یك پژوهشگر حوزه اعتیاد، تغییر نگرش و انگ‌زدایی معتاد در جامعه را مقدمه اجتماعی كردن مبارزه با مواد مخدر صنعتی و روانگردانها دانست.

برخورد غیرانسانی با معتادان در کمپ های زیرزمینی ترک اعتیاد

سلامت نیوز:  یك پژوهشگر حوزه اعتیاد، تغییر نگرش و انگ‌زدایی معتاد در جامعه را مقدمه اجتماعی كردن مبارزه با مواد مخدر صنعتی و روانگردانها دانست. 

به گزارش امت نیوز به نقل از پانا،سودابه خرمشاهی  افزود: متاسفانه این دیدگاه و نگاه كه اعتیاد جرم است و معتاد دارای انگ اجتماعی بوده و تبعیض در مورد بازگشت و درمان آنان وجود دارد، در جامعه تبدیل به یک فرهنگ شده و راه مقابله با آن را دشوار كرده است.وی با بیان اینكه مسوولان و مردم باید بدانند كه فرد معتاد به دلیل برطرف کردن نیاز جسمی و روانی خود و حتی فرار از بروز علائم محرومیت از موادمخدر و روانگردا‌‌ن‌ها مجبور به تهیه مواد خود است، اظهار داشت: نباید به آنان انگ زد و بد رفتاری كرد، زیرا معتاد می‌تواند ده‌ها و یا صدها فرد سالم را ترغیب به مصرف مواد مخدر و روانگردانها كند و اوضاع خطرناك‌تر شود.

خرمشاهی ادامه داد: مردم و مسوولان باید به این باور رسیده باشند که ماده مصرفی فرد معتاد تبدیل به یکی از ضروریات زندگی و جزو لاینفک سبد کالایی وی شده و ضروریست برای اجتماعی شدن مقابله با اعتیاد نگاهشان نسبت به معتاد عوض شود و سعی كنند با ایجاد انگیزه در معتاد برای بهبودی، این ماده مصرفی را از سبد كالایی وی حذف كنند.

وی با اشاره به اینكه برخورد جامعه ناشی از سطح آگاهی، دانش، شناخت و تجربه آنها از مفهومی به نام اعتیاد و معتاد است، اضافه كرد: تجربه بالینی بیانگر این موضوع است که ما در مفهوم بیماری و درمان اعتیاد به ویژه در سطح مخاطبان عام و خانواده ها با مشکلات بسیار جدی مواجه هستیم، این درحالیست كه در قدم اولیه مقابله با اعتیاد،باید معتادان را درمان كرد.

خرمشاهی، تمركز برنامه‌ها و اهداف مبارزه با مواد مخدر بر روی درمان معتادان را بسیار ضروری دانست و اضافه كرد: مراكز نگهداری و درمان كاهش آسیب باید در سراسر نقاط كشور بویژه برای زنان معتاد گسترش یابد، روش‌ها و اقدامات گفتاری، حمایتی و درمانی با نظارت دقیق ستاد مبارزه با موادمخدر، بهزیستی و وزارت كشور بر اساس فناوری‌های جدید در این مراكز انجام شود، زیرا كمپ‌های ترك اعتیاد بسیاری در جامعه وجود دارد كه بصورت زیرزمینی فعالیت كرده و برخورد غیرانسانی با معتادان می‌كنند.

به گفته وی، وقتی معتاد در شرایط مطلوب و اصولی تحت درمان قرار گیرد، باید جامعه از جمله خانواده، با آغوش باز پذیرای وی باشد، تا معتاد دوباره به سمت مصرف موادمخدر صنعتی و روانگردانها گرایش نیابد.

خرمشاهی افزود: در بسیاری از موارد مشاهده می‌كنیم اعضای خانواده با کمک کردن به عضو معتاد خانواده در واقع امکان رو به رو شدن و تجربه کردن عواقب و پیامدهای بیماری اعتیاد را به او نمی‌دهند، نمی گذارند که وی مسوولیت رفتارهای خود را بر عهده بگیرد، آنها با حمایت ناسالم از فرد معتاد روشی را انتخاب می‌كنند که باعث می‌شوند تا بیماری اعتیاد او سریع تر و راحت تر پیشرفت کند.

وی اظهار داشت: بهترین کار آن است که اعضای خانواده اجازه دهند تا فرد معتاد پیامدها و مصیبت‌های ناشی از اعتیادش را شخصاً تجربه کند، هر چند پذیرفتن این واقعیت دشوار است، اما تجربه ثابت کرده که مواجه شدن فرد معتاد با عواقب ناگوار رفتارهایش، بهترین راه برای کمک کردن به وی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha