چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 146183

زخم معده زمانی اتفاق می افتد که غشاء مخاطی معده دچار زخم شود. معده، مخاطی برای محافظت از خود در برابر مایعات معدی دارد. زخم سیستم گوارشی، زمانی بروز می کند که سپر محافظ معده و روده نازک شود.

سلامت نیوز:زخم معده زمانی اتفاق می افتد که غشاء مخاطی معده دچار زخم شود. معده، مخاطی برای محافظت از خود در برابر مایعات معدی دارد. زخم سیستم گوارشی، زمانی بروز می کند که سپر محافظ معده و روده نازک شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،در این شرایط بافت های نرم و حساس زیر معده مشخص می شود. زمانی که این بافت ها با اسید معده تماس پیدا می کند، درد معده ایجاد می شود.

در صورت درمان نشدن به موقع، زخم ها رفته رفته بدتر می شود. اگر چه در اغلب موارد زخم معده به علت آسیب دیدگی بافت دیواره مخاطی ایجاد می شود، اما مواردی نیز در پی ایجاد تومور بدخیم بروز می کند. در موارد حاد زخم معده، به دستور پزشک نمونه برداری انجام می شود. معمولاً زخم معده در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود و مردان نسبت به زنان مستعدترند . هر چند عادت های بد غذایی و استرس می تواند در افراد ۲۵ تا ۳۵ سال زخم معده ایجاد کند.

علایم زخم معده:

سوء هاضمه، سوزش سردل، کاهش وزن سریع، حالت تهوع و معده درد پس از غذا خوردن از علایم زخم معده است. افرادی که زخم معده دارند دچار سوزش و درد مبهمی می شوند به قدری که به علت درد از خوردن غذا امتناع می کنند.

علل زخم معده:

عفونت باکتریال

زخم معده می تواند به علت رشد بی رویه باکتری معده به نام هلیکوباکتر پیلوری باشد. زمانی که این باکتری در سیستم گوارشی تکثیر پیدا می کند باعث عفونت معده می شود.

برنامه غذایی نامناسب

مصرف غذاهای چرب می تواند به زخم معده یا درد معده منجر شود. پس اگر زخم معده دارید بهتر است از مصرف فست فودها و غذاهای پر ادویه و تند بپرهیزید و به مصرف غذاهای سبک اکتفا کنید.

استرس

استرس باعث تحریک ترشحات معده می شود. استرس در کنار برنامه غذایی نادرست یا غذا نخوردن، مشکلات متعدد گوارشی از جمله زخم معده ایجاد می کند؛ بنابراین نباید کار شما مانع غذا خوردن شود. بهتر است وعده غذایی کوچک تر و سالم تر مصرف کنید تا از زخم معده پیش گیری شود.

استروئید

بیماران مبتلا به آسم به زخم معده مستعدترند؛ زیرا داروهای استروئیدی که با داروی آسم ترکیب می شود، می تواند زخم معده ایجاد کند؛ حتی مسکن های معمولی مانند ایبوپروفن می تواند به مرور زمان زخم معده ایجاد کند.

قهوه، مرکبات و آب میوه

برخی انواع میوه می تواند در افراد مستعد زخم معده ایجاد کند. مرکبات حاوی اسیدی است که درد معده ناشی از زخم را بدتر می کند.

به عنوان مثال قهوه معده را تحریک می کند و باعث درد معده می شود.

ژن

برخی افراد به طور ژنتیکی به زخم معده مستعدترند. اگر در خانواده سابقه زخم معده دارید، نکات تغذیه ای را حتما رعایت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha