وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن انتقاد از اوضاع نابسامان درمان در شهرهای اطراف تهران در عین حال با اشاره به برگزاری ستاد هفتگی برای نظارت بر مبحث تعرفه‌ها، گفت: گاهی در این ستاد از افرادی نام برده می‌شود که باعث تاسف است.

تاسف وزیر بهداشت برای پزشکان متخلف

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن انتقاد از اوضاع نابسامان درمان در شهرهای اطراف تهران در عین حال با اشاره به برگزاری ستاد هفتگی برای نظارت بر مبحث تعرفه‌ها، گفت: گاهی در این ستاد از افرادی نام برده می‌شود که باعث تاسف است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم تقدیر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه نسل حاضر دست‌پرورده امام (ره) هستند، افزود: جهت‌گیری اصلی انقلاب ما، مستضعفان، فقرا و نیازمندان بوده است و باید این جهت‌گیری امتداد پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که مردم در حوزه بهداشت و درمان با مشکلات زیادی مواجه هستند، اظهار کرد: برخی از این مشکلات دست‌پرورده مسوولان و برخی دیگر به دلیل بداخلاقی‌هایی است که در جامعه پزشکی وجود دارد. باید تلاش شود برنامه‌های دولت و مجلس در مسیر رفع مشکلات باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حدود 10 میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند، افزود: حاشیه‌نشین‌ها تقریبا فراموش شده‌اند. آنها مشکلات زیادی در زمینه خدمات بهداشتی، درمانی و آلودگی آب و... دارند.

هاشمی ادامه داد: هرچند در نقاط محروم خدمات نسبتا خوبی ارائه شده است، اما عدالتی در این زمینه وجود ندارد. برای مثال در شهرهای اطراف تهران وضعیت درمانی بسیار نابسامان است. در شهر پرند با 700 هزار نفر جمعیت، یک تخت بیمارستانی وجود ندارد. همین اوضاع در شهرهایی مانند شهرقدس با 4500 نفر جمعیت، ملارد با 300 هزار جمعیت، رباط کریم، ورامین، قرچک و... هم برقرار است و بسیاری از شهرها، بیمارستان‌های مناسب و متخصص ندارند. باید دولت و مجلس را تشویق کرد تا در این مسیر قرار گرفته و این مشکلات را برطرف کنند.

وی با طرح این پرسش که آیا اکنون که دولت سلامت را جزو اولویت‌های خود قرار داده، همه مشکلات حل خواهد شد؟، افزود: یک سال به وزارت بهداشت اعتباری داده شد و همه مردم توقع داشتند مشکلات برطرف شود، در صورتی که صد درصد این اعتبار تحقق نیافت.

رسانه‌ها از سلامت و امنیت صیانت کنند

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به آماری که در دی‌ماه سال 93 گرفته شده، اظهار کرد: آماری توسط مجموعه نهادهایی که در حوزه اجتماعی تحقیق می‌کنند، گرفته شده که براساس نتایج آن، حوزه بهداشت و امنیت مهم‌ترین عامل امیدواری مردم بوده است. همچنین معلمان، اساتید و پزشکان سه رتبه برتر افرادی بودند که مردم به آنها بیشترین اعتماد را داشتند و این امر نشان می‌دهند که مردم گمان می‌کنند، وکلا، وزرا و... اهل پارتی‌بازی هستند؛ یعنی چنین چهره‌ای از مدیر و مدیریت در ذهن مردم ساخته شده است.

وی با بیان این که سلامت و امنیت جزء سرمایه‌های اجتماعی هستند، تصریح کرد: رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی باید از این سرمایه‌های اجتماعی صیانت کنند.

هاشمی در عین حال یادآور شد در هر حرفه و شغلی و در هر دوره‌ا افراد فاسد وجود دارد و البته قصد ما دفاع از افراد خلافکار نیست اما تصویری که ساخته‌ایم مناسب نیست و باید کاری کنیم که مولفه سلامت که در رضایتمندی مردم موثر بوده است، بیش از پیش دیده شود.

هاشمی در ادامه افزود: بنا بود 10 درصد از منابع هدفمندی یارانه‌ها و همچنین یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که مردم پرداخت می‌کنند را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند و اگر یک درصد ارزش افزوده که توسط مردم تامین می‌شود در جایی غیر از سلامت هزینه شود، شرعا حرام است.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: طبق آنچه که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری آمده و براساس برنامه ششم توسعه، پرداخت از جیب مردم باید 20 درصد باشد که برای تحقق این امر هنوز راه زیادی وجود دارد. باید تعداد زیادی پزشک و متخصص تربیت کرده و تعداد بیمارستان‌ها را افزایش دهیم. همه این امور نیازمند هزینه است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با بیان اینکه برخی از افراد در لباس پزشکان کج‌سلیقگی می‌کنند، افزود: برخی ادعا می‌کنند هرچه در امر سلامت هزینه شود، مشکلات حل نخواهد شد. ما به این امر اعتقاد نداریم، زیرا پول خرج کردن در آموزش و پرورش و بهداشت و درمان نوعی سرمایه‌گذاری است. باید منابع پایداری وارد حوزه بهداشت و درمان شود و ربطی به تغییر دولت‌ها نداشته باشد. سیاستمداران باید بپذیرند که باید به این حوزه توجه کنند.

هاشمی با اشاره به سالروز آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد: هدف اصلی طرح تحول نظام سلامت که به سالروز شروع آن نزدیک می‌شویم، مردم و کاهش هزینه‌های مردم و همچنین سالم‌سازی جامعه پزشکی و مراکز دولتی است. تاکنون نزدیک به 9 تا 10 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و اقدامات زیادی در زمینه زایمان طبیعی، خانه‌های بهداشت، دارو و... انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین بحث‌ها نظارت بر تعرفه‌ها و رضایت تعرفه‌ها است، گفت: خلاف‌های زیادی در مراکز دولتی انجام می‌شد، اما چشمان خود را بر روی این خلاف‌ها بسته بودیم. سیاستمداران دل‌شان خوش بود و هر سال تعرفه‌ای تعیین می‌کردند و با وجود اینکه تعرفه‌ها را سرکوب می‌کردند انتظار داشتند این جامعه سالم عمل کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: عده‌ای در ابتدای اجرای این طرح ما را حمایت کردند، اما بعد به دلیل یک محبوبیت‌طلبی کاذب، کم لطفی‌های خود را آغاز کردند. این افراد خود اصرار به شروع طرح تحول داشتند اما اکنون پافشاری می‌کنند که تعرفه‌ها باید 8 برابر شود. این حرف‌ها، حرف‌های غیرمنطقی است و گویا این افراد خارج از مرزهای ایران زندگی می‌کنند و شرایط سخت دولت را که سال گذشته نفت را به قیمت 108 دلار می‌فروخت و امسال زیر 50 دلار می‌فروشد را درک نمی‌کنند.

هاشمی ادامه داد: گروهی برای نظارت تعرفه‌ها مامور شدند. نظام پزشکی یک سازمان قانونی است و نباید در مسیر غلط قرار داده شود، زیرا حافظ منافع و جان مردم است.

وی با ابراز تاسف از عملکرد برخی از پزشکان گفت: باید تاسف خورد که چرا برخی از دوستان خودمان از مسیر خارج شده و مبادرت به کارهایی می‌کنند که از نظر اخلاقی درست نیست. هر هفته ستادی برای بحث تعرفه‌ها تشکیل می‌شود و گاهی در این ستاد از افرادی نام برده می‌شود که باعث تاسف است. افرادی که از مالیات مردم سرمایه‌ گذاشته شده تا تبدیل به پزشک شده‌اند و در بهترین دانشگاه کشور درس خوانده‌اند و دارای وضعیت مالی خوبی هستند اما برای 10 میلیون تومان تخلف می‌کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به فعالیت دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله اظهار کرد: این دانشگاه جزو رویش‌های انقلاب اسلامی است و عملکرد خوبی داشته است. امیدوارم نسل جوان این دانشگاه بتوانند بهتر از دوستان و اساتید ماقبل خود این دانشگاه را پیش برند.

هاشمی در پایان با تاکید بر اینکه دانشگاه در زمینه درمان و سلامت کمک کننده است، گفت: باید درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها در سطح تهران و به ویژه اطراف تهران تشکیل شوند. نیروهای مسلح یک ستون در حوزه بهداشت و درمان است و باید برای افرادی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند، فضا ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رحمن ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    1 0
    آقای وزیر دروغگویی بس است.اگر دولت تمام بودجه کشور را هم در اختیار تو قرار بدهد باز هم هیچ کاری برای خدمت به مردم انجام نمی دهید وهمه آن را به جیب همکاران پزشکت سرازیر خواهی کرد مردم را بهانه نکن
  • پرسار ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    0 0
    سیر به غم گشنه نیست. همین و بس