رییس انجمن رادیولوژی ایران گفت: با وجود کافی بودن تعداد رادیولوژیست ها در مراکز خصوصی، به دلیل نبود جذابیت فعالیت در بخش های غیر خصوصی، مراکز دولتی با کمبود رادیولوژیست روبرو هستند.

تعرفه های کنونی، مراکز جامع رادیولوژی را به تعطیلی می کشاند

سلامت نیوز: رییس انجمن رادیولوژی ایران گفت: با وجود کافی بودن تعداد رادیولوژیست ها در مراکز خصوصی، به دلیل نبود جذابیت فعالیت در بخش های غیر خصوصی، مراکز دولتی با کمبود رادیولوژیست روبرو هستند. 

یه گزارش سلامت نیوز دکتر جلال جلال شکوهی به مناسبت برپایی " سی و یکمین کنگره رادیولوژی ایران " که 15 تا 18 اردیبهشت ماه امسال در برج میلاد برگزار می شود، با اعلام این خبر افزود: هم اینک به دلیل هزینه های بالا و تعرفه های کم و غیرواقعی، بسیاری از مراکز رادیولوژی که در آن تنها رادیولوژی و سونوگرافی انجام می شود، تعطیل شده اند که پیشبینی می شود با ادامه این روند، طی سال های آینده شاهد تعطیلی مراکز جامع رادیولوژی ( مراکزی که در آن سی تی اسکن، MRI، آنژوگرافی، تراکم استخوان و ... انجام می شود) در کشور باشیم.
      وی از دخالت سایر رشته ها در رشته رادیولوژی به عنوان دیگر معضل این رشته نام برد و تصریح کرد: در حالیکه قانون به متخصصان دیگر رشته ها اجازه داده است که از دستگاه های رادیولوژی مانند سونوگرافی به عنوان یک ابزار تشخیصی و نه کسب در آمد بهره ببرند، متاسفانه شاهدیم، دستگاه های مذکور به منابعی برای کسب سود از سوی دیگر متخصصان به ویژه متخصصان رشته زنان زایمان تبدیل شده است.
      دکتر جلال شکوهی با اشاره به اینکه برخی از این متخصصان در حوزه های خارج از تخصص خود نیز در زمینه رادیولوژی به فعالیت مشغولند، تصریح کرد: در حالی رادیولوژیست در زمینه تشخیص بیماری ها به کل بدن اشراف دارد که متخصصان دیگر رشته ها هر یک تنها در حوزه های تخصصی خود قادر به تشخیص هستند؛ اما شاهدیم که در مواردی متخصص زنان و زایمان نسبت به سونوگرافی کبد نیز اقدام کرده است.
      وی ادامه داد: با پیشرفت های تکنولوژی، رشته رادیولوژی دچار تحولات عظیمی شده، ابزارهای تشخیصی این رشته هر روز دقیق تر و البته گران تر وارد بازار می شود تا جایی که قیمت برخی دستگاه های سونوگرافی 500 تا 700 میلیون تومان است، اما متاسفانه شاهدیم، متخصصان دیگر رشته ها با خرید دستگاهی 70-80 میلیونی می خواهند، همان کار رادیولوژیست را انجام دهند که طبیعی است، دقت این دستگاه ها با دستگاه های حرفه ای رادیولوژی قابل قیاس نیست.
      به گفته رییس انجمن رادیولوژی ایران، متاسفانه در موقع تعرفه گذاری برای این صنف به این نکته توجه نمی شود که هزینه های بالای دستگاه های رادیولوژی به همراه مواد مصرفی سبب گرانی بهای خدمات این رشته شده است وگرنه دستمزد رادیولوژیست ها کمتر از متخصصان دیگر رشته هاست.
      وی اظهار داشت: قیمت یک دستگاه MRI که ده سال پیش 850 میلیون تومان بود در حال حاضر 5/4 میلیارد تومان است که با وضعیت فعلی بانک ها برای اعطای وام هیچ کس حاضر به تاسیس مراکز جدید جامع رادیولوژی در کشور نیست تا جایی که طی سال های اخیر با وجود دریافت مجوزهای تاسیس، تنها شاهد افتتاح تعداد محدودی مرکز جدید جامع رادیولوژی در کشور هستیم.
      دکتر جلال شکوهی ادامه داد: هنوز تعرفه های جدید سال 94 به ما اعلام نشده که همین امر سبب نارضایتی اعضای انجمن رادیولوژی شده و متاسفانه اعضا این اهمال را به پی گیری نکردن وضعیت تعرفه ها از سوی انجمن نسبت می دهند.
      وی گفت: در سی و یکمین کنگره رادیولوژی ایران که از روز سه شنبه هفته آینده در برج میلاد تهران برگزار می شود در کنار ارایه جدیدترین دستاوردهای رشته رادیولوژی، مباحث صنفی مربوط به این رشته هم به مسئولان مربوط گزارش خواهد شد.
      گفتنی است در این کنگره میهمانانی از کشورهای امریکا، اروپا و آسیا حضور دارند و در آن مباحث مربوط به تصویربرداری قلبی-عروقی، تصویربرداری قفسه سینه و ریه، تصویر برداری در موارد اورژانس و همچنین سونوگرافی های عمومی و اختصاصی ارایه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha