سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 145990

یک فوق تخصص قلب اطفال با بیان اینکه عفونت‌های کلیوی شایع‌ترین علت افزایش فشارخون در کودکان است، تاکید کرد: فشارخون در کودکان اگر بیش از 95 درصد نسبت به سن، جنسیت و قد فرد باشد، بالا تلقی می‌شود.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص قلب اطفال با بیان اینکه عفونت‌های کلیوی شایع‌ترین علت افزایش فشارخون در کودکان است، تاکید کرد: فشارخون در کودکان اگر بیش از 95 درصد نسبت به سن، جنسیت و قد فرد باشد، بالا تلقی می‌شود.

دکتر پروین اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت ثانویه فشارخون در کودکان، بیماری‌های کلیوی است، گفت: تنگی عروق کلیه که می‌تواند منجر به پرفشاری خون در کودک شود از دیگر علل افزایش فشار خون در کودکان است که باید در اولین معاینه، فشار خون دو دست کودک اندازه‌گیری شود.

وی در ادامه با بیان اینکه علت قلبی افزایش فشار خون در کودکان تنگی نبض تحتانی و فوقانی است، افزود: عارضه فشار خون در کودکان اغلب بدون علامت است و گاهی می‌تواند خود را به صورت نارسایی قلبی نشان دهد. معاینه دقیق متخصصان می‌تواند اولین مرحله تشخیصی باشد. همچنین بررسی نبض اندام فوقانی می‌تواند در تشخیص علل افزایش فشار خون، کمک کننده باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: خون‌ریزی بینی، سردرد، سوزش ادرار، تکرار ادرار، ادم یا ورم پاها و ورم چشم در هنگام خواب زمینه پرفشاری خون را فراهم می‌کند که خود را به صورت گرفتگی عضلات پا نشان می‌دهد.

اکبری با بیان اینکه علل غددی مانند مشکلات تیروئید، دیابت و علل نورولوژیک مانند استرس از دیگر علت‌های بروز فشارخون در کودکان است، خاطر نشان کرد: سابقه فشار خون در دوران نوزادی، سابقه خانوادگی، بیماری‌های قلبی و عروقی، آگاهی یافتن از نوع رژیم غذایی، استفاده از قهوه و داروهایی که می‌تواند باعث افزایش فشارخون در کودکی شود از جمله مواردی است که متخصصان باید ضمن بررسی فشارخون آن را مدنظر داشته باشند.

این فوق تخصص قلب اطفال در پایان با اشاره به اینکه چاقی یکی دیگر از عوامل بالارفتن فشارخون است، یادآور شد: اگر پس از بررسی علل فشارخون علت شخصی برای بیمار یافت نشد، فشارخون از نوع خفیف است. بنابراین کنترل رژیم غذایی و ورزش از توصیه‌های اولیه است، اما برای فشارخون‌های متوسط و بالا علاوه بر توصیه فوق باید درمان مناسب نیز تجویز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha