دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 145829

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از استفاده نکردن غیرمجاز روغن های گیاهی در محصولات شیری خبر داد.

سلامت نیوز:  رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از استفاده نکردن غیرمجاز روغن های گیاهی در محصولات شیری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آریا،در برنامه گفتگوی وی‍ژه خبری یک شنبه شب شبکه دو سیما ،دکتر رسول دیناروند، با اشاره به این که مردم وزارت بهداشت را به عنوان متولی سلامت از جمله در حوزه ایمنی و سلامت مواد غذایی می شناسند گفت: ما در عمل یکی از بازیگران این صحنه هستیم چرا که در وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی و سازمان حفظ نباتات در مورد سلامت فرآورده های گوشتی، دامی، آبزیان و همچنین کود و سم و نظارت بر مصرف درست آنها نظارت دارند.

وی افزود: از طرف دیگر سازمان استاندارد و گمرک ها در واردات کالا و نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت با نظارتی که بر تولید دارد، در این حیطه نقش دارند از این رو تولیت سلامت  فرآیندی فرابخشی به شمار می رود.

دیناروند تصریح کرد: تجربه های بین المللی متفاوتی وجود دارد ولی روند کنونی در دنیا به سمتی می رود که دستگاه نظارتی و متولی در حوزه غذا یکی شود تا پاسخگو هم یکی باشد.

در ادامه دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به برنامه پنجم گفت: در این برنامه وزارت بهداشت متولی سلامت تعریف شده و در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری هم در بحث مربوط به ایمنی غذایی، این امر به وزارت بهداشت مربوط شده است.

وی افزود: طبق قانون متولی وزارت بهداشت است، علت هم این است که هر وقت اتفاقی رخ می دهد، این وزارت خانه باید پاسخگو باشد ولی دو گانگی و چندگانگی موجب مشکلات عدیده می شود از این جهت پیشنهاد ما این است که متولی سلامت را مشخص کنیم

دکتر دیناروند گفت: فرصت مناسب در برنامه ششم خواهد بود، پیشنهادهایی آماده شده و در این برنامه لحاظ می شود، مجلس هم با رای خود موجب می شود تا گام محکمی به سمت ارتقای سلامت به وی‍ژه در حوزه غذا برداریم.

وی افزود: برنامه ششم، امسال به مجلس تقدیم می شود و سال 95،‌سال شروع آن خواهد بود از این رو سریع ترین قانونی است که می تواند در این باره در مجلس طرح شود.

دکتر شهریاری هم با توجه به مشکلاتی که در حوزه سبزی، صیفی و میوه ها وجود دارد گفت: زمین های کشاورزی ما شناسنامه دار نیست و موضوع باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی بحث جدی به شمار  می رود.

دکتر دیناورند گفت: دو رویکرد در این جا وجود دارد، یکی این که ما همه محصولات را شناسنامه دار و عرضه محصولات فله را به تدریج جمع کنیم تا محصولات قابل رهگیری باشند و در مراحل مختلف نظارت شوند کاری که در کشورهای پیشرفته انجام می شود.

وی افزود:‌ رویکرد دوم آن است که تا زمان رسیدن به امکانات کافی، دست کم به کشاورزان آموزش بدهیم چرا که نگرانی ما در زمینه سم و کود، بیش از آن که درباره میزان آنها باشد، رعایت نشدن زمان مناسب و ورود سم قاچاق به کشور است.

معاون وزیر بهداشت درباره بروز بیماری اسهال خونی بین حدود هزارنفر در چهار محال بختیاری گفت: معمولا این نوع اسهال ها وابسته به سبزی و صیفی جات هستند و طبق گزارشی که دریافت کرده ایم این مورد هم به سبزی مربوط می شده است.

شهریاری گفت: سالهاست که مردم می دانند سبزی و صیفی جات جنوب تهران با فاضلاب آبیاری می شوند ولی امسال شاهد هستیم که وزیر جهاد از دستور قلع و قمع این مزارع خبر می دهد.

دیناروند در بخش دیگری از سخنان خود خبر مربوط به مرجوع کردن ماست های پرچرب صادراتی به عراق را مربوط به گذشته دانست و گفت: خبر آن اگر چه امروز منتشر شده ولی مربوط به گذشته است.

وی افزود: سال قبل حدود 12 درصد از محصولات شیری ما از چربی گیاهی که عمده آن هم روغن پالم بود، استفاده می کردند ولی در انتهای سال 93 و ابتدای 94 این میزان بسیار ناچیز شده چرا که نظارت های ما جدی است.

دیناروند تصریح کرد: می توان ادعا کرد که استفاده غیرمجاز از چربی گیاهی در محصولات شیری نداریم.وی تصریح کرد: ما نظارت دقیق بر واردات و توزیع و مصرف روغن پالم داشتیم به گونه ای که سال گذشته بیش از 300 هزار تن کاهش واردات داشتیم، امسال هم سخت گیری و نظارت وجود خواهد داشت.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت درباره خمیر مرغ هم گفت: دامپزشکی در نهایت مسئولیتی درباره استفاده از این ماده در صنایع غذایی را ندارد بلکه بر تولید نظارت داشته و وقتی محصول وارد فرآیند شد،‌ مسئولیت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو آغاز می شود.

وی افزود: ما اجازه استفاده از خمیر مرغ را ندادیم چرا که سازمان دامپزشکی باید بتواند بین خمیر مرغ بهداشتی و غیر بهداشتی تفکیک کند که هنوز این تفکیک وجود ندارد.

شهریاری باتوصیه به مردم برای مصرف نکردن سوسیس و کالباس گفت: در بررسی های انجام شده 30 درصد از محصولات جمع شده از بازار مشکل دار بوده اند.

وی افزود:‌ خمیر مرغ گاهی با استفاده از ضایعات دور ریز ناشی از پاک کردن مرغ در مرغ فروشی ها و گاهی با استفاده از خمیر کردن مرغ های پیر تخم گذار، بدون آن که امحاء و احشای مرغ خارج شود، تهیه می کنند.

دیناروند هم گفت: به همین دلیل هم هست که ما استفاده از خمیر مرغ را ممنوع کرده ایم.

وی افزود:ما در حوزه کالاهای صنعتی وقتی مغایرتی چه در سطح عرضه و چه تولید ببینیم  جلوی ورود به بازار می گیریم و یا از سطح بازار محصول را جمع آوری می کنیم و اگر هم این نبود تطابق ناشی از تخلف عمدی یا تقلب باشد، پروانه تولید کننده تعلیق می شود.

معاون وزیر بهداشت با ناکافی دانست نیروی انسانی در حوزه غذا و دارو گفت: نظارت ضعیف و امکانات ما کم است از جمله سازمان غذا و دارو و معاونت های غذا و داروی دانشگاه ها در کل کشور 3500 نیرو دارند که ناچیز به شمار می رود، در ستاد هم 750 نفر اشتغال دارند که کمتر از 100 نفر آنها در حوزه غذا فعالیت می کنند یعنی تعدادی که 30 سال قبل هم به همین میزان حضور داشتند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم گفت: سازمان دامپزشکی هم ممکن است بگوید که در بازرسی های ما خمیر مرغ در چارچوب استاندارد دیده شده است ولی تولید زیرپله ای و خلاف هم خیلی انجام می شود.

وی افزود: وقتی یک کیلو سوسیس و کالباس کسر کوچکی از یک کیلو گوشت قیمت دارد، حتما جایی اشکال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha