صندوق حمایت از كودكان سازمان ملل متحد(یونیسف) اعلام كرد: دخترانی كه قبل از رسیدن به سن 15 سالگی باردار می‌شوند، 5 برابر بیشتر از زنان بالای 20 سال در معرض خطر مرگ، قبل و پس از زایمان قرار دارند. همچنین میزان زنده ماندن جنین حین بارداری و به دنیا آمدن نوزاد در این دختران بسیار كم است.

«آن ونمان»، رییس صندوق حمایت از كودكان سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفت: سالانه 70 هزار دختر نوجوان بین سنین 15 تا 19 سال حین بارداری و زایمان در آفریقای جنوبی جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: این موضوع تنها یك تراژدی شخصی برای اعضای خانواده‌ این دختران محسوب نمی‌شود، بلكه اگر نوزادان این دختران زنده بماند، صدمات بلند‌مدت روحی ناشی از مرگ مادر را با خود خواهند داشت و این مساله اكثرا در جوامع در حال توسعه پدیدار می‌شود.

این در حالیست كه بر اساس اعلام یونیسف، سال 2009 میلادی، «سلامت كودكان جهان» نام‌گذاری شده و به این معناست كه بارداری یك دختر جوان مساوی است با به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی و مرگ وی و كودكش.

همچنین، بر اساس آمارها و گزارشات موجود از سوی نمایندگان صندوق حمایت از كودكان سازمان ملل، بیش از 60 میلیون زن كه هم اكنون 20 تا 24 ساله هستند، پیش از سن 18 سالگی ازدواج كرده‌اند كه این میزان در كشورهای حوزه جنوب آسیا و در آفریقا بیشتر گزارش داده شده است.

علاوه بر این، اگر مادر زیر 18 سال باشد، احتمال مرگ نوزادش در سال اول پس از تولد 60 درصد بیشتر از نوزادانی است كه مادرانشان بالای 19 سال سن دارند.

در این میان، دخترانی كه در سنین نوجوانانی، ازدواج می‌كنند، بیش از زنان دیگر در معرض خشونت‌های خانگی و سوء استفاده جنسی و روحی قرار می‌گیرند. این دسته از زنان، به اجبار شوهرانشان، باید درس و تحصیل را كنار گذاشته و شانس كمتری هم برای كاركردن در بیرون از منزل دارند و از همه مهمتر تحت نفوذ و سلطه شوهر و خانواده‌ وی قرار گرفته و نمی‌توانند بر روی پاهای خود بایستند.

بر اساس آخرین آمار جهانی سال 2007 میلادی یونیسف؛ 9 میلیون و 200 هزار كودك، پیش از رسیدن به سن 5 سالگی می‌میرند كه این تعداد از مادران زیر 18 سال به دنیا آمده بودند. نیمی از این آمار، از آن قاره آفریقاست كه كمترین توجه و مراقبت از كودكان و نوجوانان در آن وجود دارد.

علاوه بر این، كشورهای واقع در قاره آفریقا بالاترین نرخ مرگ‌ و‌میر مادران در حین و پس از بارداری را در میان كشورهای دیگر جهان به خود اختصاص داده اند؛ بطوری كه از هر 26 زن، یك نفر جان خود را حین بارداری و یا تولد نوزادش از دست می‌دهد كه این میزان 4 برابر بیشتر از كشورهای آسیایی و 300 برابر بیشتر از كشورهای توسعه‌ یافته و صنعتی گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha