متخصصان چشم پزشكی اعلا كرده‌اند كه مشكل در روخوانی در افراد سالمند می‌تواند نشانه‌ای از بروز بیماری گلوكوم باشد.

یماری گلوكوم یك ناراحتی و نقص چشمی است كه در آن اعصاب نوری چشم آسیب می‌بینند و در صورتی كه این بیماری درمان نشده و پیشرفت كند می‌تواند منجر به نابینایی بیمار شود.

متخصصان در بررسی‌های اخیر متوجه شده‌اند كه كاهش سرعت روخوانی و افزایش مشكل در خواندن در افراد سالمند می‌تواند دلیل بر ابتلا به بیماری گلوكوم باشد.

این پژوهش از سوی دكتر پرادیپ رامولو و دستیاران وی در انستیتو چشم ویلمر در دانشگاه جان هاپكینز صورت گرفته است. در این تحقیق حدود هزار و 154 فرد داوطلب مورد آزمایش قرار گرفتند و در این بررسی‌ها رابطه بین گلوكوم و سرعت روخوانی كردن در حین گفتار مورد توجه و ارزیابی قرار گرفت.

در طول آزمایشات از شركت كنندگان درخواست شد كه با صدای بلند از روی یك متن بخوانند و در همین فاصله وضعیت چشم آنها با بررسی میدانهای دیدشان تصاویر اعصاب نوری و اطلاعات پزشكی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس متخصصان بازده شركت كنندگان در آزمایش را در زمانهای مختلف دسته بندی كردند. آنها به این نتیجه رسیدند افرادی كه در هر دقیقه كمتر از 90 واژه را می‌خوانند دچار نقص بینایی هستند كه به بیماری گلوكوم منجر می‌شود.

این پژوهشگران خاطرنشان كردند: تحلیل‌های دانشگاهی نشان داد مشكل در روخوانی در 16 درصد موارد بدون گلوكوم بود ولی در 1/21 و 4/28 درصد موارد به ترتیب مربوط به گلوكوم یك جانبه و گلوكوم دو جانبه بوده است.

نتایج این تحقیق در مجله اوپتامولوژی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha