قائم مقام سازمان نظام پرستاری با انتقاد از اختلاف 200 برابری دریافتی پزشک و پرستار گفت: ما با اختلاف درآمد 5 برابری متخصصان با پرستاران موافقیم اما متاسفانه امروزه اپیلاسیون در این کشور تعرفه مصوب دارد اما خدمات پرستاری چنین تعرفه‌ای ندارد.

سلامت نیوز: قائم مقام سازمان نظام پرستاری با انتقاد از اختلاف 200 برابری دریافتی پزشک و پرستار گفت: ما با اختلاف درآمد 5 برابری متخصصان با پرستاران موافقیم اما متاسفانه امروزه اپیلاسیون در این کشور تعرفه مصوب دارد اما خدمات پرستاری چنین تعرفه‌ای ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، احمد نجاتیان در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران به وعده و وعید دو وزیر بهداشت و کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی برای تعرفه‌ گذاری 250 خدمت پرستاری اشاره و بیان کرد: علی رغم اینکه وزرا در روز پرستار چنین وعده‌ای را به این صنف دادند اما این مسئله هنوز محقق نشده و موج نگرانی را در بین پرستاران ایجاد کرده و حتی ما در سازمان نظام پرستاری شوکه شده‌ایم.

وی با انتقاد از عدم اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در کشور گفت: اپیلاسیون در این کشور تعرفه مصوب دارد اما خدمات پرستاری از این امر مستثنی است. همچنین برای تعرفه‌گذاری هزاران ساعت کار کارشناسی صورت گرفته است و تعرفه‌های پرستاری قبل از تعیین باید استانداردسازی شود.

نجاتیان تاکید کرد: تعرفه‌های پرستاری نسبت به دیگر تعرفه‌ها از استانداردهای بالایی برخوردار است. البته وزیر بهداشت در این‌باره تلاش‌هایی کرده است ولی بدنه کارشناسی وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه با تعرفه‌های پرستاری مخالفند و عنوان می‌کنند در دنیا چنین چیزی وجود ندارد ما نیز این سوال را مطرح می‌کنیم مگر در دنیا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کنونی در کشور ما وجود دارد و در نهایت برخی کارشناسان این طرح (تعرفه پرستاری)‌ را که مجلس تصویب کرده است را غیرکارشناسی عنوان می‌کنند.

اختلاف 200برابری دریافتی پزشک و پرستار

وی با اشاره به اختلاف دریافتی بین پزشکان و پرستاران گفت: ما بر اختلاف درآمد 5 برابری متخصصان با پرستاران موافقیم اما متاسفانه امروز اختلاف درآمد یک پرستار با پزشک متخصص حدود 20 برابر است و حتی در مواردی به 100 تا 200 برابر می‌رسد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری یادآور شد: براساس آماری که چند روز گذشته از میزان دریافتی پرستاران و پزشکان در مشهد و تهران بدست آمده مشخص شد میانگین درآمد یک متخصص 12.5 میلیون تومان است و یک پرستار در بخش خصوصی یک میلیون تومان حقوق و 200 هزار تومان کارانه دریافت می کند و حتی در برخی بیمارستان‌های دولتی روزانه نیز مبلغ کارانه علی رغم سه برابر شدن به حدد 100 هزار تومان رسیده است بر همین اساس نسبت به خبر حقوق ماهانه 2.5 میلیون تومان پرستاران نیز که برخی عنوان می‌کنند نقد جدی داریم.

وی بیان کرد: اختلاف درآمد پرستار با یک متخصص در برخی موارد حتی تا 200 برابر می‌رسد به طوری که در مشهد محل فعالیت بنده متخصصی ماهانه 800 میلیون تومان درآمد دارد.

نجاتیان با تاکید براینکه به دنبال دعوای بین پزشک و پرستار نیستیم افزود: ما حقوق پرستاران خود را با درآمد پرستاران در آمریکا و اروپا مقایسه نمی‌کنیم اما حاضریم امضا ‌دهیم که اختلاف 5 برابری درآمد متخصص و پرستار را می‌پذیریم ولی اگر بیشتر از این درآمد وجود داشته باشد باید آن درآمد قطع شود.

استخدام شرکتی پرستاران ضرر به سلامت کشور

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با انتقاد از استخدام شرکتی پرستاران گفت: استخدام شرکتی برای پرستاران به سلامت کشور ضربه می زند البته بهداشت برای رسمی کردن پرستاران کمک کرده‌اند اما در مجموع دولت استخدام رسمی را در برنامه خود ندارد بنابراین پیشنهاد می‌دهیم در برنامه ششم بحث تعیین شغل حاکمیتی برای پرستاران جهت استخدام رسمی آنان فراهم شود.

وی درباره روند تعرفه‌گذاری به خصوص پرستاری در منزل گفت: تعرفه‌گذاری پرستاری در منزل هنوز جزو بیمه نیست و مردم نیز هزینه‌های عجیبی پرداخت می‌کنند. بنابراین ما پیشنهاد دادیم که در گام اول به دلیل عدم آمادگی بیمارستان‌ها بسته‌های خدمت پرستاری و مرحله‌ای اجرا شود. ولی متأسفانه معاونت درمان وزارت بهداشت کلا با تعیین تعرفه‌های پرستاری مخالف است.

عملکرد مناسب و مثبت دولت اصلاحات در بخش سلامت

قائم مقام سازمان نظام پرستاری به عملکرد مناسب و مثبت دولت اصلاحات در بخش سلامت و پرستاری اشاره و بیان کرد: در دوره ‌ اصلاحات قوانین خوبی برای پرستاری در نظر گرفته شد وحتی ساختمان نظام پرستاری نیز تامین شد و اهمیت بسیاری به این حوزه می‌دادند اما متاسفانه در پایان هر دوره روسای جمهور متوجه می شدند که ای کاش برای پرستاران اقدامات بهتر و بیشتری انجام می دادیم امیدوارم دولت تدبیر و امید در پایان دوره مدیریت خود چنین افسوس و گفته ای در زمینه توجه به پرستاران کشور مطرح نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha