کشمکش بر سر مجاز بودن یا نبودن خمیر مرغ در مواد غذایی بین دو سازمان دامپزشکی و سازمان غذا و دارو ادامه داشت که حالا سازمان ملی استاندارد هم وارد این مناقشه شده و مخالفت خود را به صراحت درباره خمیر مرغ اعلام کرده است.

سلامت نیوز:کشمکش بر سر مجاز بودن یا نبودن خمیر مرغ در مواد غذایی بین دو سازمان دامپزشکی و سازمان غذا و دارو ادامه داشت که حالا سازمان ملی استاندارد هم وارد این مناقشه شده و مخالفت خود را به صراحت درباره خمیر مرغ اعلام کرده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،سازمان دامپزشکی استفاده از خمیر مرغ را مجاز می‌داند، اما نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران همچنان تغییر نکرده و خمیر مرغ را مضر و استفاده از آن را غیرمجاز اعلام کرده‌اند.


مدیر کل روابط عمومی سازمان غذا و دارو دیروز با تکذیب ابلاغیه سازمان دامپزشکی مبنی بر مجاز شدن خمیر مرغ، به خبرنگار ایران گفت: اتفاق جدیدی درباره تصمیم‌گیری استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی صورت نگرفته و مسئولان این سازمان با شفافیت سیاست‌های خود را درخصوص ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ اعلام کرده‌اند.


 این اظهارات مسئولان سازمان غذا و دارو درحالی مطرح می‌شود که رئیس سازمان دامپزشکی نیز صدور ابلاغیه مجاز شدن خمیر مرغ را از سوی این سازمان رد می‌کند و در این باره به «ایران» توضیح می‌دهد: این سازمان بر روند تولید بهداشتی خمیر مرغ نظارت می‌کند. خمیر مرغ‌هایی که در مراکز مجاز، تحت نظارت بهداشتی و بر اساس پروانه سازمان دامپزشکی کشور در کارگاه‌های دارای پروانه بهداشتی، تولید می‌شوند هیچ مانعی برای استفاده در فرآورده‌های گوشتی ندارند. «خلج» افزود: این موضع 10ماه پیش سازمان دامپزشکی بوده و گرچه این موضع تغییری نکرده لیکن در مورد خمیر مرغ اخیراً هیچ بخشنامه‌ای به هیچ جا صادر نشده است.


از صحبت‌های خلج این‌گونه برمی‌آید که سازمان تحت امر او مخالفتی با تولید و استفاده از خمیر مرغ ندارد اما در عین حال مسئول تصمیم‌گیرنده برای مصرف این ماده وزارت بهداشت است که بنا است در مورد مجاز شدن استفاده از خمیر مرغ در جلسه مشترکی که با سازمان استاندارد ملی ایران و وزارت بهداشت خواهند داشت به تفاهم برسند.


این در حالی است که سازمان ملی استاندارد ایران نیز، اظهارنظر رئیس سازمان دامپزشکی را بی‌پاسخ نگذاشته و موضع خود را درباره ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس بار دیگر به صراحت اعلام کرد. وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با تأکید بر اینکه هیچ تفاهمی با سازمان دامپزشکی درباره استفاده از خمیر مرغ در کار نخواهد بود به خبرنگار ما گفت: تازمانی که خمیر مرغ مطابق استاندارد تولید نشود، نه وزارت بهداشت و نه سازمان ملی استاندارد با سازمان دامپزشکی به هیچ گونه تفاهمی نخواهد رسید.


مرندی مقدم گفت: در حال حاضر خمیر مرغ معمولاً از ضایعاتی مانند امحا و احشا، سنگدان و پوست مرغ به دست می‌آید و مغازه‌های مرغ فروشی یا مراکز پاک‌کننده مرغ این ضایعات را با قیمت کیلویی دو یا سه هزار تومان به تولید‌کنندگان سوسیس و کالباس می‌فروشند.
 او با اشاره به اینکه کنترل و نظارت‌های سازمان دامپزشکی به دلیل گسترش مرغ فروشی‌ها درست صورت نمی‌گیرد، عنوان کرد: خمیر مرغ باید در مراکز پایش مرغ به وسیله دستگاه‌های مکانیکی و از گوشت خالص چسبیده به استخوان تهیه شود. اگر شرایط تولید خمیر مرغ استاندارد باشد شاید سازمان استاندارد و وزارت بهداشت اجازه استفاده از آن را بدهند.


معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با تأکید بر اینکه هم وزارت بهداشت و هم سازمان ملی استاندارد ایران بشدت با شرایط فعلی تولید خمیر مرغ مخالف است، گفت: کنترل‌های سازمان ملی استاندارد در فرایند تولید سوسیس و کالباس مستمر است وچنانچه از استخوان، غضروف، سنگدان و ضایعات مرغ در تهیه سوسیس و کالباس استفاده شود در آزمایش‌های بافت شناسی تشخیص داده می‌شود بنابراین مردم می‌توانند به فرآورده‌های گوشتی که نشان استاندارد دارند، اعتماد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha