«مادر، شیوای ١٢ ساله‌اش را بغل كرده بود و جیغ می‌زد، صورت دخترش كه از تخت حلق‌آویز شده بود به كبودی می‌زد» همسایه آنها می‌گوید كه مادر دختر فكر می‌كند «شیوا كه چند روز پیش صحنه خودكشی دختری جوان را در «واتس‌آپ» دیده بود، حالا خودش از تخت دو طبقه اتاقش حلق‌آویز شده است.»

سلامت نیوز:  «مادر، شیوای ١٢ ساله‌اش را بغل كرده بود و جیغ می‌زد، صورت دخترش كه از تخت حلق‌آویز شده بود به كبودی می‌زد» همسایه آنها می‌گوید كه مادر دختر فكر می‌كند «شیوا كه چند روز پیش صحنه خودكشی دختری جوان را در «واتس‌آپ» دیده بود، حالا خودش از تخت دو طبقه اتاقش حلق‌آویز شده است.»
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،ساعت ١٣:٣٠ دوشنبه ٣١‌ فروردین امسال اهالی یكی از محله‌های یاسوج با صدای جیغ و فریاد زنی جوان به كوچه ریختند. مادر در حالی كه دختر ١٢ ساله‌اش را در بغل داشت مدام جمله «دخترم خفه شد» را تكرار می‌كرد. یكی از همسایه‌ها درباره این حادثه به می‌گوید: «در خانه بودم كه فریادهای كمك مادر شیوا توجهم را به خود جلب كرد. وقتی به كوچه رفتم، دیدم كه او شیوا را بغل كرده و مدام می‌گوید كه او خفه شده است. اهالی محل همه جمع شده بودند. بلافاصله شیوا را روی زمین خواباندیم و تنفس مصنوعی دادیم.

كمی بدنش گرم شده بود كه اورژانس آمد و شیوا را به بیمارستان شهید بهشتی برد.» در بیمارستان اما كاری از دست پزشكان برنیامد و شیوا جان خود را از دست داد. پس از آن خانواده‌اش او را در مزار روستای چم بلبل كهگیلویه و بویراحمد دفن كردند. مادرش به همسایه‌ها گفته كه هنوز مرگ دخترش را باور نكرده است. همسایه می‌گوید: مادر شیوا به من گفته بود كه روز حادثه شیلا، دختر شش ساله‌اش مشغول تماشای تلویزیون بود كه شیوا از مدرسه آمد و به اتاقش رفت تا لباسش را عوض كند. او دخترش را صدا زد كه بیاید و كمك كند تا قبل از اینكه پدرشان بیاید، سفره ناهار را بچینند. اما وقتی خبری از شیوا نشد به اتاق او رفت و دید كه دخترش با مقنعه‌ای كه در سر داشت، از طبقه دوم تختخواب حلق‌آویز شده و راه نفسش بند آمده است.

مادر شیوا به همسایه‌اش گفته كه دخترش چند روز قبل از حادثه، تصویری از خودكشی دختری دانشجو در «واتس‌آپ» دیده بود كه از پلی آویزان شده بود.  پدر شیوا كارمند است. مادر هم خانه‌دار. آنها مستاجرند اما به گفته همسایه، وضع مالی‌شان خوب است و تا حالا صدای دعوا و جر و بحث از خانه شان نیامده بود. همسایه می‌گوید: پدر و مادر شیوا با بچه‌های‌شان راحت بودند. من همیشه شیوا را كه جثه كوچكی داشت، می‌دیدم كه در خیابان، با اسكیت بازی می‌كند. هیچ مشكلی نبود كه بگوییم مثلا بدرفتاری باعث این اتفاق شده باشد.

آنها خیلی با بچه‌های‌شان راحت هستند. در پلیس آگاهی یاسوج پرونده‌ای درباره این حادثه تشكیل شده و تیمی از كارآگاهان رسیدگی به آن را آغاز كرده‌اند با این حال آنها اعلام نظر قطعی درباره جزییات حادثه را منوط به گزارش پزشكی قانونی می‌كنند. سرگرد فلاحی، مسوول مركز اطلاع‌رسانی پلیس یاسوج درباره این خبر  می‌گوید كه هنوز همه‌چیز در حد همان گفته‌های خانواده‌اش است و پلیس به نتیجه خاصی نرسیده و همه‌چیز منوط به گزارش پزشكی قانونی است كه در چند روز آینده مشخص می‌شود.

  یكی از همسایه‌ها درباره شنیده‌هایش از روند تحقیقات پلیس  گفت كه پلیس ٩٠ درصد احتمال می‌دهد كه شیوا وقتی از طبقه دوم تخت قصد پایین آمدن داشت، مقنعه‌اش به تخت گیر كرده و خفه شده باشد. اما سرگرد فلاحی می‌گوید كه پلیس تاكنون هیچ اظهارنظری درباره این حادثه نداشته است. این حادثه بعد روانشناسی نیز دارد.  فاطمه قاسم‌زاده، روانشناس كودك از این حادثه با عنوان «علامت سوال» یاد می‌كند. او می‌گوید كه نباید در بررسی این اتفاق از محیط اجتماعی و میزان آگاهی‌های دختر ١٢ ساله و خانواده‌اش غافل شد با این حال در بررسی این حوادث كه شایبه بازسازی یك صحنه خودكشی را می‌رساند، باید به دو مقوله افسردگی و میزان رشد عقلی كودك توجه كرد.

  قاسم‌زاده معتقد است كه در این حادثه به نظر نمی‌رسد، شیوا كه با والدینش ارتباط خوبی داشته و در كوچه و مدرسه هم مشكل خاصی نداشته، افسردگی داشته باشد. از سوی دیگر دختری كه ١٢ ساله است اگر قصد بازسازی یك صحنه خودكشی كه در واتس‌آپ دیده را داشته باشد، می‌داند كه این عمل خطرناك است و منطقا نباید این كار را انجام دهد، مگر اینكه از نظر رشد عقلی در اندازه كودكی ٨ ساله باشد كه متوجه خطر این عمل نشود. اما در مورد این دختر به نظر نمی‌رسد این دو مقوله صحت داشته باشد بنابراین با یك علامت سوال در مورد این حادثه روبه‌رو هستیم.  به گفته قاسم‌زاده، تصاویر خودكشی در صورتی می‌تواند روی كودكان برای بازسازی آن تاثیر بگذارد كه یا فرد از افسردگی رنج ببرد یا برای بازسازی آن صحنه متوجه خطرناك بودن آن نشود كه در مورد شیوا و با اطلاعاتی كه همسایه‌ها  می‌گویند صدق نمی‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha