یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 145838

درد بیضه می تواند در اثر آسیب ناگهانی، التهاب، عفونت های مقاربتی یا یک وضعیت اورژانسی به نام پیچش بیضه (پیچ خوردگی) ایجاد شود. این وضعیت می تواند باعث درد مبهم در کیسه بیضه، گاهی اوقات همراه با تورم شود. درد در بیضه همچنین می تواند نشانه مشکلات جدی تری مانند سرطان بیضه باشد.

علل درد بیضه و روش های درمانی آن

درد بیضه چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کلیولند کلینیک، درد بیضه وضعیتی است که می تواند مردان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. بیضه ها اندام های تولید مثلی جنسی تخم مرغی شکلی هستند که در داخل کیسه نازکی از پوست به نام کیسه بیضه قرار دارند.

اگر درد بیضه دارید، ممکن است آن را در یک یا هر دو بیضه احساس کنید. با این حال، ممکن است درد در واقع از خود بیضه‌ها نباشد. درد ممکن است از قسمت دیگری از بدن شما مانند معده یا کشاله ران باشد. به این نوع درد، درد ارجاعی می گویند.

درد بیضه می تواند حاد (ناگهانی و کوتاه مدت) یا مزمن (تدریجی و طولانی مدت) باشد. جدا از درد شدید ناشی از آسیب ناگهانی، اولین علامت شما ممکن است یک درد مبهم باشد که با گذشت زمان یا با فعالیت افزایش می یابد. درد بیضه می تواند شدید باشد زیرا بیضه ها اعصاب حساس زیادی دارند.

اگر درد شما بیش از یک ساعت طول بکشد یا به طور غیرعادی شدید باشد، باید مراقبت های پزشکی دریافت کنید، زیرا این می تواند نشانه یک وضعیت اورژانسی به نام پیچ خوردگی بیضه باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض درد بیضه هستند؟

پسران و مردان در هر سنی ممکن است دچار درد بیضه شوند. اگر کارهای بدنی سنگین انجام دهید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای درد بیضه باشید.

آیا درد بیضه علامت هشداردهنده سرطان بیضه است؟

درد بیضه می تواند نشانه احتمالی سرطان بیضه باشد، بنابراین اگر نمی دانید چرا درد بیضه دارید، حتما به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

آیا درد بیضه می تواند ناشی از عفونت مقاربتی باشد؟

عفونت های مقاربتی (مانند سوزاک، سیفلیس و کلامیدیا) می‌توانند بر قسمت‌های مختلف بدن از جمله بیضه‌ها تأثیر بگذارند. این می تواند باعث تورم یا ملتهب شدن بیضه ها (احساس دردناک و سوزش) شود.

علت درد بیضه چیست؟

اگر اخیراً آسیب یا تصادفی داشته باشید، ممکن است منبع درد بیضه مشخص باشد، اما در موارد دیگر ممکن است دلیل درد شما مشخص نباشد.

علل درد بیضه ممکن است شامل موارد زیر باشد

آسیب یا ضربه

آسیب به بیضه‌ها ممکن است در حین ورزش، ورزش یا تصادف رخ دهد.

اورکیت

التهاب (تورم و احساس سوزش) در یک یا هر دو بیضه ممکن است ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد. در کودکان، ویروس اوریون نیز یکی از علل احتمالی اورکیت است. در مورد اوریون تورم معمولاً چهار تا شش روز پس از شروع اوریون شروع می شود.

فتق اینگوینال

فتق اینگوینال زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده از طریق قسمت ضعیف عضلات شکم نزدیک کشاله ران فشار می آورد. معمولاً خطرناک نیست اما می تواند دردناک باشد. اگر دردناک است، باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید زیرا ممکن است نیاز به جراحی فوری داشته باشید.

اپیدیدیمیت

این وضعیت به دلیل التهاب اپیدیدیم است. اپیدیدیم گروهی پیچیده از لوله‌های نازک است که اسپرم را از بیضه‌ها به مجرای اسپرم و خارج از بدن می‌برد. علائم اپیدیدیمیت شامل درد و التهاب است. کیسه بیضه ممکن است در هنگام لمس متورم و داغ باشد. این می تواند روزها تا هفته ها ادامه داشته باشد. اپیدیدیمیت مزمن بیش از شش هفته طول می کشد.

اسپرماتوسل

اسپرماتوسل فضایی پر از مایع است که می تواند در داخل اپیدیدیم نزدیک بیضه تشکیل شود. این کیست‌ها سرطانی نیستند و معمولاً دردناک نیستند، اما گاهی اوقات می‌توانند به اندازه بزرگ و ناراحت‌کننده تبدیل شوند.

هیدروسل

زمانی که مایع در اطراف بیضه جمع می شود، هیدروسل تشکیل می شود. هیدروسل شایع است و گاهی اوقات می تواند باعث درد یا عفونی شود.

هماتوسل

هماتوسل زمانی رخ می دهد که خون اطراف بیضه را احاطه کند. این معمولاً نتیجه یک آسیب است.

واریکوسل

واریکوسل گروهی از سیاهرگ‌های بزرگ غیرطبیعی در نزدیکی بیضه‌ها است. این وریدهای بزرگ ممکن است باعث ایجاد ناراحتی کسل کننده در بیضه آسیب دیده در طول فعالیت های روزانه شوند. درد بیضه معمولاً هنگام دراز کشیدن بهبود می یابد. واریکوسل ممکن است گاهی بر توانایی بچه دار شدن تأثیر بگذارد و گاهی با جراحی درمان می شود.

پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی عبارت است از پیچ خوردگی خون رسانی به بیضه. این کار خون رسانی به بیضه را قطع می کند و منجر به درد شدید و شدید می شود. پیچ خوردگی می تواند در هر زمانی رخ دهد. این وضعیت برای نجات بیضه نیاز به جراحی فوری دارد.

سنگ کلیه

سنگ کلیه در زمان کم آبی بیشتر اتفاق می افتد. سنگ‌ها می‌توانند در حالب‌ها (لوله‌هایی که ادرار را از کلیه به مثانه تخلیه می‌کنند) گیر کرده و باعث درد در پشت، کشاله ران یا کیسه بیضه شوند. در صورت افزایش مایعات، سنگ های کوچک ممکن است دفع شوند. سنگ های بزرگتر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

سندرم درد پس از وازکتومی

مردانی که وازکتومی کرده اند، گاهی اوقات پس از آن دچار درد بیضه می شوند. این درد می تواند ناشی از فشار بیشتر در مجرای دفران (لوله های حامل اسپرم) یا اپیدیدیم باشد و می تواند منجر به سندرم درد پس از وازکتومی شود.

سرطان بیضه

سرطان بیضه شایع ترین سرطان در مردان 15 تا 35 ساله است. گاهی اوقات می تواند با درد یا درد مبهم در کشاله ران یا بیضه ها، تورم یا سنگینی بیضه و درد در قسمت تحتانی شکم یا کیسه بیضه ظاهر شود. برای بررسی علائم سرطان بیضه می توان از روش های تصویربرداری استفاده کرد.

چه علائم دیگری ممکن است رخ دهد؟

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد : درد بیضه بسته به علت ممکن است متفاوت باشد. آسیب ناگهانی منجر به درد شدید و ناگهانی و به دنبال آن درد مبهم می شود. درد اپیدیدیمیت می تواند با گذشت زمان بدتر شود. سنگ کلیه می تواند باعث ایجاد دردهای شدید در پشت شود که به بیضه ها و نوک آلت تناسلی گسترش می یابد.
  • کبودی: اگر بیضه ها آسیب دیده باشند، ممکن است روی کیسه بیضه کبودی ایجاد شود.
  • حالت تهوع و استفراغ : احساس ناراحتی در معده و استفراغ می تواند نشانه بسیاری از بیماری ها باشد. اینها شامل آسیب بیضه، ارکیت یا سنگ کلیه است.
  • تورم: ممکن است یک توده در کیسه بیضه وجود داشته باشد. کیسه بیضه ممکن است قرمز یا براق به نظر برسد. اینها می توانند نشانه های آسیب، ارکیت، اپیدیدیمیت یا تومور بیضه باشند.
  • تب: تب همراه با درد بیضه نشانه ارکیت یا اپیدیدیمیت است.
  • مشکلات دفع ادرار: برخی از سنگ های کلیه می توانند باعث تکرر ادرار شوند. همچنین ممکن است احساس سوزش در ادرار وجود داشته باشد یا ممکن است خون در ادرار دیده شود.

برای درمان درد بیضه به کدام دکتر مراجعه کنم؟

اگر درد بیضه دارید یا اگر اخیراً فعالیت جنسی پرخطر داشته اید، باید به دنبال کمک پزشکی باشید. فعالیت جنسی پرخطر شامل داشتن بیش از یک شریک یا داشتن شریکی است که بیش از یک شریک داشته است. شما می توانید توسط متخصصان تشخیص دهید از جمله:

  • اورولوژیست: اگر علائم سرطان بیضه یا سنگ کلیه دارید، ممکن است به یک متخصص اورولوژی (متخصص جراحی که مشکلات ادراری را درمان می کند) ارجاع دهید.
  • نفرولوژیست: اگر عفونت کلیه یا عملکرد ضعیف کلیه دارید، ممکن است به یک نفرولوژیست (متخصص پزشکی که مشکلات ادراری را درمان می کند) ارجاع دهید.

درد بیضه چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما را در حالت ایستاده و دراز کشیده معاینه می کند. از شما سوالاتی در مورد زمان شروع درد، مدت زمانی که آن را داشته اید، میزان درد و محل درد دقیقاً از شما پرسیده می شود. همچنین در مورد سابقه جنسی، پزشکی و جراحی از شما سوال می شود. اگر فعالیت هایی مانند دستشویی رفتن، ورزش، رابطه جنسی یا نشستن باعث بهبود یا بدتر شدن درد شما می شود، به پزشک خود اطلاع دهید.

آزمایش خون یا ادرار می تواند به رد عفونت به عنوان یک علت احتمالی کمک کند. اگر توده ای در بیضه شما وجود داشته باشد، سونوگرافی برای بررسی سرطان بیضه تجویز می شود. اگر اسکن اولتراسوند علائم سرطان را نشان دهد، برای برداشتن سرطان به یک متخصص اورولوژی ارجاع داده می شوید.

اگر به موقع تشخیص داده شود و درمان شود، سرطان بیضه میزان درمان بسیار بالایی دارد.

درد بیضه چگونه درمان می شود؟

ممکن است بتوانید درد بیضه خود را در خانه کاهش دهید.

چند راه حل خانگی برای تسکین درد بیضه

  • یخ را روی ناحیه بمالید.
  • اگر دراز کشیده اید، حوله ای را زیر کیسه بیضه خود قرار دهید.
  • دوش آب گرم بگیرید
  • مسکن های بدون نسخه را امتحان کنید.

اگر درمان‌های خانگی مؤثر نباشند، درد بیضه را می‌توان با مراجعه به پزشک درمان کرد. درد را معمولاً می توان با داروها کاهش داد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مسکن ها: استامینوفن یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، از جمله آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن، می توانند به تسکین درد کمک کنند. آنها اغلب در موارد آسیب، ضربه یا ارکیت تجویز می شوند.
  • آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد عفونی : اورکیت یا اپیدیدیمیت ناشی از عفونت باکتریایی باید با یک دوره آنتی بیوتیک درمان شود.
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای : داروهایی مانند آمی تریپتیلین را می توان برای درمان درد عصبی استفاده کرد.

آیا برای درد بیضه جراحی لازم است؟

معمولاً برای درد بیضه نیازی به جراحی نیست، اما اگر شرایط اورژانسی مانند پیچ خوردگی بیضه یا سرطان بیضه دارید، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

انواع جراحی برای درد بیضه بسته به علت آن عبارتند از:

پیچ خوردگی بیضه

این عمل برای بازکردن طناب اسپرماتیک و بازگرداندن جریان خون به بیضه(ها) انجام می شود. جراح شما بخیه هایی را در اطراف بیضه شما می دوزد تا از تکرار چرخش جلوگیری کند. طرف مقابل بیضه نیز برای جلوگیری از پیچش در آینده بخیه می شود.

جراحی ترمیم فتق

این روش اصلاحی در صورتی انجام می شود که نتوان فتق شما را به داخل شکم بازگرداند یا کوچکتر کرد.

اپیدیدیمکتومی

اپیدیدیم گروهی از لوله‌های نازک است که اسپرم را از بیضه‌ها به مجرای اسپرم می‌برد. در صورت داشتن درد مزمن، جراحان ممکن است اپیدیدیم شما را بردارند. این معمولاً انجام نمی‌شود و ابتدا درمان‌های پزشکی امتحان می‌شوند.

وازوواستومی

وازوواستومی معکوس کردن وازکتومی در مردانی است که پس از انجام وازکتومی از درد بیضه رنج می برند. وازکتومی می تواند باعث درد بیضه شود که با معکوس کردن وازکتومی قابل درمان است. این به ندرت مورد نیاز است و به عنوان جراحی سرپایی انجام می شود.

سنگ شکنی با موج شوک

این روش کم تهاجمی از امواج شوک (نیروی حرکت در هوا) برای شکستن سنگ کلیه استفاده می کند.

میکرودنرواسیون طناب اسپرماتیک (MDSC)

این عمل تحت بیهوشی انجام می شود. جراح از یک میکروسکوپ عمل برای تشریح و برش اعصاب عبوری از طناب اسپرمی استفاده می کند که اغلب باعث درمان یا تسکین درد بیضه می شود.

ارکیکتومی

به ندرت، اگر درد بیضه شما با داروها یا روش های کمتر تهاجمی کمک نشود، ممکن است نیاز به برداشتن بیضه (ارکیکتومی) داشته باشید. این عملیات آخرین راه حل است.

سرطان بیضه

در این حالت پزشک شما عمل جراحی را برای برداشتن بیضه انجام می دهد. بعد از جراحی، بیضه زیر میکروسکوپ بررسی می شود و نوع سرطان بیضه قابل تشخیص است. این مشخص می کند که آیا به درمان بیشتری نیاز دارید یا خیر.

به یاد داشته باشید که هر زمان که جراحی می کنید، مراقبت منظم از زخم برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است. توصیه های پزشک خود را در مورد نحوه تمیز کردن زخم خود دنبال کنید. همچنین علائم هشدار دهنده ای به شما داده می شود تا در صورت آلوده شدن، مراقب باشید. زخم شما در نوبت بعدی بررسی می شود.

چه مدت طول می کشد تا درد بیضه از بین برود؟

درد بیضه بسته به حاد یا مزمن بودن ممکن است ادامه داشته باشد یا نباشد. اگر درد شما ناشی از یک آسیب ساده مانند ضربه ناگهانی یا زمین خوردن باشد، باید فقط حدود یک ساعت درد داشته باشد. اگر درد شما بیشتر از آن طول کشید یا اگر بدتر شد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آیا پس از از دست دادن بیضه همچنان می توانم بچه دار شوم؟

در اکثر موارد، یک بیضه سالم می تواند اسپرم کافی برای بچه دار شدن شما تولید کند. شما هنوز هم باید بتوانید نعوظ را به طور معمول داشته باشید و حفظ کنید. سطح هورمون تستوسترون شما نیز باید ثابت بماند. مردانی که برای پیچش بیضه تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، گاهی اوقات تعداد اسپرم کمتری دارند. آنها همچنین ممکن است آنتی بادی هایی در سیستم خود داشته باشند که بر حرکت اسپرم تأثیر می گذارد. اگر در جوانی دچار پیچ خوردگی بیضه شده اید، ممکن است تعداد اسپرم کمتری داشته باشید. در این صورت، اگر مشکلی در بچه دار شدن دارید، ممکن است نیاز به بررسی تعداد اسپرم داشته باشید.

چگونه از درد بیضه جلوگیری کنم؟

به یاد داشته باشید که چکاپ های منظم داشته باشید و همیشه قبل از انجام ورزش های تمام عیار یک کاپ ورزشی بپوشید. همچنین باید قبل از انجام کارهای خطرناک لباس محافظ بپوشید تا آسیب نبینید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر درد یا تورم بیضه دارید، به خصوص اگر درد بدتر شد یا اگر احساس بیماری کردید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم پیچ خوردگی بیضه را دارید، حتماً فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    25 10
    ممنون از اطلاعاتی که بهم دادید
  • ناشناس ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    سلام خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم در تحریکات جنسی که منجر به انزال نشود باعث اغیم شدن میشود یا خیر؟