رئیس جمهوری سابق ایران و ریئس بنیاد باران با تاکید بر این که مسئله محیط زیست و مشکلات آن ریشه های عمیق و اساسی دارد خاطرنشان کرد؛ با ترمیم های وصله پینه ای نمی توان مشکلات محیط زیست را مرتفع کرد.

خاتمی؛ با ترمیم های وصله پینه ای مشکلات محیط زیست حل نمی شود

سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران در مراسم اهدای جایزه مرحوم دکتر تقی ابتکار که توسط مرکز صلح و محیط زیست برگزارشد، تصریح کرد؛ محیط زیست مسئله مهم و مطرح دنیاست و شرق و غرب در این مورد با هم تفاهم دارند، بنابراین یکی از ارزنده ترین و ثمربخش ترین موضوعاتی که در گفت وگوی فرهنگها می تواند جذاب و منشا آثار باشد و همچنین شرق و غرب را در کنار هم قرار دهد، مسئله محیط زیست و خطراتی است که تخریب آن بر زندگی بشر ایجاد می کند.

خاتمی تصریح کرد؛ چه خوب بود اگر می شد تا بشر به تکنولوژی برسد که ابر، باران، نور و خورشید را به گونه که صرفه اقتصادی داشته باشد صرف کرده و انرژی مورد نظر را تولید کند، لذا ما امیدواریم نیستیم با این مسائل حریصانه ای که دنیای تکنولوژی دارد، در آینده نزدیک به جای نفت و سوختهای فسیلی شاهد پیدایش سوخت های سالم و به صرفه باشیم. تنها سوختی که می تواند تا حدودی این کار را انجام دهد، سوخت های اتمی است و دنیای غرب به سرعت به سمت سوختهای اتمی می رود.

خاتمی به دیدار وزیر مشاور در امور خارجه سوییس با خود در خصوص مسائل هسته ای اشاره کرد و با بیان اینکه 30 درصد تولید انرژی کشور سوییس از سوخت اتمی است، اظهار کرد؛ فرانسه و آمریکا به سرعت در این زمینه پیش می روند و همه دنیا نیز به این سمت پیش روی می کند پس چرا ما پیش نرویم، اما این به آن معنا نیست که هر بحرانی را به هر صورتی تحمل کنیم، چرا که می توان با تدبیر این امر را پیش گرفت و پیشروی کرد تا جلوی بحران نیز گرفته شده و با دنیا برای حل مشکل در عین حال تعامل کرد.

به گفته وی رسیدن و برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای به عنوان یک حق، با توجه به اینکه در آستانه پایان منابع کشور هستیم، ضروری است. خاتمی با بیان اینکه منابع فسیلی ذخیره میلیونها سال بوده و ذخیره ای است که میلیونها سال طول کشیده که به ماده انرژی زای فسیلی تبدیل شود، خاطر نشان کرد؛ این انرژی در طول زندگی 2 نسل آینده تمام می شود.

وی در ادامه یادآور شد؛ مسئله محیط زیست مسئله ای بنیادی در دنیای امروز است. مشکلات کشور ما مضاعف است از طرفی ما هنوز صنعتی نشده و مشکلات دنیای صنعتی را داریم و از سوی دیگر مشکلات مضاعف خود را نیز داریم. خاتمی افزود؛ آسیب هایی که جنگل ها و منابع عالی و محیط زیست می بینند، افرادی را که در شهرهای بزرگ بویژه تهران زندگی می کنند، دچار یک مرگ تدریجی و آرام می کنند، چرا که باز هم تکنولوژی علم نداریم و زمانی که دچار آلودگی هوا می شویم بلد نیستیم این مشکلات را حل کنیم.

معصومه ابتکار؛ مشکلات زیست محیطی توطئه ابر قدرت ها نیست

رئیس سابق سازمان محیط زیست گفت؛ صیانت و حفاظت از محیط زیست نیاز به مداخله سریع حاکمیت دارد و حفظ محیط زیست ایران نیازمند اقدامی جدی است.

معصومه ابتکار ادامه داد؛ تنوع زیست محیطی ایران به لحاظ قرارگیری در منطقه خشک و نیمه خشک و همچنین به دلیل افزایش جمعیت در سال های اخیر خصوصا در کانون های صنعتی نیاز به این دارد که خود حاکمیت به صورتی واحد در آن مداخله کند و مانند دیگر بخش ها که با مسوولان آن حوزه به بحث و مشورت می پردازد در این حوزه نیز به بحث و بررسی بپردازد.

وی به فعالیت های دولت اصلاحات در این زمینه اشاره کرد و افزود؛ دولت سابق معتقد بود اگر حاکمیت در بحث حفاظت از محیط زیست وارد نشود و دقت کافی را نداشته باشد محیط زیست کشور آسیب جدی تری را متحمل خواهد شد. بنابر این گام های اولیه برای بهبود اوضاع در این حوزه برداشته شد، اما این گام ها به دلیل تعدد مشکلات در طول سال های قبل کافی نبوده و نیازمند آن بود که دولت جدید نیز با جدیت قبلی نسبت به استانداردسازی اقدامات قدم بردارد که متاسفانه در برخی از محافل شنیده می شود که این اقدامات انجام نشده است.

ابتکار با اشاره به این مطلب که در برخی از محافل شنیده می شود که از مسائل مربوط به محیط زیست به عنوان مسائل فرعی و حاشیه ای نام برده می شود، تصریح کرد؛ نه تنها به این موضوع توجه نمی شود بلکه در مواردی حتی شنیده می شود که می گویند این مسائل و حساسیت ها به وجود آمده از سوی ابرقدرت های جهان برای منحرف کردن کشور از مسیر اصلی رسیدن به تکنولوژی است؛ در حالی که مسئله توجه به محیط زیست یک مسئله غیر سیاسی و واقعی بوده و گواه این موضوع از بین رفتن هزاران کیلومتر عرصه طبیعی در طول سال هایی است که به آن توجه لازم نشده است.

یوسف حجت معاون سابق محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به این مطلب که در ماده 61 برنامه چهارم توسعه مقرر شد تا طرح خود اظهاری واحدهای آلاینده برای پایش ملی منابع آلودگی اجرا شود، گفت؛ با وجود اینکه این طرح از شاخص های توسعه یافتگی به حساب می آید، اما هنوز این طرح در کشور اجرا نشده است.

وی همچنین به ماده 58 این برنامه در خصوص ارتقاء شاخص های تنوع زیستی کشور و رساندن آن به استاندارد جهانی و تعیین چارچوب شاخص در انتهای برنامه سوم اشاره کرد و گفت؛ در حال حاضر تنها دفتر تنوع زیستی و منابع ژنتیک در سازمان ایجاد شده است. حجت همچنین خبر از شکل گیری کمیته ملی اکوتوریسم در مدت 2 سال گذشته در سازمان محیط زیست داده و گفت؛ در کنار این موضوع توجه به تدوین سند ملی گردشگری نیز اقدام موثری بوده است.

وی همچنین با اشاره به ماده 59 این برنامه در خصوص تنظیم دستورالعمل محاسبه برای موارد اداری که در اولویت قرار داشته است، گفت؛ در کنار این موضوع امکان سنجی طرح های تملک دارایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده است در حالی که تنها به ایجاد دفتر اقتصاد محیط زیست بسنده شده است. معاون سابق محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به بند «ب» ماده 61 این برنامه در خصوص جلوگیری از افزایش بی رویه مصرف سموم و کودهای شیمیایی که صرفا به تهیه ضوابط در این خصوص بسنده شده است اشاره کرد و گفت؛ در بند «ج» این ماده نیز قرار بود تا فکری برای پسماندهای کل کشور نیز شود که صرفا اقدامات کوچکی از سوی وزارت کشور و وزارت نیرو انجام شده است.

وی در خاتمه در خصوص تدوین طرح جامع ساماندهی سواحل شمالی کشور تا پایان سال اول برنامه چهارم نیز گفت؛ طرح ساماندهی سواحل دریای خزر تهیه و در نوبت دولت قرار گرفته و در کنار این موضوع دفتر محیط زیست دریایی در سازمان نیز در شرف تبدیل شدن به معاونت محیط زیست دریایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha