مدیر کل استانداردهای درمان وزارت بهداشت گفت: تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در کل حدود ۹ درصد نسبت به پارسال رشد کرده البته چون هنوز تعرفه هتلینگ بیمارستانهای خصوصی مشخص نشده ممکن است با تصویب این تعرفه‌ها رشد کلی بیشتر شود.

سلامت نیوز:مدیر کل استانداردهای درمان وزارت بهداشت گفت: تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در کل حدود ۹ درصد نسبت به پارسال رشد کرده البته چون هنوز تعرفه هتلینگ بیمارستانهای خصوصی مشخص نشده ممکن است با تصویب این تعرفه‌ها رشد کلی بیشتر شود.

رسول اولیایی منش، مدیر کل استانداردهای درمان و تعرفه های وزارت بهداشت در گفت و گو با فارس جزئیات بیشتری از تعرفه‌های پزشکی مصوب سال 94 را اعلام کرد و گفت: بر اساس مصوبه دولت سرجمع تعرفه‌های پزشکی حدود 9 درصد رشد داشته است و رشد تعرفه ویزیت پزشکان نیز 15 درصد است.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران نرخ ویزیت خدمات پزشکان عمومی در بخش دولتی 9200 تومان، ویزیت پزشکان متخصص 11 هزار و 500 تومان و فوق متخصصان 13 هزار و 800 تومان تعیین شد و نرخ ویزیت پزشکان عمومی در بخش خصوصی 19 هزار تومان، متخصصان در بخش خصوصی 30 هزار تومان و فوق متخصصان 38 هزار تومان تعیین شد.

وی گفت: بر این اساس نرخ حق‌العمل یا همان ضریب K پزشکان نسبت به سال گذشته هیچ رشدی نداشته و همان 8800 تومان برای بخش دولتی و 38 هزار تومان برای بخش خصوصی ثابت مانده است.

اولیایی منش افزود: ضریب K قبلاً برای جراحی، بیهوشی و داخلی متفاوت بود اما بعد از تصویب کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت، همه این ضرایب یکسان شدند و ما اکنون فقط یک K یا ضریب حق‌العمل داریم.

وی در واکنش به اعتراض برخی جراحان نسبت به ثابت ماندن تعرفه حق العمل آنها در سال جاری گفت: دستمزد جراحان شامل دو بخش است یکی ضریب K و دیگری ارزش نسبی خدمات که در کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت که سال گذشته تصویب شد، ارزش نسبی خدمات پزشکان از جمله جراحان 2 برابر شد و حدود 100 درصد رشد داشت بنابراین دیگر لزومی به افزایش ضریب K در سال جاری نیست و این اعتراض وارد نیست.

مدیر کل تدوین استانداردهای درمانی و تعرفه‌های وزارت بهداشت ادامه داد: در مصوبه تعرفه‌های امسال همچنین تعرفه خدمات تشخیصی و پاراکلینیکی شامل خدمات تصویربرداری و آزمایشگاهی نیز هیچ رشدی نداشت که با توجه به بررسی‌های کارشناسی در وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، شورای عالی بیمه، کمیسیون اجتماعی دولت و صحن هیئت دولت و در نظر گرفتن منابع و مصالح کشور انجام شده و همه باید به قوانین و مصوبات کشور احترام بگذارند.

اولیایی منش گفت:‌ در تعرفه‌های جدید مصوب بیشترین رشد مربوط به خدمات هتلینگ بیمارستانهای دولتی بود که حدود 20 درصد رشد پیدا کرد البته هنوز تعرفه خدمات هتلینگ بخش خصوصی مصوب نشده است و با توجه به پیشنهاد افرایش این خدمات در صورتی که درجلسات بعدی دولت تعرفه این خدمات بر اساس پیشنهادهای مطرح شده، تصویب شود، ممکن است رشد کلی تعرفه‌های پزشکی در سال 94 از 9 درصد بیشتر شود.

وی افزود: رشد تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی امسال با در نظر گرفتن تغییرات تعرفه‌ها در کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت انجام شده که سال گذشته با رشد حدود 100 درصدی مواجه بود و تعرفه خدماتی که نرخ پایین تری داشتند در کتاب جدید ارزشهای نسبی بیشتر رشد و آنهایی که نرخ بالاتری داشتند در کتاب جدید کمتر رشد پیدا کردند.

اولیایی منش در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تعرفه‌های جدید زمان استاندارد معاینه و ویزیت بیمار کاهش پیدا می‌کند، توضیح داد: زمان استاندارد ویزیت پزشکان به هیچ وجه کاهش پیدا نکرده و فقط تا حدی زمان معاینه برای پزشکان متخصص در کلینیکهای ویژه بخش دولتی که بار مراجعه بیماران زیاد است تا حدی کاهش پیدا کرده است.

مدیر کل تدوین استانداردهای درمانی و تعرفه‌های وزارت بهداشت گفت: بر اساس استاندارد مصوب دولت هر پزشک عمومی باید هر ساعت حداکثر 4 بیمار را ویزیت کند- یعنی برای هر بیمار حداقل 15 دقیقه وقت بگذارد- و یک پزشک متخصص و فوق تخصص نیز در هر سال می تواند 3 یا حداکثر 4 بیمار ویزیت کند.

وی افزود: این زمان استاندارد نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده و همه پزشکان شاغل در مطبها و درمانگاهها باید این استاندارد را رعایت کنند، تنها استثنا برای پزشکان متخصصی است که در کلینیکهای ویژه دولتی کار می‌کنند است که با توجه به بار مراجعه بالای مردم برای اینکه مردم کمتر معطل شوند، می‌توانند به جای ساعتی 3 تا 4 بیمار، تا ساعتی 8 بیمار را ویزیت کنند.

اولیایی منش گفت: بر این اساس هر پزشک عمومی باید برای هر مریض و معاینه وی 15دقیقه وقت بگذارد و هر پزشک متخصص نیز باید برای هر مریض 20 دقیقه وقت بگذارد البته این وقت برای ویزیت مجدد که برای نشان دادن آزمایش و تصویربرداری است، لحاظ نمی‌شود و مشاهده این موارد به زمان بسیار کمتری نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha