سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 145956

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از فراهم شدن زمینه همکاری وکلای علاقه‌مند به حفاظت محیط زیست برای پیگیری‌های حقوقی در سطح داخلی و بین‌المللی خبر داد.

سلامت نیوز:معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از فراهم شدن زمینه همکاری وکلای علاقه‌مند به حفاظت محیط زیست برای پیگیری‌های حقوقی در سطح داخلی و بین‌المللی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،محمد مجابی درحالی این خبر را اعلام کرد که سال گذشته بیش از همیشه مباحثی درمورد نقش وکلا در دفاع از حقوق زیست محیطی مردم مطرح شده بود. یکی از مهم‌ترین مواردی که وکلا اعلام کردند که می‌خواهند در مورد آن فعالیت کنند موضوع بنزین آلوده بود که چند نفر از وکلا توانستند پرونده ای در این زمینه در دادگاه تشکیل دهند.

یکی از موارد دیگر مساله خسارت‌هایی بود که آلودگی هوا برجا می‌گذاشت. بر اساس آمار، سالانه هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و تعداد زیادی نیز به بیماری های مختلف دچار می‌شوند. سال گذشته مدیرکل محیط زیست استان تهران مرگ با آلودگی هوا را برابر با قتل دانست. این گفته محمدهادی حیدرزاده این این مباحث را مطرح کرد که اگر مرگ با آلودگی برابر قتل است خانواده قربانیان چگونه می‌توانند موضوع را پیگیری کنند.

روز گذشته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست  درباره تفاهمنامه‌ای که هفته گذشته میان سازمان حفاظت محیط زیست و کانون وکلا منعقد شد؛ گفت: محیط زیست یکی از مباحث مهم مطرح شده در حقوق شهروندی است و از آنجا که قانون اساسی؛ حفاظت از محیط زیست را وظیفه‌ای همگانی می‌داند؛ این مسئله فقط تکلیفی برای یک سازمان نیست و همه باید برای آن تلاش کنند.

از این رو تفاهمنامه‌ای با کانون وکلا در این زمینه امضا شد. مجابی ادامه داد: این کانون غیردولتی و تشکلی تخصصی است و در این تفاهمنامه بر انجام اقدامات مشترک پژوهشی و آموزشی با کانون وکلا تاکید شده است. او گفت: همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی در قالب همایش‌ها و مباحثی که نیاز به بررسی‌های کار‌شناسانه دارد؛ در این تفاهمنامه دیده شده و برگزاری دوره‌های آموزشی چه برای وکلا چه برای کار‌شناسان محیط زیست به‌طور مشترک نیز از دیگر موارد این تفاهمنامه است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: نکته مهم دیگر این تفاهمنامه ایجاد فرصت برای وکلای علاقه‌مند به پیگیری محیط زیست است تا بتوانند در پرونده‌های داخلی، خارجی و حتی بین‌المللی ورود تخصصی داشته باشند و به کمک محیط زیست بیایند؛ امیدواریم با این تفاهمنامه بیش از پیش بتوانیم در مراجع قانونی از محیط زیست دفاع لازم را داشته باشیم.

او در پاسخ به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار خود با فعالان محیط زیست بر ضرورت جرم‌انگاری تخلفات زیست محیطی تاکید داشتند؛ در این راستا چه اقدامی صورت گرفته است؟ گفت: آنچه اهمیت دارد این است که در قوانین متعددی تخریب و آلودگی محیط زیست جرم انگاشته می‌شود؛ ما درحال حاضر در اموری که جنبه قانونی دارند پیگیری لازم را انجام می‌دهیم و در اموری که نیاز است در قانون به جایگاه مناسبی برسند با همکاری مجلس شورای اسلامی به دنبال مسائل و مصادیق آن هستیم به طوری که هفته گذشته در کمیسیون کشاورزی برای پیگیری رهنمود‌های مقام معظم رهبری جلسه‌ای را برگزار کردیم تا بتوانیم موارد موردنظر در این خصوص را به مجلس برای پیگیری ابراز کنیم. مجابی همچنین در ارتباط با طرح مجلس شورای اسلامی درمورد ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی افزود: تاکنون در این مورد چیزی به ما ابلاغ نشده و در دستور کار نداریم. در مجلس طرح‌های مختلفی وجود دارد که نمایندگان براساس دیدگاه خودشان آن را مطرح کرده‌اند..

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha