11 اردیبهشت (اول ماه می) در تقویم بسیاری از كشورهای دنیا با نام روز كار و كارگر نام‌گذاری شده است؛ افرادی كه در كنار اینكه بیشترین سهم را در عمران و آبادی كشورها دارند بهره کمی از درآمد اقتصادی می‌برند.

سلامت نیوز: 11 اردیبهشت (اول ماه می) در تقویم بسیاری از كشورهای دنیا با نام روز كار و كارگر نام‌گذاری شده است؛ افرادی كه در كنار اینكه بیشترین سهم را در عمران و آبادی كشورها دارند بهره کمی از درآمد اقتصادی می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،دستمزد و وضعیت معیشت شاید در نگاه اول مساله اصلی كارگران، این گردانندگان اصلی موتور صنعت و پیشرفت كشورها باشد اما ایمنی كاری و سطح استانداردها در محیطی كه این افراد در آن ساعات طولانی زحمت می‌كشند، واقعیتی است كه اغلب درباره این افراد كمتر به آن توجه می‌شود. سختی كار در كنار بیمه مادام‌العمر شاید بتواند از بار فشارهای اقتصادی كارگران بكاهد اما فشارهای روانی كه سلامت روحی یا حتی جسمی این افراد را به مخاطره می‌اندازد می‌تواند بسیار مهم‌تر و خطرناك‌تراز فشار مالی و اقتصادی برای این گروه باشد.
 
استرس و فشار كاری كه درباره برخی از مشاغل بیشتر است خود معلولی است كه علت و عاملی برای ایجاد مشكلات دیگر و بستر‌سازی برای بروز آسیب‌های اجتماعی متعدد است. روز گذشته مدیركل دفتر مشاوره مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور اعلام كرد: براساس آمار استخراج‌شده از خط تلفنی
 43945 -021 (مشاوره كارگری) حدود 50درصد تماس‌ها برای درخواست مشاوره در زمینه مشكلات روانی- اجتماعی و مسائلی كه منجر به ایجاد مشكلات در زندگی افراد شده، است. مهدی میرمحمد صادقی افزود: درخواست‌های تماس‌گیرندگان شامل مشكلات بین‌فردی با 83درصد، مشكلات فردی 10درصد و مشكلات موقعیتی 7درصد می‌شود و 90درصد مشكلات بین‌فردی تماس گیرندگان در روابط خانوادگی آنها به ویژه همسرانشان است. میرمحمد صالحی اظهار داشت: در میان مشكلات فردی تماس‌گیرندگان، مشكلات خلقی و اضطرابی، بیش از 50درصد آمار را به خود اختصاص داده است و مشكلات خواب، عادتی و شناختی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. به گزار ش ایرنا، او با بیان اینكه اختلالات روانی و اضطرابی در میان زنان تماس‌گیرنده بیش از مردان است افزود: مشكلات ازدواج و شخصی بیش از 80درصد مشكلات تماس‌گیرندگان این مركز را تشكیل می‌دهد و مشكلات شغلی عمدتا مربوط به نارضایتی از عملكرد كارفرمایان است.


 وقتی یك چهارم كارگران معتادند!
سال گذشته مدیركل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر از اتمام شیوع‌شناسی اعتیاد میان كارگران صنعتی 27 استان خبر داد. حمید صرامی گفت: این شیوع‌شناسی ابتدا در استان اصفهان انجام شد و متاسفانه نرخ اعتیاد میان كارگران صنعتی بالا بود. همچنین ماه گذشته قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر از اعتیاد 20 درصد كارگران و فعالان حوزه صنعت به مواد مخدر خبر داد.

[quote-left]علیرضا جزینی گفت: شیوع‌شناسی ما مشخص كرده است كه 20 درصد كارگران بخش صنعت، مصرف‌كننده مواد مخدر هستند. طرح شیوع‌شناسی اعتیاد در مراكز كارگری از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با همكاری وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی اجرا شد. [/quote-left]

علیرضا جزینی گفت: شیوع‌شناسی ما مشخص كرده است كه 20 درصد كارگران بخش صنعت، مصرف‌كننده مواد مخدر هستند. طرح شیوع‌شناسی اعتیاد در مراكز كارگری از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با همكاری وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی اجرا شد. در این طرح كه هنوز اجرای آن تمام نشده و در كشور ادامه دارد در برخی مراكز كارگری، مانند مراكز كارگری شهر اصفهان تحقیقاتی را انجام داده كه براساس آن میزان شیوع اعتیاد در میان كارگران ۲۵ درصد عنوان شده بود. با این وجود مجری طرح بررسی اعتیاد در مشاغل صنعتی سال گذشته عنوان كرد: در برخی از مراكز صنعتی آمار اعتیاد بیش از ۳۰درصد هم گزارش می‌شود. ردپای اعتیاد در همه مشاغل حتی پزشك و مهندس هم دیده می‌شود.

نارنجی‌ها درباره پژوهش اخیر خود درباره اعتیاد در مشاغل صنعتی كه اخیرا برخی نتایج این پژوهش را قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر تشریح كرده بود، عنوان كرد: تقریبا ۵۰درصد از سوانح در محیط‌های كار در دنیا به علت اعتیاد نیروی كار رخ می‌دهد یا بسیاری از تصادفات جاده‌ای و سوانحی كه در حمل‌ونقل رخ می‌دهد اعم از قطار و دیگر بخش‌ها ناشی از اعتیاد است. در برخی از حوادث بخش‌های حمل‌ونقل مانند تردد ریلی و اتوبوسی علت حادثه سوءمصرف مواد گزارش می‌شود و به همین دلیل این كاركنان باید از نظر تست‌های آزمایشگاهی دقیقا مورد بررسی قرار بگیرند. از سوی دیگر در برخی از مراكز صنعتی آمار اعتیاد بیش از ۳۰ درصد هم گزارش می‌شود. به گزارش فارس، نارنجی‌ها كه سابقه مدیركلی امور فرهنگی پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر را هم دارد، ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد به طور میانگین حدودا از هر پنج كارگر، یك كارگر در محیط‌های صنعتی معتاد هستند و این آمار بهره‌وری در كشور را پایین می‌آورد.


  پیشگیری از اعتیاد در عسلویه
به همین دلیل چند روز پیش معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از رونمایی سندی جامع برای پیشگیری از اعتیاد كارگران در عسلویه خبر داد. به گزارش ایلنا؛ محسن روشن‌پژوه اعلام كرد: محیط‌های كار عواملی دارند كه ممكن است سلامت را به خطر اندازد كه یكی از این خطرات اعتیاد است بنابراین، ضروری است برای محیط‌های خاص كاری و صنعتی برنامه داشته باشیم. 

یك كارشناس درمان اعتیاد و مدیركل درمان سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر كه خودش تجربه پیگیری بحث اعتیاد كارگران در محیط‌های كارگری را داشته است درباره این طرح  می‌گوید: زمینه اعتیاد افراد در محیط‌های كاری بسیار بیشتر از محیط‌های دیگر است تا جایی كه تحقیقات نشان می‌دهد میزان اعتیاد در محیط‌های كاری 10برابر است. سعید صفاتیان ادامه می‌دهد: دوری از خانواده و مشكلات روانی افرادی كه در این محیط‌ها كار می‌كنند چون نمی‌توانند مرخصی بگیرند در كنار استرس محیط كار و سختی آن كه قدرت بدنی و تمركز بالا را می‌طلبد سبب اقبال عمومی به مصرف مواد مخدر در این محیط‌های صنعتی می‌شود.

[quote-right]این كارشناس اعتیاد ساختار نامناسب اجتماعی و عدم توسعه اجتماعی به موازات توسعه صنعتی را مشكل واحد‌های صنعتی كشور و منطقه عسلویه می‌داند و می‌گوید: باید برای اوقات فراغت این كاركنان برنامه‌ریزی شود. [/quote-right]

او معتقد است: در كنار اینكه این اعتیاد از نظر بی‌نظمی كاری و اخلال در ساعات كاری راندمان كاری را پایین آورده و ضرر و زیانی را متوجه صاحبان این مشاغل می‌كند، برای جامعه هم بحران‌ساز است. این كارشناس اعتیاد ساختار نامناسب اجتماعی و عدم توسعه اجتماعی به موازات توسعه صنعتی را مشكل واحد‌های صنعتی كشور و منطقه عسلویه می‌داند و می‌گوید: باید برای اوقات فراغت این كاركنان برنامه‌ریزی شود.


 ناامنی و فشار شغلی عامل ایجاد اعتیاد
یك روانشناس درباره آسیب‌های اجتماعی كه در محیط‌های كاری ممكن است برای افراد پیش بیاید  می‌گوید: ما در اغلب رده‌های شغلی اعتیاد داریم. یعنی ردپای اعتیاد تقریباً در همه مشاغل دیده می‌شود. غالب این افراد كارگران ساده و كارگران نیمه ماهر هستند. امیر هوشنگ مهریار می‌گوید: ناامنی روانی و فشار شغلی زیاد در محیط كار باعث بروز اعتیاد می‌شود. از سوی دیگر، خارج كردن معتاد از محیط كار دوباره او را به اجتماع با عوارض زیاد دیگری برمی‌گرداند چرا كه دیگر این فرد بیكار هم شده و مشكلات اقتصادی هم دارد بنابراین خانواده او از هم می‌پاشد. این روانشناس معتقد است: در این مورد آنچه كه لزوم آن بیش از پیش احساس می‌شود این است كه قبل از رخ دادن اتفاقات، ما اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های كاری را دنبال كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha