عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در آینده نزدیک از ربات‌ها در اعمال جراحی پیچیده چشم استفاده می‌شود، گفت: بررسی درباره سلول‌های رنگدانه چشم در مرحله تحقیق روی حیوانات است.

سلامت نیوز: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در آینده نزدیک از ربات‌ها در اعمال جراحی پیچیده چشم استفاده می‌شود، گفت: بررسی درباره سلول‌های رنگدانه چشم در مرحله تحقیق روی حیوانات است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا لاشئی در نشست خبری بیست و یکمین سمینار سالیانه فارابی که امروز در بیمارستان فارابی برگزار شد، اظهار داشت: هدف از برگزاری این سمینار برقراری ارتباط و انتقال دانش بین دانشمندان علوم پایه و همکاران چشم‌پزشک است. پزشکی ترجمانی پدیده‌ای است که به منظور انتقال دانش علوم پایه به علوم بالینی شکل گرفته است بنابراین تصمیم گرفتیم تا نام سمینار، چشم‌پزشکی ترجمانی باشد و عناصر تشکیل‌دهنده آن نیز علوم ژنتیک، ژن درمانی، سلول‌های بنیادین و کاربرد آنها در چشم‌پزشکی است.

وی افزود: این همایش در دو سالن مجزا که یکی به مقوله فیزیک و دیگری درباره سلول‌های بنیادین و ژنتیک است برگزار می‌شود.

لاشئی ادامه داد: امیدواریم برگزاری این سمینارها منجر به همکاری بیشتر بین دانشمندان علوم پایه و بالینی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در این سمینار به بحث ژنتیک و استفاده از تکنولوژی نانو در چشم‌پزشکی به ویژه در انتقال دارو با این روش در داخل چشم بررسی می‌شود.

وی افزود: همچنین در بحث مهندسی چشم‌پزشکی پروتزهای بینایی که امروز توجه ویژه‌ای به آنها می‌شود و کاربرد آنها در نابینایان مؤثر است، مشکلات و مباحث پیچیده اپتیک، معرفی فیزیک رنگ در چشم‌پزشکی، تکنیک‌های پردازش تصویر، هوش مصنوعی در چشم‌پزشکی و مهندسی بافت بررسی خواهند شد.

لاشئی درباره استفاده از ربات‌ها در اعمال چشم‌پزشکی گفت: اکنون استفاده از رباتها در ایران اتفاق افتاده است و در آزمایشگاه‌های چشم‌پزشکی به ویژه برای تزریق دارو و اندازه‌گیری چشمی استفاده می‌شوند. این رباتها می‌توانند حرکات چشم را دنبال کنند و در عیوب انکساری و جراحی قرنیه از آنها استفاده می‌شود. در حال حاضر برای استفاده از این تجهیزات جهت بالین بیمار مجوز نداریم.

وی ادامه داد: تزریق دارو به طور معمول توسط جراح انجام می‌شود اما گاهی نیاز است دارو به زیر شبکیه انتقال پیدا کند که کار حساسی است و نیاز به محاسبه دقیق دارد. یکی از کارهایی که این ربات‌ها در آینده انجام خواهند داد تزریق دارو در نقاط حساسی مانند زیر شبکیه است. در واقع آنچه مورد نظر است کمک این رباتها به دست جراحان در اعمال جراحی پیچیده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: ژن‌درمانی بحثی نوین و دقیق است و علاوه بر اینکه نیاز به دانش دقیقی دارد باید شرایط ویژه آزمایشگاهی، سازمانی و اخلاقی آن را نیز در نظر گرفت حتی در کشورهای پیشرفته نیز قوانین سختی برای جلوگیری از آلودگی‌های ژنی، میکروبی، ویروس و کنترل مسائل اخلاقی و پنهان ماندن تکنیک کار اعمال می‌شود.

وی گفت: مبانی این کار در ایران آغاز شده است و امیدواریم به کمک هماهنگی مراکزی که در این زمینه پیشرفته داشته‌اند شاهد ژن‌درمانی درکشور در آینده نزدیک باشیم.
وی ادامه داد: ژن‌درمانی اصطلاح کلی است که در تمامی بیماری‌ها که زمینه ژنتیکی دارند می‌تواند توسط ژن‌ها درمان شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره ملاحظات اخلاقی ژن درمانی اظهار داشت: هر گونه تداخلی در سیستم فرد نیاز به مجوز او یا والدینش دارد از طرفی برخی تداخلات خطرات و عوارضی دارند زیرا ژن‌درمانی حوزه جدیدی است که ناشناخته‌های زیادی دارند و ممکن است در کنار منافع آن عوارضی هم برای فرد داشته باشد.

وی افزود: در ژن درمانی ژن سالم به واسطه ویروس وارد بدن می‌شود و این قضیه مباحثی را ایجاب می‌کند که .بر اساس آن باید مراقبت سلامتی فرد باشیم زیرا این علم در مراحل اولیه پژوهش است و هر بیماری که می‌خواهد مورد درمان با این روش قرار گیرد باید ژنوم والدینش نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی درباره همکاری مؤسسه رویان با پژوهشکده علوم بینایی فارابی، گفت: پژوهشکده رویان بر موضوع سلول‌های رنگدانه چشم کار کرده است و با اینکه این فعالیت خوب بود اما به دلیل نیاز به گستردگی فعالیت پیشنهاد کردند تا با پژوهشکده علوم بینایی فارابی نیز همکاری داشته باشند به همین منظور طرح مشترکی میان این دو پژوهشکده انجام شد که بررسی‌ها در مرحله تحقیق بر حیوانات است و بعد از آن درباره استفاده از نتایج تحقیقات بر انسان تصمیم‌گیری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha