به گفته یك متخصص تغذیه، در ظروف پلاستیکی یکبار مصرف ماده‌ای سمی بنام دیگوكسین آزاد می‌شود كه خطر بروز سرطان به خصوص سرطان سینه را در زنان افزایش می‌دهد. دیگوكسین برای سلولهای بدن انسان فوق‌العاده سمی است و خطر تولید آن در ظروف یك بار مصرف بخصوص در اثر حرارت غذای پرچرب بیشتر است.

دكتر فرزاد شیدفر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران با بیان این مطلب كه امروزه با افزایش جمعیت و نیاز گروه‌های مختلف سنی و افزایش مصرف غذا در خارج از منزل، نیاز به استفاده از ظروف یكبار مصرف افزایش یافته است، اظهارداشت: مصرف لیوان‌های یكبار مصرف كه برای آشامیدن چای یا نوشیدنی‌های داغ مورد استفاده قرار می‌گیرد، نباید حاوی مشتقات مواد نفتی و نایلونی باشند؛ چرا كه تهدیدی جدی برای سلامت افراد هستند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر این که معمولاً لیوانهای مقوایی و كاغذی برای این منظور مناسب‌ترهستند، گفت: به منظور پیشگیری از خطرات ناشی از ظروف یكبار مصرف، افراد باید هنگام استفاده از این ظروف، نكات زیر را مورد توجه قراردهند؛ ظروف پلاستیكی یكبار مصرف حاوی غذا را داخل ماكروفر قرار ندهند، بطریهای یكبار مصرف حاوی آب آشامیدنی را در داخل فریزر قرارندهند، از پوشش‌های پلاستیكی ظروف یكبارمصرف در داخل ماکروفر خودداری نمایند.

دكتر شیدفر با اشاره به این مطلب كه جهت جلوگیری از عوارض ظروف یكبار مصرف باید از ظروف شیشه‌ای پیركس و سرامیك برای حرارت دادن به غذاها استفاده كرد، گفت: جهت حرارت دادن به غذا داخل ماكروفر بهتر است از حوله‌های كاغذی به جای پوشش‌های شفاف نایلونی یا پلاستیكی استفاده شود.

دكتر شیدفر گفت: برای آگاهی بیشتر هموطنان، این نكته ضروری است كه ظروف تفلون باید بدون خدشه، زنگ زدگی و آسیب دیدگی باشد، زیرا در این صورت می‌تواند عامل تهدیدكننده‌ای برای سلامتی انسان باشد. بنابراین ظروف تفلون سالم در مقایسه با ظروف مسی یا آهنی یا آلومینیومی اولویت دارند.

وی درپایان تاكید كرد: برای آشامیدن مایعات سرد و گرم بهتر است از لیوانهایی كه از جنس مواد طبیعی ساخته شده و مورد تائید وزارت بهداشت هستند، استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha