در حالی که مدت زیادی از ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس می‌گذرد، خبر جدید رییس سازمان دامپزشکی مبنی بر مجاز شدن تولید خمیرمرغ تحت نظارت این سازمان، سبب شد وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد بار دیگر به این موضوع واکنش نشان دهند و بر ممنوعیت استفاده از این ماده تاکید کنند.

سلامت نیوز: در حالی که مدت زیادی از ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس می‌گذرد، خبر جدید رییس سازمان دامپزشکی مبنی بر مجاز شدن تولید خمیرمرغ تحت نظارت این سازمان، سبب شد وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد بار دیگر به این موضوع واکنش نشان دهند و بر ممنوعیت استفاده از این ماده تاکید کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهدی خلج - رییس سازمان دامپزشکی - در روزهای گذشته اعلام کرد که از نظر این سازمان تولید آن دسته از خمیرمرغی که در داخل کارگاه‌های تحت نظارت بهداشتی و در اماکنی با عنوان تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی حرارت‌ دیده صورت گیرد، هیچ منعی ندارد.

وی این را هم گفته بود که سازمان دامپزشکی مسئول نظارت بر تولید این محصول بوده و مسئولیت مصرف آن با مردم و دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت است که با توجه به دغدغه‌های این وزارتخانه در زمینه خمیر مرغ مقرر شد نمایندگان سه دستگاه نظارتی دامپزشکی، استاندارد و غذا و دارو پس از بررسی و جمع‌بندی مسائل مرتبط با این موضوع در فضایی کاملا علمی نتیجه جلسه مشترک را به اطلاع مردم برسانند.

از صحبت‌های خلج این گونه بر می‌آید که سازمان تحت امر او مخالفتی با تولید و استفاده از خمیر مرغ ندارد اما در عین حال مسئول تصمیم گیرنده برای مصرف این ماده وزارت بهداشت و مردم هستند و گویا این سازمان حاکمیتی و بهداشتی مخالفت صریحی با مصرف این محصول ندارد.

اما وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد با توجه به اهمیت موضوع، این اظهارنظر را بی پاسخ نگذاشته و موضع خود را درباره ممنوعیت استفاده از خمیرمرغ در سوسیس و کالباس بار دیگر به صراحت اعلام کردند.

در همین راستا، مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهارات اخیر مسوولان سازمان دامپزشکی تاکید کرد که مصرف خمیر مرغ در فرآورده‌های غذایی همچنان ممنوع است.

هدایت حسینی همچنین گفت که سیاست‌های سازمان غذا و دارو در خصوص استفاده از خمیر مرغ تغییری نکرده است.

سازمان ملی استاندارد نیز با انتشار اطلاعیه‌ای مجددا بر عدم استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس تاکید کرد و توضیح داد که از ابتدای مردادماه سال 1390 استفاده از خمیر‌مرغ در تولید سوسیس و کالباس ممنوع شده و با تاکید این سازمان، سال گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره عدم استفاده از خمیر مرغ با سازمان ملی استاندارد ایران همراه شد و پروانه ساخت واحدهایی که از این فرآورده برای تولیدات خود استفاده می کنند، را ابطال کرد.

سازمان استاندارد همچنین تاکید کرده که با متخلفان در این زمینه برخورد قانونی می‌شود.

به این ترتیب با توجه به اینکه عمده مصرف خمیرمرغ در سوسیس و کالباس است، مهم‌ترین سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود، نحوه استفاده از خمیرمرغ است؛ به عبارت دیگر سازمان دامپزشکی تولید خمیرمرغ را فاقد منع قانونی و سازمان استاندارد و وزارت بهداشت استفاده از آن را در سوسیس و کالباس و فرآورده‌های غذایی ممنوع دانسته‌اند. حال خمیرمرغ قرار است در کدام محصول استفاده شود؟

به نظر می‌رسد که سازمان دامپزشکی قصد دارد وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد را برای لغو ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ مجاب کند اما موضوع مهم این است که تصمیمی که در نهایت در این باره گرفته می‌شود باید به گونه‌ای باشد که به سلامتی مصرف کنندگان لطمه‌ای وارد نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha