قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به برگزاری چهارمین دوره انتخابات نظام پرستاری در 29 خرداد گفت: 2500 نفر در کل کشور کاندیدا شده‌اند و در این دوره امکان ایجاد 128 هیئت مدیره پرستاری در کل کشور وجود دارد.

2500 نفر در کشور برای انتخابات نظام پرستاری کاندیدا شده اند

سلامت نیوز: قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به برگزاری چهارمین دوره انتخابات نظام پرستاری در 29 خرداد گفت:  2500 نفر در کل کشور کاندیدا شده‌اند و در این دوره امکان ایجاد 128 هیئت مدیره پرستاری در کل کشور وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، احمد نجاتیان در نشستی خبری پیرامون مسائل مختلف حوزه پرستاری با اشاره به نحوه اجرای قانون ارتقاء بهروه وری گفت: پیگیر اجرای قانون ارتقای بهره‌وری خدمات پرستاری که در سال 88 تصویب شد، بوده‌ایم اما به مشکلات اجرایی خورده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی زیربار اجرای قانون بهره‌وری نرفته‌اند، گفت: در بیمارستان نیروهای مسلح نیز این قانون هنوز اجرایی نشده، که از مراجع مربوطه پیگیری می‌کنیم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری از اجرای کامل قانون ارتقای بهره‌وری از نظر ساعت کاری در بخش دولتی خبر داد و گفت: با اجرای این قانون، ۱۵ درصد ساعت کاری پرستاران در بیمارستان‌های دولتی کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در راستای اجرای قانون، استخدام 23 هزار نیرو ابلاغ شده است که 17 هزار پرستار تاکنون جذب شده‌اند.

استخدام شرکتی پرستاران ضرر به سلامت کشور

نجاتیان به روند استخدام شرکتی پرستاران اشاره کرد و افزود: معتقدیم استخدام شرکتی برای پرستاران باعث ضرر به سلامت کشور می‌شود. البته آقای هاشمی وزیر بهداشت برای رسمی کردن پرستاران کمک کرده‌اند ولی در مجموع دولت استخدام رسمی را در برنامه خود ندارد بنابراین پیشنهاد می‌دهیم در برنامه ششم بحث تعیین شغل حاکمیتی برای پرستاران جهت استخدام رسمی آنان فراهم شود.

وی در ادامه به مشکل بازنشستگی پرستاران در مراکز دولتی نیز انتقاد کرد و گفت: ما در مراکز دولتی بر اساس قانون سخت و زیان‌آور با مشکلاتی مواجه هستیم. کما این‌که در بخش خصوصی این مشکل وجود ندارد و پرستاران بعد از 20 سال فعالیت می‌توانند بازنشسته شوند.

وی درباره روند تعرفه‌گذاری به خصوص پرستاری در منزل عنوان کرد: تعرفه‌گذاری پرستاری در منزل هنوز جزو بیمه نیست و مردم نیز هزینه‌های عجیبی پرداخت می‌کنند. بنابراین ما پیشنهاد دادیم که در گام اول به دلیل عدم آمادگی بیمارستان‌ها بسته‌های خدمت پرستاری و مرحله‌ای اجرا شود. ولی متأسفانه معاونت درمان وزارت بهداشت کلا با تعیین تعرفه‌های پرستاری مخالف است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: البته از طرف دیگر باید عنوان کنم از نظر پرداخت کارانه‌ها واقعا وزارت بهداشت خوب عمل کرد و عقب‌ماندگی‌های چندین ماهه کارانه پرستاران برطرف شد.

نجاتیان تصریح کرد: امروز دیگر ما پرداخت مبتنی بر عملکرد را قبول نداریم زیرا آن‌ها تعرفه‌گذاری پرستاری را اجرا نکرده‌اند و مخالف اصلی نیز معاونت درمان وزارت بهداشت است که در این‌باره سنگ‌اندازی می‌کند. البته ما هم نمی‌خواهیم رفتاری کنیم که کشور دچار مشکل شود. ولی دیگر امروز ما پاسخی برای پرستاران نداریم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری همچنین به نبود آماری مناسب برای کمبودهای مناطق مختلف جغرافیایی کشور در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: البته در این مقوله وزارت بهداشت برنامه‌هایی را در دست بررسی دارد.

وی از تربیت 9 هزار کمک بهیار در دور سوم این سازمان خبر داد و گفت: این نیروها می‌توانند بار بسیاری را از دوش پرستاران بردارند.

وی ضمن تشریح دستاوردهای این دوره نظام پرستاری، افزود: در این دوره 30 هیئت مدیره نظام پرستاری دارای ساختار اداری شده است و برنامه توانمندی مدیریت پرستاری در دستور کار قرار گرفته و هفته آینده سومین کنگره اخلاق پرستاری برگزار می‌شود.

 به گفته نجاتیان این سازمان هیچگاه به جریان‌های سیاسی و احزاب وابسته نبوده با این وجود تمام دولت‌های گذشته به پرستاری اهمیت داده‌اند هرچند که در پایان 2 دولت قبلی متوجه شدند که می‌شد برای این پرستاران بیشتر کار کرد و امیدواریم دولت روحانی نیز در پایان دوره به این نتیجه نرسد. زیرا ما تا این لحظه نتوانسته‌ایم دیداری را بر خلاف دوره‌های قبلی با رئیس جمهور داشته باشیم.

نجاتیان با بیان اینکه هرساله به مناسبت روز پرستار، نمایندگان این قشر با رئیس‌جمهور دیدار داشتند، گفت: متاسفانه در دولت فعلی این درخواست اجابت نشده و ما امیدواریم که رئیس‌جمهور اهتمام لازم را در خصوص پرستاران داشته باشد.

افزایش دو برابری فشار کار پرستاران با اجرای طرح تحول سلامت

نجاتیان با اشاره به ابعاد اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: در قالب این طرح اقدامات بسیار خوبی در نظام سلامت صورت گرفته است اما از دیدگاه پرستاری، با اجرای آن، فشار کاری پرستاران دو برابر افزایش یافت و این درحالی است که قبل از اجرای طرح هم، میزان نیروهای پرستاری حدود یک دوم استاندارد جهانی بود.

وی ادامه داد: یکی از ایرادات مهم طرح تحول، عدم توجه به توانمندی‌های نیروی انسانی است و نظام پرستاری به عنوان نماینده 120 هزار پرستار در هیچ‌جای طرح تحول مورد مشورت قرار نگرفته است.

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه نظام آموزش پرستاری ایران جزو بهترین نظام‌های آموزشی منطقه است، افزود: امروز بیکاری در پرستاری به صفر رسیده است و اگر پرستاری بخواهد کار کند، قطعا بیکار نخواهد ماند. ما هم می‌دانیم رضایت‌مندی مردم از خدمات پرستاری دچار مشکل است که کمبود پرستار یکی از دلایل مهم در ایجاد این نارضایتی است.

برگزاری انتخابات نظام پرستاری در 29 خرداد

نجاتیان با اشاره به برگزاری چهارمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام پرستاری گفت: در این دوره امکان ایجاد 128 هیئت مدیره پرستاری در کل کشور وجود دارد در حالیکه در دوره‌های قبلی 102 هیئت مدیره در شهرهای کشور انتخاب می‌شدند.

وی اضافه کرد: در این انتخابات که 29 خرداد برگزار می‌شود، 2500 نفر در کل کشور برای 1150 جایگاه هیئت مدیره کاندیدا شده‌اند.

کاهش مهاجرت پرستاران

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری در خصوص آخرین آمار مهاجرت پرستاران نیز گفت: در سال گذشته 350 پرستار از کشور مهاجرت شغلی کردند که این آمار نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. در برخی سال‌ها تا 500 نفر مهاجرت نیز آمار داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: آمار مهاجرت نسبت به جمعیت کل نظام پرستاری کشور، آمار نگران‌کننده‌ای نیست. بیشترین پرستاران نیز به کشور کانادا مهاجرت می‌کنند که اخیرا از کشور آلمان نیز درخواست‌هایی شده است.

نجاتیان، در خصوص سریال در حاشیه نیز گفت: سریال مهران مدیری بهتر از هر کتاب اقتصاد سلامتی توانست نظام پرداخت نظام سلامت کشور را نقد کند. نظام فعلی پرداخت در نظام سلامت ناکارآمد و تبعیض آمیز است.

وی افزود: با وجود انتقاداتی که برخی پزشکان به این سریال داشتند ولی آقای مدیری به خوبی نظام پرداخت در حوزه سلامت را به نقد کشید که چطور یک بیمار را بی‌دلیل بستری و جراحی می‌کنند در حالی که این معایب وجود دارد. بنابراین تمام بیمارستان‌ها باید پرداخت‌هایشان را بر اساس تشخیص صورت دهند و نه خدمت زیرا اگر بر اساس تشخیص پرداخت‌ها صورت گیرد دیگر خدمات القائی از بین می‌رود و این نظام غیرعادلانه تعرفه‌ها نیز اصلاح می‌شود.

وجود برخی مخالفت ها برای اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

نجاتیان درباره آخرین وضعیت تعرفه‌گذاری پرستاری خاطرنشان کرد: چندی قبل متوجه شدیم که 50 خدمت پرستاری بدون تعیین K و بیمه مشخص و بیشتر برای بازنگری پرستاری در منزل در دست بررسی بود که ما به صورت کتبی اعلام کردیم که اینگونه تعرفه‌گذاری را به رسمیت نمی‌شناسیم زیرا باید همان 250 تعرفه مصوب شود که در این مقوله نمایندگان مجلس نیز در حال پیگیری هستند.

وی با اشاره به عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری توضیح داد: دو وزیر تعاون و بهداشت قول‌هایی برای تعیین 250 تعرفه پرستاری دادند ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد و موج نگرانی در بین پرستاران ایجاد شد و حتی ما نیز شوکه شدیم‌.

نجاتیان ادامه داد: وزیر بهداشت موافق تعرفه گذاری خدمات پرستاری و وارد شدن این خدمات در کتاب ارزش‌های نسبی است اما در حوزه ستادی وزارت بهداشت و به خصوص معاونت درمان و کارشناسان شورای عالی بیمه مخالفت‌هایی برای اجرای این قانون وجود دارد. حتی برخی از این افراد، به خود اجازه می‌دهند که طرح مصوب مجلس را طرحی غیر کارشناسی بدانند.

وی اضافه کرد: چطور می‌توان برای آزمایشگاه، عمل جراحی، حمل بیمار و حتی تتو تعرفه گذاشت اما برای خدمات پرستاری هیچ تعرفه‌ای وجود نداشته باشد؟

اختلاف 20 برابری درآمد متخصصان و پرستاران

نجاتیان در ادامه به اختلاف درآمد پرستاران و متخصصان اشاره کرد و افزود: ما حاضریم امضا دهیم که با اختلاف درآمد 5 برابری متخصصان با پرستاران موافقیم زیرا امروز اختلاف درآمد یک پرستار با متخصص 20 برابر است و حتی در مواردی به 100 تا 200 برابر می‌رسد که البته با آن موارد اندک کاری نداریم.

وی افزود: بر این اساس با آماری که در چند روز گذشته اعلام شده است که میانگین درآمد یک متخصص 12.5 میلیون تومان است مخالفیم زیرا باید یک نهاد بی‌طرف این بررسی را انجام دهد چون امروز ما شاهد آن هستیم یک پرستار در بخش خصوصی یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد و کارانه آن 200 هزار تومان می‌شود در حالی که همین کارانه در بیمارستان دولتی 100 هزار تومان است بنابراین به حقوق ماهانه 2.5 میلیون تومان پرستاران نیز که برخی عنوان می‌کنند نقد جدی داریم.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم دعوای پزشک و پرستار راه بیفتد ولی امضا می‌دهیم که اختلاف 5 برابری درآمد متخصص و پرستار را می‌پذیریم ولی اگر بیشتر از این درآمد وجود داشته باشد باید آن درآمد قطع شود کما این‌که ما نیز خود را با درآمد پرستاران در آمریکا و اروپا مقایسه نمی‌کنیم.

وی بیان کرد: اختلاف درآمد پرستار با یک متخصص در برخی موارد حتی تا 200 برابر می‌رسد به طوری که در مشهد محل فعالیت بنده متخصصی ماهانه 800 میلیون تومان درآمد دارد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در خاتمه یادآور شد: در نظام سلامت ما، مردم مدافع جدی ندارند و در عمل نهادی که از سوی مردم حرف بزند نیست باید نهادی باشد که مدافع حقوق مردم باشد بنابراین به نظر می‌رسد NGO تخصصی در این زمینه می‌تواند از حقوق مردم دفاع کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha