره» مبتلاست. این بیماری یک اختلال شناختی است که مشخصه آن ناتوانی در شناخت افراد و حتی چهره خود است. اگرچه «نتالی» با این اختلال به دنیا آمده اما تنها چند سال است که این اختلال در وی شناسایی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،او از طریق وزن، قد و رنگ مو و نه از ویژگی های صورت می تواند همسر و فرزندانش را شناسایی کند، در زمان تولد دخترش سعی کرد ویژگی های صورت نوزاد را به خاطر بسپارد اما این کار برایش ناممکن بود. برخی از افراد مبتلا به این اختلال تنها با مشکل تشخیص صورت روبه رو هستند. در حالی که برخی قادر نیستند افراد آشنا و غریبه را تشخیص دهند. در موارد حاد مبتلایان نمی توانند فرق بین صورت و اشیا را از هم تشخیص دهند.

این اختلال به از دست دادن حافظه، اختلال بینایی یا ناتوانی در یادگیری ارتباط نداردونباید با آلزایمر اشتباه شود بلکه به دلیل ناهنجاری، آسیب دیدگی یا اختلال در قسمتی از مغز به نام فوسی فرم گیروس (Fusi form gyrus) است که شناسایی چهره و حافظه را هماهنگ می کند. این اختلال می تواند بر اثر سکته مغزی، آسیب دیدگی مغز یا بیماری عصب به وجود آید. گاهی نیز مادرزادی است. در درمان این اختلال روی تشخیص صدا، لباس و مشخصات فیزیکی منحصر به فرد، تمرکز می شود.

«نتالی» مادر ۲ دختر ۸ و ۳ ساله زمانی متوجه این اختلال در خود شد که دریافت، نمی تواند چهره های افرادی را که قبلا ملاقات کرده بود، به یاد  آورد. پس از این که این اختلال در وی تشخیص داده شد، او با مرور سال های گذشته متوجه خیلی چیزها شد. او می گوید: «یادم می آید که هنگام تماشای فیلم چهره بازیگران را فراموش می کردم و بارها از همسرم درباره شخصیت های فیلم سوال می کردم. یادم می آید که روزی به دنبال دخترم رفتم. دخترم موهایش را همیشه دم اسبی می بست اما این بار باز کرده بود و به همین دلیل نتوانستم او را بشناسم. نتالی سعی می کند افراد را با لباس، حالت و رنگ مو یا روش راه رفتن آن ها تشخیص دهد. به گفته متخصصان در موارد نادری، برخی افراد بر اثر آسیب های عصبی دچار این اختلال می شوند اما اخیرا مشخص شده است که خیلی ها دارای نوع رو به رشد «پروسو پاگنوسیا» هستند. این افراد هرگز دچار آسیب عصب نشده اند اما ادراک بصری آن ها افزایش نیافته است.

نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد که از هر ۵۰ نفر، یک نفر دچار این اختلال است. این در حالی است که آگاهی عموم درباره این اختلال بسیار پایین است. متخصصان می گویند به محض اینکه متوجه شدید در تشخیص صورت افراد دچار مشکل هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha