چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 146192

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: لازم است طرحی برای ساماندهی داخلی تالاب هورالعظیم تعریف شود تا تالاب شرایط خودش را دوباره به دست آورد.

سلامت نیوزمدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: لازم است طرحی برای ساماندهی داخلی تالاب هورالعظیم تعریف شود تا تالاب شرایط خودش را دوباره به دست آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده در نشست کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل خوزستان که در حاشیه بازدید استاندار از تالاب هورالعظیم برگزار شد؛ اظهار کرد: اجرای طرح گردشگری که برای تالاب هورالعظیم تدوین شده بود، موجب شد تا فقط در ایام نوروز شاهد حضور گردشگران بسیاری در این تالاب و به ویژه در جزیره هورالعظیم باشیم.

وی بیان کرد: تالاب هورالعظیم از ارزش‌های بسیاری برخوردار است؛ این تالاب ۱۱۸ هزار هکتار مساحت دارد که بین ایران و عراق مشترک است و یک سوم آن در ایران قرار گرفته است. هم‌چنین باید توجه داشت که از سال 2000 بیشتر تالاب‌های عراق خشک شده و تنها تالابی که باقی مانده است، هورالعظیم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ارزش اکولوژیک تالاب هورالعظیم بیان کرد: این تالاب زیستگاه بسیاری از جانوران است و از تنوع زیستی خوبی برخوردار است.
لاهیجان‌زاده با اشاره به عوامل تهدیدزا در تالاب هورالعظیم گفت: عدم تامین حق آبه تالاب به ویژه در 10 سال اخیر و برداشت بی‌رویه آب از آن، موجب وارد آمدن آسیبهای بسیاری به تالاب شده است.

وی ادامه داد: خشکسالی نیز از جمله عواملی بوده که تالاب را در چند سال اخیر تهدید کرده است، هم‌چنین مشکل ریزگردها و بیابانی شدن منطقه بسیار جدی است، به طوری که به مناطق بالادست نیز در حال پیشروی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان توضیح داد: استفاده از سموم در برخی نقاط برای صید آبزیان نیز به تالاب هورالعظیم آسیب رسانده و ایجاد جاده و تخلیه پسماندها نیز از دیگر عوامل آسیب رسان به تالاب هورالعظیم بوده است.

وی ادامه داد: اکنون وضعیت تالاب نسبت به قبل بهتر شده و دیگر شاهد تخلیه پسماندها در هورالعظیم نیستیم. هم‌چنین برای جاده‌هایی که احداث شده، کالورت نصب شده است و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است که امیدوار کننده هستند.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های تالاب و پتانسیل موجود آن می‌توانیم تالاب را در بازه زمانی سه تا پنج سال به شرایط مطلوب برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: ورودی‌هایی که به حوضچه یک و دو داریم از کرخه منشعب شده‌اند و چند دهه است که لایروبی نشده‌اند. لایروبی این ورودی‌ها موجب می‌شود که آبرسانی بهتر شود. هم‌چنین لازم است طرحی برای ساماندهی داخلی تالاب تعریف شود تا تالاب شرایط خودش را دوباره به دست آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha