به گزارش سلامت نیوز: به اعتقاد مسوولان و کارشناسان امور بهداشت و درمان ، سرانه واقعی بهداشت و درمان برای هر ایرانی در سال 86 باید 8500 تومان باشد.

8500 تومان سرانه پیشنهادی درمان در سال 86 /هر سال بدتر می شود

این مبلغ در حالی پیشنهاد می شود که سرانه پیشنهادی سال 85 نیز مبلغ 7 هزار تومان بود که در نهایت این مبلغ به 3900 تومان رسید.
سرانه درمان ، میزان بودجه ای است که دولت همه ساله برای هر ایرانی در بخش بهداشت و درمان در نظر می گیرد که براساس ماده قانون 3 ، 29 و 43 قانون اساسی کشور، برآوردن این نیاز مردم به عهده دولت است.
سرانه از 10 تا 11 مولفه شامل معاینه سرپایی مراجعه به پزشک ، میزان مصرف دارو و خدمات بستری و پاراکلینیکی تشکیل شده است.
رئیس سازمان نظام پزشکی با اعلام این که سرانه واقعی بهداشت و درمان برای هر ایرانی 8500 تومان است ، می گوید: این سرانه با احتساب سرانه 7 هزار تومانی مورد تصویب شورای عالی بیمه به اضافه نرخ تورم 86 حاصل شده است.
سید شهاب الدین صدر در حاشیه بیست و چهارمین جلسه اعضای شورای عالی نظام پزشکی با حضور دکتر مصری وزیر رفاه و تامین اجتماعی که درخصوص بررسی مشکلات طرح پزشک خانواده و اهم مشکلات جامعه پزشکی در رابطه با سازمان های بیمه گر برگزار شد، در جمع خبرنگاران ادامه داد: هم اکنون 80درصد خدمات بستری به بخش دولتی و جامعه پزشکی تحمیل می شود، حال آن که با ترمیم سرانه بهداشت و درمان خدمات مطلوب تری در بخش دولتی ارائه می شود و دیگر فرد، نیازمند دریافت خدمت از بخش خصوصی نخواهد بود.
وی با تاکید بر این که اولویت ما به منظور دفاع از حقوق بیمار و مردم ، اصلاح سرانه است ، گفت: هم اکنون بیش از 60 درصد هزینه های درمان به مردم تحمیل می شود، حال آن که طبق قانون و وظیفه محول به دولت باید کمتر از 30درصد هزینه را مردم پرداخت کنند که هم اکنون عکس این موضوع به وقوع می پیوندد.
او نخستین قدم در اصلاح نظام سلامت و توجه بیشتر به منافع مردم را اصلاح سرانه بهداشت و درمان عنوان کرد و افزود: محدودیت هایی نیز از سوی سازمان های بیمه گر بر جامعه پزشکی و عمدتا پزشکان عمومی اعمال می شود که از آن جمله لغو قرارداد یک طرفه ، بازرسی بدون مراعات جوانب اجتماعی و انعقاد قرارداد نامناسب با داروخانه ها و آزمایشگاه هاست.

سرانه هر سال بدتر از پارسال


صدر به سرانه 3900 تومانی سال 85 اشاره کرد و افزود: این سرانه ، غیرواقعی و متفاوت با سرانه 7هزار تومانی پیشنهادی وزارت رفاه و شورای عالی بیمه است و از دلایل کسر بودجه مکرر بیمارستان های دولتی ، همین غیرواقعی بودن سرانه است که نسبت به اصلاح آن در متمم بودجه اقدامی نشده و چنانچه سرانه اصلاح نشود، مشکلات ، حل نشدنی خواهد ماند.
معاون رفاهی سازمان نظام پزشکی نیز معتقد است: با توجه به تورم 11 درصدی سال 85 ، سرانه درمان در سال آینده باید به حدود 8 هزار تومان برسد تا پاسخگوی نیازهای بهداشت و درمان مردم باشد.
حسن هویدا توضیح داد: 3900 تومان پولی که سال 85برای سرانه درمان در نظر گرفته شد، جوابگوی نیازهای بهداشت و درمان مردم جامعه ما نبوده و این میزان در حالی تعیین شد که نظام پزشکی و شورای عالی بیمه 7هزار تومان را برای سرانه در نظر گرفته بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha