گروهی از دانشمندان و پژوهشگران برجسته اروپایی در مورد آنچه آن را «آخرالزمان آنتی‌بیوتیکی» نامیده‌اند، هشدار داده‌اند.

آخرالزمان آنتی‌بیوتیکی در راه است

سلامت نیوز: گروهی از دانشمندان و پژوهشگران برجسته اروپایی در مورد آنچه آن را «آخرالزمان آنتی‌بیوتیکی» نامیده‌اند، هشدار داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، این گروه از دانشمندان در بیانیه‌ای به کشورهای اتحادیه اروپا و انگلستان و نیز کشورهای آمریکای شمالی هشدار داده‌اند که اگر سرمایه‌گذاری بیشتری روی درمان‌های جدید و کشف آنتی‌بیوتیک‌های مناسب و تشخیص سریع موارد مقاومت آنتی‌بیوتیکی و نیز اقدامات پیشگیرانه صورت نگیرد، جهان با فاجعه‌ای روبرو خواهد شد که ممکن است جان چند میلیون نفر را بگیرد.

انجمن متخصصان میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی اروپا (ESCMID) در بیانیه خود هشدار داده است که اگر تحقیقات و پژوهش‌های جدید در این زمینه صورت نگیرد و روی ساخت داروهای جدید سرمایه‌گذاری صورت نگیرد، در سال 2025 شاهد مرگ یک میلیون نفر فقط در اروپا به این دلیل خواهیم بود. در حال حاضر تنها در انگلستان در هر سال حدود 10 هزار نفر به دلیل مقاومت میکروبی می‌میرند و احتمالا این میزان در طی یک دهه آینده 3 تا 4 برابر خواهد شد. این گروه از متخصصان در بیانیه مشترک خود با برخی از چهره‌های سرشناس حیطه‌های دیگر پزشکی، گفته‌اند که اولین اقدام در این زمینه باید توقف کامل تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها در موارد غیرضروری و جلوگیری از مصرف بی‌رویه آنها باشد.

بروز سوپرباگ‌هایی مثل MRSA که تقریبا به تمامی درمان‌های در دسترس مقاوم است، باعث ایجاد هراس در جوامع پزشکی و بهداشتی شده است. در این میان خود بیماران هم مقصر هستند، نتایج تحقیق اخیری که در انگلستان صورت گرفته، نشان داده که بیش از 15درصد افراد گفته‌اند، حداقل یک‌بار در طی سال جاری پزشک معالج خود را با اصرار زیاد وادار کرده‌اند که برای سرماخوردگی و سرفه‌های معمولی ناشی از حساسیت یا عفونت ویروسی، برای آنها آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

در طی چند دهه اخیر تنها چند آنتی‌بیوتیک جدید ساخته شده‌اند، ساخت داروهای جدید آنتی‌بیوتیکی هم سخت شده، چرا که ترکیبات ساده دارویی همگی ساخته و مصرف شده‌اند. هرچقدر هم داروهای فعلی بیشتر مصرف شوند، کمتر موثر خواهند بود، چراکه مقاومت نسبت به آنها افزایش خواهد یافت.

در این بیانیه آمده که نه دولت‌ها و نه تصمیم‌گیران سیستم‌های بهداشتی و نه صنایع دارویی به خطری که همه بشریت را تهدید می‌کند، پاسخ مناسبی نداده‌اند. آنها می‌گویند که در طی چند دهه اخیر تعداد آنتی‌بیوتیک‌های واقعا موثر از15 عدد به 2 یا 3 عدد کاهش یافته است و در مورد برخی موارد حتی یک آنتی‌بیوتیک موثر هم در دسترس نیست.

مرات آکوا، مدیر MRSA، در این مورد می‌گوید: «متاسفانه موضوع بسیار نگران کننده این است که حتی یک نفر از میان آنهایی که می‌توانند در این زمینه کاری کنند نمی‌داند که موضوع چقدر جدی است. مردم هر روز بیشتر بی‌دلیل آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند و هر روز مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها بیشتر می‌شود و هیچ داروی جدید موثری هم ساخته نمی‌شود... اگر بخواهیم صرفا با توجه به آمار مرگ‌ومیر در مورد جدی بودن موضوع قضاوت کنیم، بخشی از واقعیت را در نظر نخواهیم گرفت، قطعا ادامه این روند در طی یک دهه یا دو دهه آینده می‌تواند باعث فروپاشی سیستم‌های بهداشتی در سرتاسر جهان و بروز یک فاجعه انسانی باشد.»

منبع:europeannetworks

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha