چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 145958

6 عضو در بدن وجود دارد که قابلیت ترمیم خود را دارد؛ این اعضا عبارت است از: کبد، ریه، سیستم گوارشی، رگ های خونی ، استخوان و بخش هایی از مغز.نتایج تحقیقات نشان می دهد که سلول های پایه در ترمیم این اعضا نقش مهمی ایفا می کند.

6 عضو قابل ترمیم بدن

به گزارش سلاممت نیوز به نقل از مِنز هلث دکتر دیوید ال استوکوم، محقق ترمیم و رئیس دانشکده علوم در دانشگاه ایندیانا-دانشگاه پردو در ایندیاناپولیس، می‌گوید: « در واقع ترمیم یک حالت پیش‌فرض دوران جنینی است». " این توانایی به تدریج را با رشد ما از بین می رود به و تنها در انواع خاصی از بافت ها باقی می ماند."

در بعضی اعضا مانند شریان ها ( سرخرگ ها )، پوست، کبد، ریه ها و دستگاه گوارش و بخش های خاصی از مغز قابلیت ترمیم وجود دارد. کبد مانند نوک انگشت بریده شده می توانند دوباره رشد کند. مطالعات نشان می دهد که سلول های بنیادی بالغ در آن نواحی نقش دارند.

شریان ها :

آسیب: باریک شدن رگ های خونی.

دفاع طبیعی: وقتی بدن شما دچار التهاب می شوند، یک بدن سالم می‌تواند با گشاد کردن شریان‌ها و حتی رشد شریان‌های جدید و پیوندهای بین رگ‌های خونی که آناستوموز شریانی نامیده می‌شوند ، این مشکل را مدیریت می کند. این یک فرآیند طبیعی به نام رگ زایی است.

کاری که می توانید انجام دهیدشریان های خود را پاکسازی کنید. کلسترول می تواند روند ترمیم را مختل کند. محققان دانشکده پزشکی هاروارد بافت‌های دو گروه از بیماران قلب باز -یکی با گرفتگی عروق و دیگری با عروق شفاف- را مقایسه کردند و دریافتند که رگ‌های خونی مسدود شده قادر به ترمیم رگ زایی نیستند. بنابراین کلسترول خود را پایین نگه دارید. برای کاهش کلسترول می توانید ورزش هایی مثل شنا یا دویدن و هر ورزشی که باعث پمپاژ خون بیشتر می شود را انجام دهید.

استخوان

آسیب: شکستن استخوان

دفاع طبیعی: دکتر شروین اس دبلیو هو، استادیار جراحی ارتوپدی در دانشگاه شیکاگو، می‌گوید: « در استخوان بخشی به نام ماتریکس وجود دارد که سلول های موجود در آن بخش زنده استخوان است و پاسخ درمانی توسط این قسمت ایجاد می‌شود. لازم به ذکر است که ترمیم سریعتر به مصرف داروی خاصی وابسته نیست . ماتریسی که دکتر هو در مورد آن صحبت می کند ساختار کربنات کلسیم سبک اما بادوام است که بیشتر استخوان شما را تشکیل می دهد. درون ماتریکس، سلول‌های زنده، از جمله استئوسیت‌های استخوان‌ساز قرار دارند که وقتی استخوانی شکسته می شود این سلول های زنده آزاد می شوند.

کاری که می توانید انجام دهید: سبزجیات مصرف کنید. زیرا از این طریق مقدار زیادی ویتامین K به بدن شما می رسد، ترکیبی که به قفل شدن سلول‌های استخوانی در هنگام ترمیم کمک می‌کند. یک وعده اسفناج یا کلم بروکلی توانایی تامین این ویتامین را بیشتر از میزان توصیه شده دارد. - آووکادو و گوجه فرنگی نیز منابع خوبی از ویتامین K هستند.

کبد

آسیب: نوشیدن الکل و پرخوری .

دفاع طبیعی: کبد شما یکی از تنها اندام هایی است که می تواند پس از تخریب بخشی از بافتش به حالت اولیه برگردد (این فرآیند هیپرتروفی جبرانی نامیده می شود). اما این تنها در صورتی است که فرد به بیماری مزمن کبدی از جمله سیروز که در آن بافت طبیعی کبد با بافت غیر طبیعی جایگزین می شود مبتلا نباشد.

کاری که می توانید انجام دهید: تعادل کبد خود را حفظ کنید. کبد در واقع فقط یک اسفنج پر از مواد شیمیایی است و ترکیبی به نام گلوتاتیون (GSH) به کنترل همه چیز کمک می کند. به گفته دکتر لو: “ این ماده به رشد سلولی کمک می کند و در مرگ سلولی نیز نقش دارد.” . دکتر لو می‌افزاید: «اگر اهل نوشیدنی‌های الکلی هستید، باید اسید فولیک و B کمپلکس‌ها نیز مصرف کنید، زیرا این ویتامین‌ها در تشکیل گلوتاتیون ضروری هستند.

روده

آسیب: تخریب دیواره روده

دفاع طبیعی: زیاده روی در مصرف غذاهای سرخ کرده، کبابی، مشروبات الکلی و... پوشش روده به سادگی از بین می برد. سلول‌های این قسمت سریع‌ترین چرخه سلولی را در بدن دارند - هر یک تنها پس از چند روز فعالیت زیاد از بین می‌روند و فضا را برای سلول جدید باز می‌کنند.

کاری که می توانید انجام دهید: سعی کنید ترمیم دیواره ها را تسریع کنید. دکتر کنت کخ، استاد طب داخلی و رئیس بخش گوارش در دانشکده پزشکی دانشگاه ویک فارست، می‌گوید: «داشتن مقداری سبزیجات در رژیم غذایی به از بین بردن تعدادی از سلول‌های مسن‌تر کمک می‌کند، تقریباً مانند هرس یک درخت». 25 تا 30 گرم فیبر در روز را هدف قرار دهید، با غلات صبحانه سبوس دار شروع کنید، سپس نان سبوس دار در ناهار و مقدار زیادی میوه و سبزیجات در طول روز مصرف کنید. دکتر کخ غذاهای حاوی سبوس را توصیه می کند زیرا بیشترین حجم مدفوع را تولید می کنند.

مغز

آسیب: موارد ازبین رفتن سلول های خاکستری .

دفاع طبیعی: سال‌ها تصور می‌شد که بعد از دوران بلوغ ساختن نورون‌های تازه در بدن ممکن نیست. دکتر فرد اچ. گیج، استاد آزمایشگاه ژنتیک در موسسه سالک و اولین محققی که رشد نورونی جدید را در پستانداران نشان داد، می‌گوید: «مغز اندام دیگری است. "مغز در تلاش است تا خود را اصلاح کند، همانطور که پوست سعی می کند خود را پس از بریدگی یا بریدگی بهبود بخشد."

کاری که می توانید انجام دهید: ورزش کنید. مطالعات نشان داده است که ورزش می تواند نوروژنز (تشکیل نورون های جدید) را در دو ناحیه کلیدی مغز القا کند: هیپوتالاموس، که به شکل گیری خاطرات و یادگیری جدید کمک می کند. و لوب های بویایی که حس بویایی شما در آن قرار دارد. سعی کنید حداقل 30 دقیقه ورزش 2 یا 3 روز در هفته داشته باشید.

ریه

آسیب: هوای بد، ناشی از دود یا دود، سیستم تبادل هوای شما را مسدود کرده است.

دفاع طبیعی: ریه ها مجهز به چرخه پاکسازی هستند، اما استشمام بیش از حد دود و آلودگی ها می تواند این چرخه را دچار اختلال کند. مژک ها یا ساختارهای مو مانند در ریه های شما، تاژک هایی هستند که به سمت بالا حرکت می کنند و آلاینده ها را از آلوئول ها (کیسه های هوایی کوچک) خارج می کند و به نای منتقل می کنند، . دکتر نورمن ادلمن، مشاور علمی انجمن ریه آمریکا، می گوید: «این مانند یک پله برقی مخاطی است. ایک شکل اصلی دفاع است. در عرض چند روز تا یک هفته (بعد از ترک سیگار)، احساس بهتری پیدا می‌کنید و تمام مخاط بدی را که در آنجا دارید با سرفه خارج خواهد شد.»

کاری که می توانید انجام دهید: ورزش کنید. رتینوئیک اسید یا ویتامین A در واقع می تواند به بازسازی ریه های شما کمک کند.. تنها در یک وعده هویج، سیب زمینی شیرین یا انبه چندین برابر مقدار توصیه شده روزانه (900 میکروگرم) دریافت خواهید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha