دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 145895

پارسال ۸ هزار تن پالم در داخل یک انبار فقط کشف شد. یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن پالم نیز قاچاق وارد ایران شده بود و ۷ هزار تن فقط پالم مجاز آورده بودیم.

لطفا عراق روی محصولات لبنی ایرانی هم نظارت کند!

سلامت نیوز:پارسال ۸ هزار تن پالم در داخل یک انبار فقط کشف شد. یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن پالم نیز قاچاق وارد ایران شده بود و ۷ هزار تن فقط پالم مجاز آورده بودیم.

«عراق ماست‌های ایرانی را پس فرستاد»؛ این خبری است که رییس سازمان ملی استاندارد در همایش روز جهانی استاندارد اعلام کرد. وی با بیان این‌که لبنیات مجاز به پالم را از ۸ به یک مورد رساندیم، متذکر شد که چندین مورد ماست‌های صادر شده به عراق به ایران باز گردانده شد، چراکه حاوی پالم بود و ما مجبور شدیم که آن را معدوم کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از افکار نیوز ، در حالی چنین خبری در فضای رسانه‌ای از سوی رییس سازمان ملی استاندارد اعلام می‌شود که در حال حاضر محصولات لبنی مجوزهای لازم را از مراجع بهداشتی و نظارتی دریافت می‌کند و سلامت این محصولات به مشتریان اعلام می‌شود. اما وقتی این محصولات به کشورهای مقصد صادراتی می‌رسد، به کشور مرجوع می‌شود؛ آن هم به دلیل غیراستاندارد بودن آنها.

از سوی دیگر، نکته‌ای که قابل توجه است، این‌که محصولات لبنی حاوی پالم در شرایطی که کشور با کاهش درآمدهای نفتی روبه‌رو است و باید در جهت افزایش صادرات غیرنفتی حرکت کنیم، به کشورهای دیگر صادر می‌شود که در بازارهای رقابتی دنیا که کیفیت حرف اول را می‌زند، به نظر می‌رسد مسوولان به از دست دادن بازارها فکر نمی‌کنند. به نوعی، با چنین رفتارهایی، بازارهای جهانی نسبت به محصولات ایرانی بی‌اعتماد می‌شوند و به سراغ کالاهای باکیفیت و جایگزین می‌روند.

حالا بماند این‌که این محصولات در کشور نیز مصرف دارد و در اختیار مردم با نشان استاندارد و تایید سازمان‌ها و دستگاه‌های بهداشتی قرار می‌گیرد.
سازمان های نظارتی بهداشت و سلامت چطور بر محصولات لبنی نظارت می کنند که یا متوجه نمی شوند که بعید است و یا متوجه شده اند و با اصطلاح "زیر سبیلی " رد کرده اند؟!

مردم حق دارند به کارخانه های لبنیاتی اعتماد نکنند. مردم حق دارند از فردا نشانها و کدها و شماره های بهداشتی و سازمانهای نظارتی اعتماد نکنند.

معلوم نیست در کشور چه می‌گذرد!

عباس وطن‌پرور، عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی اتاق ایران در گفت‌وگو با «افکارنیوز» اظهار داشت: امروز در کشور نمی‌توانیم بفهمیم که پالم مجاز است یا غیرمجاز.

وی افزود: شیر طبیعی مگر درصد چربی‌اش چقدر است؟ به طور معمول در حد ۳ و ۴ است، اما وقتی که ماست پرچرب می‌خریم، یعنی ۷ درصد چربی دارد. به عبارتی، پالم به آن اضافه شده و چربی به آن افزوده‌اند.

عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: مشکلی که ما بین استاندارد و اداره‌کل نظارت داریم، همین مساله است که اداره‌کل نظارت اجازه می‌دهد، اما استاندارد اجازه نمی‌دهد؛ یا برعکس این اتفاق می‌افتد.

وطن‌پرور متذکر شد: ما در حال حاضر ماست را تولید و صادر کرده‌ایم، اما عراق آن را برگردانده است و از سوی دیگر، استاندارد می‌گوید لبنیات مجاز به داشتن پالم را از ۸ به یک مورد رسانده‌ایم.
وی ادامه داد: حالا این سوال مطرح است که استفاده از پالم اگر کاهش یافته و هر روز هم کارخانه‌ها بررسی می‌شوند و آرم استاندارد هم به این کارخانه‌ها داده‌اید تا سالانه از آنها پول به خاطر کاربرد استاندارد بگیرید، پس چرا چنین اتفاقاتی افتاده است.

عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: نظارت در کجای این ماجرا است؟ سازمان‌های بهداشتی چه کرده‌اند؟
وطن‌پرور افزود: در حال حاضر یک مشکلی که ما در کشور داریم، رفتارهای سیاسی‌مان است و رفتارهای علمی نیست.

وی اظهار داشت: حرفی که الان موسسه استاندارد می‌زند، حرف پخته‌ای نیست. در واقع اگر پالم بد است، چرا استفاده می‌شود؟ اگر پالم خوب است، چرا منع می‌شود؟
عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: پارسال فقط ۸ هزار تن پالم در داخل یک انبار فقط کشف شد. یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن پالم نیز قاچاق وارد ایران شده بود و ۷ هزار تن فقط پالم مجاز آورده بودیم.

وطن‌پرور عنوان کرد: معلوم نیست که این ۸ هزار تنی که فقط در داخل یک انبار بود، از کجا آمده بود و تکلیف این ۸ هزار تن چه شد. به طور طبیعی این پالم‌ها را دور نریخته‌اند و داده‌اند مردم خورده‌اند.

وی با بیان این‌که مشکلی که ما الان داریم، این است که معلوم نیست در کشور چه می‌گذرد، متذکر شد: آیا واقعا مسوولان سازمان استاندارد در شهرها کارخانه‌ها را کنترل کرده‌اند؟ کدام کارخانه را تاکنون به علت استفاده از پالم پلمپ کرده‌اند. چه زمانی یک محصولی که پالم مازاد داشته، از بازار جمع‌آوری کرده‌اند؟ این اتفاق نیفتاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha