دانشمند‌ان یك كاوشگر جدید دندانی اختراع كردند كه به كمك آن می‌توان ابتدایی‌ترین علائم جرم‌های دندانی را كه منجر به پوسیدگی عمیق‌تر می‌شدند، تشخیص داد.

وسیله ابداعی جدید به اندازه یك مسواك است و در نوك آن یك چراغ با نور آبی رنگ تعبیه شده است.

دندانپزشك این وسیله را در داخل دهان بیمار می گرداند و از طریق شیشه‌های زردرنگ با یك فیلتر قرمز داخل دهان را مشاهده می‌كند، به این ترتیب اگر هر گونه جرمی روی دندان وجود داشته باشد، به راحتی شبیه به یك نور قرمز رنگ قابل مشاهده می‌شود.

گفتنی است، در حال حاضر دندانپزشكان از مواد آشكارساز جرم دندان كه در قالب قرص تهیه و مصرف می‌شوند برای مشخص كردن جرم و پوسیدگی دندان‌ها استفاده می‌كنند، اما این قرص‌ها معمولا دهان بیمار را رنگی و آلوده كرده و طعم ناخوشایندی نیز دارند.

سو هیگام ــ پروفسور دانشكده علوم دندانی در دانشگاه لیورپول كه با همكاری دستیارانش موفق به ابداع این وسیله جدید جرم یاب دندانی شده‌اند، در این باره می‌گوید: شناسایی و پاكسازی جرم‌ها و پلاك‌های دندانی كار بسیار دشواریست، اما اگر این پلاك‌ها روی دندان باقی بمانند به وضعیتی تبدیل می‌شود كه ما آن را «بلوغ جرم» می گوییم. ضخیم‌شدن جرم‌های دندان باعث بروز عفونت‌ها و خونریزی و پوسیدگی و از بین رفتن دندان‌ها می‌شود.

این تیم پژوهشی جایزه «نوآوری‌های پزشكی آینده» را برای ساخت این محصول دریافت كردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha