تاثیر سوءِ داروی آسم بر غدد فوق کلیوی

۱۳۹۴/۰۲/۰۷ - ۱۴:۳۵ - کد خبر: 145883

سلامت نیوز: پزشکان اروپایی به تازگی دریافتند مصرف استروئیدها که داروی معمول آسم و آلرژی هستند می‌تواند برای غدد فوق کلیوی عوارض داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، نتایج بررسی‌های جدید این پزشکان نشان داد در شمار قابل توجهی از بیماران مبتلا به آسم و آلرژی وقتی داروی استروئید برای مدتی برای آنها تجویز می‌شود پس از توقف مصرف دارو، علائم نارسایی در غدد فوق کلیوی بروز می‌کند.

مطالعه انجام شده در اروپا نشان می‌دهد نارسایی غدد فوق کلیوی خطرناک است به خصوص در صورتی که بدن فرد در حال مقابله با استرس‌هایی همچون عمل جراحی، بیماری جدی یا آسیب‌دیدگی باشد.

دکتر «اولاف دکرز»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانمارک گفت: استفاده از کورتیکواستروئیدها با خطر نارسایی‌های فوق کلیوی همراه است و بیماران باید از این خطر و علائم آن مطلع شوند. این علائم می‌تواند شامل احساس خستگی، گیجی، کاهش وزن و تمایل به مصرف نمک باشد.

کورتیکواستروئید‌ها داروهای ساخت دست بشر هستند که به منظور شبیه‌سازی نقش هورمون کورتیزول طراحی شده‌اند و این در حالی است که در شرایط طبیعی غدد فوق کلیوی وظیفه ترشح این هورمون را برعهده دارند. این داروها به طور معمول با انواع التهاب‌ها از جمله آسم، پسوریازیس،‌ سرطان خون، پیوند اعضا و آرتریت روماتوئید مقابله می‌کنند.

«دکرز» و تیم پزشکی وی به تحلیل 74 مقاله در فاصله سال‌های 1975 تا 2014 پرداختند که در مجموع 3753 شرکت کننده در آنها حضور داشتند تا مشخص شود چگونه دوز مصرفی و انواع درمان‌های کورتیکواستروئید‌ها ممکن است بر بروز نارسایی‌های فوق کلیوی پس از درمان تاثیر بگذارد. در واقع وقتی بدن به طور مصنوعی این ترکیبات شبیه‌سازی شده را دریافت می‌کند بعد از مدتی غدد فوق کلیوی دیگر به اندازه کافی دو هورمون کورتیزول و آلدوسترون را تولید نمی‌کنند و به این ترتیب پس از توقف مصرف دارو، بدن با مشکل ناکارآیی و نارسایی عملکرد این غدد مواجه خواهد شد.

متخصصان دریافتند خطر نارسایی‌های فوق کلیوی زمانی که کورتیکواستروئید‌ها به صورت خوراکی یا تزریقی وارد بدن شوند، بیشتر و مصرف آن به صورت موضعی و استنشاقی خطر کمتری دارد.

این متخصصان مشاهده کردند زمانی که بیماران مبتلا به آسم از استروئیدها به صورت استنشاقی مصرف می‌کردند خطر نارسایی‌های فوق کلیوی هفت درصد بوده در حالیکه مصرف آن به روش‌های دیگر از جمله از طریق خوراکی خطر این نارسایی را تا 44 درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، همچنین در مبتلایان به آسم مصرف استروئیدها در کوتاه مدت یک درصد خطر نارسایی‌های فوق کلیوی را ایجاد می‌کند هر چند این خطر در طولانی مدت به حدود 27 درصد می‌رسد.

نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
1.01566s, 19q