مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از تنفس هیدروکربنهای نسوخته که در فضا رها شده اند به عنوان یکی از عوامل ابتلا به سرطانها نام برد.

دکتر یوسف رشیدی در گفتگو با مهر اظهارداشت: متاسفانه در بحث آلودگی هوا توجه جدی به هیدروکربنهای نسوخته نمی شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران معتقد است این هیدورکربنهای نسوخته توسط بخشی از خودروهای کارکرده و حتی نو که فاقد سیستم جمع آوری بخارات بنزین هستند در فضا رها می شود.

در سال 85 مطالعاتی بر روی میانگین آلایندگی ذرات معلق قابل استنشاق با قطر آیرودینامیکی 10 میکرون و کوچکتر انجام شده که با توجه به استانداردهای معرفی شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، میانگین سالانه این آلاینده ها به میزان 20 میکرو گرم بر متر مکعب  بوده که در شهر تهران و در سال 85،  4 برابر مقدار معرفی شده و در حدود 80 میکروگرم بر متر مکعب سنجش شده است.

 ورود هیدروکربن های نسوخته به بدن باعث بروز انواع بیماریهای مختلف از جمله سرطانها می شود
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه غلظت آلاینده ها در هوای تهران چندین برابر استانداردهاست تصریح کرد: رها شدن هیدروکربن های نسوخته در فضا بسیار نگران کننده است.


رشیدی با عنوان این مطلب که منوکسید کربن باعث مرگ و میر می شود اما مشکل سرطان زایی در بدن ایجاد نمی کند افزود: ولی ورود هیدروکربن های نسوخته به بدن باعث بروز انواع بیماریهای مختلف از جمله سرطانها می شود.

آلودگی هوا و انتشار آلاینده های سمی باعث جایگزینی مواد شیمیایی با اکسیژن می شود که این مسئله خود به خود باعث بروز و تشدید بیماریهای قلبی عروقی، کبدی، کلیوی، ریوی و گوارشی و... می شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این سئوال که چند درصد یا چه تعداد از خودروهای تهران فاقد سیستمهای جمع آوری بخارات بنزین هستند تاکید کرد: قطعا بیش از 50 درصد خودروها چنین مشکلی را دارند.

رشیدی در توضیح خودروهایی که فاقد این سیستم هستند گفت: این قبیل خودروها هنگامی که باک بنزین خود را پر می کنند بوی آن در اتاق خودرو می پیچید و باعث اختلال در تنفس می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha