رئیس کنگره بین‌المللی هپاتیت ایران با اشاره به اینکه منعی برای ازدواج بیماران هپاتیت وجود ندارد،گفت:‌ وقتی آن کشور اروپایی برای صادرات فرآورده خونی‌آلوده به کشورهای دیگر غرامت می‌دهد یعنی قصورش را قبول دارد ولی به ایران غرامت نمی‌دهد.

سلامت نیوز:  رئیس کنگره بین‌المللی هپاتیت ایران با اشاره به اینکه منعی برای ازدواج بیماران هپاتیت وجود ندارد،گفت:‌ وقتی آن کشور اروپایی برای صادرات فرآورده خونی‌آلوده به کشورهای دیگر غرامت می‌دهد یعنی قصورش را قبول دارد ولی به ایران غرامت نمی‌دهد. 

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، سید موید علویان در حاشیه نشست خبری ششمین کنفرانس بین‌المللی هپاتیت ایران که خردادماه در تهران برگزار می‌شود در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره وضعیت بیماری هپاتیت C در کشور اظهار داشت: رفتارهای پُرخطر در شیوع این بیماری بسیار نقش دارد، بنابراین آموزش به افراد یک کار حیاتی است مثلاً خانمی که رفتار پُرخطر دارد ولی در نهایت دست از این اعمال خود برمی‌دارد می‌تواند بهترین مشاور به خانم‌های دیگری باشد که رفتارهای پُرخطر دارند، از آن طرف معتادان تزریقی نیز باید بدانند که حتی با یک بار تزریق سرنگ، باید آزمایش هپاتیت انجام دهند.

وی با اشاره به سریال‌سازی توسط هنرمندان در زمینه پزشکی که این روزها صحبت‌های آن بسیار باب است، بیان کرد: باید از ورود هنرمندان به مقوله سلامت استقبال کرد و به آنها راهنمایی کنیم تا در سریال‌های خود برخی توصیه‌های تغذیه‌ای مانند منع مصرف پیتزا که باعث فشار خون و کبد چرب می‌شود را بگنجاند.

رئیس کنگره بین‌المللی هپاتیت ایران در پاسخ به پرسشی درباره استعفای خود از پرونده رسیدگی به بیماران هموفیلی که عنوان می‌شود نارضایتی در بررسی حقوقی این پرونده وجود دارد و از عوامل استعفای وی نیز به شمار می‌رود، توضیح داد: از سال 75 در زمینه بیماری هموفیلی خون‌ها چک می‌شود، براین اساس ما 5 هزار بیمار مبتلا به هپاتیت C و هموفیلی داشتیم که بر اثر واردات فرآورده‌های خونی در بیش از دو دهه گذشته از یک کشور اروپایی مبتلا به این بیماری‌ها شدند که بیماری 4 هزار نفر از آنان تشخیص و درمان صورت پذیرفت.

علویان تصریح کرد: بنابراین قبل از سال 75 براساس حدس نزدیک به یقین برخی بیماران ایرانی به دلیل واردات فرآورده‌های خونی از این کشور اروپایی (فرانسه) و همچنین تولید داخلی  یک سال و نیم این فرآورده در داخل کشور به بیماری‌های هموفیلی و هپاتیت مبتلا شدند. آن کشور صادرکننده (فرانسه) نیز تاکنون در زمینه این فرآورده‌ها در دو کشور دیگر محکوم شده است و غرامت نیز پرداخت کرده است بنابراین خودشان نیز این مقوله را پذیرفتند ولی هنوز به بیماران ایرانی غرامت پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 4 هزار بیمار تشخیص و درمان شدند و به نوعی 90 درصد این بیماران تحت شناسایی قرار گرفتند، عنوان کرد: باقی‌مانده این بیماران باید شناسایی و درمان شوند و مدل این درمان نیز اختصاص به ایران دارد و در هیچ کشوری چنین درمان وجود ندارد.

رئیس کنگره بین‌المللی هپاتیت ایران با بیان اینکه هپاتیت B نیز از سال 73 در کشور شیوع آن کاهش یافته است، گفت: به جز استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان شیوع این بیماری در کشور زیر 2 درصد است ولی در استانی مانند سیستان و بلوچستان شیوع این بیماری 3.5 درصد است کما اینکه 12 سال قبل این آمار 5 درصد بود.

علویان با اشاره به وضعیت زندگی بیماران هپاتیت C و B در کشور عنوان کرد: امروز هیچ منعی برای ازدواج این بیماران وجود ندارد.

وی  درباره مباحثی که در این کنگره در زمینه بیماری کبدی پرداخته می‌شود، توضیحاتی داد و گفت: یکی از افتخارات این کنگره آن است که جامعه کبدی اروپا به این کنگره ملحق شده است زیرا امروز ایران در مسائل بررسی بیماری‌های کبدی در منطقه جایگاه نخست را دارد، بنابراین مهمانان شاخصی در این کنگره حضور می‌یابند، مثلاً یک متخصص ایرانی مقیم آمریکا که تاکنون هزار پیوند کبد انجام داده است در این کنگره شرکت می‌کند. 

رئیس کنگره بین‌المللی هپاتیت ایران در ادامه به معرفی برخی از شرکت‌کنندگان ششمین کنگره بین‌المللی هپاتیت ایران اشاره کرد و افزود: کسانی مهمان این کنگره هستند که کاشف برخی بیماری‌ها و واکسن‌ها در دنیا هستند و متعاقب آن با حضور این افراد سفرای کشورهای آنان نیز در این کنگره حضور می‌یابند، بنابراین در کنگره امسال دو جایزه کوثر و یاس نیز ارائه می‌شود که جایزه کوثر برای پنجمین بار به یک فرد اروپایی اهدا می‌شود که 40 سال است در درمان کبد کار می‌کند و جایزه یاس نیز در قالب یک سمبل و یک هزار دلار به دانشجوی برتر علم هپاتولوژی اهدا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha