یزد - خبرگزاری مهر: سرپرست ستاد ساماندهی بیماران روانی مزمن کشور گفت: تاکنون 90 هزار بیمار روانی مزمن در سراسر کشور شناسایی شده اند.

دکتر زه نژاد، در همایش سراسری کارشناسان بیماران روانی تحت پوشش سازمان بهزیستی اظهار داشت: تنها 40 درصد این بیماران معادل 35 هزار نفر از این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و از خدماتی همچون نگهداری در مراکز شبانه روزی، توانبخشی، حرفه آموزی، خدمات مشاوره ای، کمک هزینه های درمانی، ویزیت در منزل و ... استفاده می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، پیش بینی می شود تعداد واقعی بیماران روانی مزمن در کشور حدود 200 هزار نفر باشد و با این حساب بیش از 100 هزار بیمار روانی هنوز شناسایی نشده اند.

وی شرایط زندگی افراد و نحوه بینش خانواده ها نسبت به بیماری روانی را از اصلی ترین عوامل عدم اقدام برای معرفی این بیماران به مراکز درمانی و دریافت خدمات برای آنها ذکر کرد.

زه نژاد همچنین با اشاره به نحوه برخورد جامعه با بیماران روانی بیان داشت: اگر جامعه بپذیرد که بیماری روانی یک بیماری قابل درمان است، مشکلات این قشر از جامعه بهتر حل می شود و مشکلات موجود بر سر راه این بیماران به طور قطع از بین خواهد رفت.

وی برخورد مناسب با بیماران روانی را وظیفه همه افراد جامعه دانست و آگاه سازی افراد برای مواجه شدن با آنها را از ضروریات اصلی درمان بیماری روانی برشمرد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با برشمردن عوامل بروز بیماریهای روانی در میان افراد اظهار داشت: نا امن بودن خانواده ها، عدم حمایت از فرزندان، وجود مشکلات عاطفی میان والدین و فرزندان و ... از مهمترین عوامل بروز این بیماری است.

وی همچنین با اشاره به لزوم تکمیل بانک اطلاعاتی جامع از بیماران روانی مزمن افزود: آگاهی کامل از آمار، نحوه ابتلا و سایر اطلاعات مربوط به این بیماران، مسئولان را در ساماندهی آنها در برخورداری از اعتبارات ویژه کمک خواهد کرد.

در این گردهمایی که در تالار فرهنگیان یزد برگزار شد، بیش از 30 نفر از کارشناس مسئول بیماران روانی مزمن سراسر کشور همچنین معاونین توانبخشی استانهای کرمان، لرستان، قم، اصفهان و چهارمحال و بختیاری حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha