چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
کد خبر: 146159

استان کردستان ٧/١درصد مساحت کشور را شامل می‌شود. این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند. یکی از این مشکلات، تأمین آب کشاورزی و شرب مردم است.

سلامت نیوز:استان کردستان ٧/١درصد مساحت کشور را شامل می‌شود. این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند. یکی از این مشکلات، تأمین آب کشاورزی و شرب مردم است.

به گزارش سلامت نیوز، سالار مرادی  نماینده کردستان در مجلس شورای اسلامی در روزنامه شهروند نوشت :نخستین بحث و مسأله استان کردستان که تاکنون بارها گفته شده موضوع تأمین آب کشاورزی و شرب و همچنین موضوع واژگونی تانکرهای حامل مواد آلاینده به دریاچه سد وحدت است؛ متاسفانه به دلیل عدم‌اطلاع رانندگان و شرکت‌های نفتی با ممنوع‌بودن تردد خودرو‌های حمل سوخت در مسیر سد،  واژگونی این تانکرها مسائل زیست‌محیطی را برای این استان به وجود می‌آورد.

مسأله ما این است که به‌رغم پیگیری‌های قبلی هنوز مردم کردستان از حق شرعی و قانونی خود در بهره‌مندی از منابع آب استان کردستان بی‌بهره هستند و چنانچه در آینده نزدیک اقدام عاجل و اعتبار لازم تأمین نشود، بحران آب هم زندگی شهرنشینان و هم زندگی روستاییان کردستان را به سوی بحران و مخاطره خواهد برد. متاسفانه به‌رغم احداث چند سد جدید، نمی‌توان امیدوار بود که آب مدیریت شده در این سدها به زمین‌های کشاورزان کردستانی رسانده شود یا اگر چنین شود، روند بسیار کند پیش خواهد رفت.


این استان با ٦٤٥/٤٩٣/١ نفر جمعیت که ٦٦‌درصد را شهرنشینان و ٣٤‌درصد باقی مانده را روستاییان آن تشکیل می‌دهند با بیکاری و تبعات فرهنگی، اجتماعی و معیشتی آن بر زندگی خانواده‌ها به‌ویژه جوانان تحصیلکرده استان دست به گریبان است. هرچند تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران خصوصی انجام شده ولی تا زمانی‌که سرمایه‌گذاران بخش دولتی عزم جدی برای سرمایه‌گذاری در استان کردستان نداشته باشند نمی‌توان شاهد تسریع در روند صنعتی شدن استان و به تبع آن حل مشکل بیکاری در کردستان بود. در این رابطه طی چند‌سال اخیر هم در دولت قبل و هم در دولت تدبیر و امید به‌عنوان یک مطالبه جدی از سوی مسئولان و نمایندگان استان پیگیری شده ولی تاکنون نتیجه خاصی حاصل نشده است، اما امیدوار هستیم در آینده نزدیک با حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی و ایجاد صنایع مادر، شاهد یک حرکت جدی در این رابطه باشیم.


یکی دیگر از مطالبات مردم کردستان که به شرایط جغرافیایی و ژئوپولتیک منطقه بازمی‌گردد، وضع مرزهای استان است که حدود ٢٣٠ کیلومتر طول دارد و می‌تواند به‌عنوان یک ظرفیت عظیم در راستای توسعه استان بکارگیری شود. بهترین راه‌حل که مورد اجماع همه دستگاه‌هاست تسریع در راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری در مریوان و بانه است که مورد مطالبه همه دوستان است. شایان‌ ذکر است که راه‌اندازی این منطقه آزاد شرایط را برای اشتغال‌ درصدی از بیکاران فراهم می‌کند و می‌تواند در معیشت مردم این استان تأثیر بگذارد و حتی می‌تواند راه را برای سرمایه‌گذاران در این استان باز کند.


معضل زیرساخت‌ها و عدم توسعه راه‌های استان کردستان به‌ویژه در دو حوزه اصلی یعنی آزادراه میاندوآب - کرمانشاه که جنوب و شمال استان کردستان را به مهم‌ترین شبکه ترانزیت غرب کشور وصل می‌کند بسیار حایز اهمیت است ولی متاسفانه با اعتبارات سالانه دولت حدود ١٠‌سال طول خواهد کشید که به بهره‌برداری برسد. در این رابطه تلاش شد در‌ سال ٩٣ با تخصیص از محل اعتبارات ماده ١٨٠ روند اجرای طرح مذکور تسریع شود ولی بازهم نیازمند همت دولت است. مسیر دیگر راه همدان- قروه به سنندج و مریوان است که باید زودتر حل شود.


یکی دیگر از مسائل استان کردستان معضل مهاجرت است؛ طبق یک تحقیق طی١٠‌سال ٥٨هزار نفر از نیروی انسانی این استان مهاجرت کرده‌اند که این مهم مهاجرت سالانه ٦‌هزار نفر را دربرمی‌گیرد. باید این نکته را نیز متذکر شد که بیشتر این مهاجران را افراد تحصیلکرده تشکیل می‌دهند که خود این مسأله باعث کند‌شدن روند توسعه استان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha