اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نشست صمیمی اعضای فراکسیون شوراهای مجلس و اعضای شورا به بیان دیدگاه های خود در راستای اهمیت نهاد شورا ها پرداختند.

سلامت نیوز: اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نشست صمیمی اعضای فراکسیون شوراهای مجلس و اعضای شورا به بیان دیدگاه های خود در راستای اهمیت نهاد شورا ها پرداختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به لایحه اصلاح قانون شوراها از سوی وزارت کشور گفت: لایحه درآمد های پایدار و نیز لایحه مدیریت شهری از سوی وزارت کشور تدوین شده و ما امیدواریم حداقل تصویب یکی از این موراد در زمان باقی مانده از مجلس نهم باشد.  

احمد دنیا مالی گفت: البته باید در نظر داشت که هنوز نگاه به شهرداری و مدیریت شهری با نگاه به تثبیت جایگاه سازمان های دولتی و نیز سازمان شهرداری ها و دهیاری ها وزارت کشور است حال آنکه اگر هر چه بیشتر در لوایح مطروحه به اختیارات شورا ها افزوده شود در حقیقت بار سنگینی از دوش دولت برداشته خواهد شد. امیدواریم شرایطی حاکم شود و این لایحه مدیریت شهری با شکل آبرومندانه ای تصویب شود.

وی با ابراز گلایه از عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری گفت: خیلی صریح بگویم امروز معمولی ترین امور شهر از قبیل آب ، برق و .. در اختیار شورا نیست و این در حالی است که این سازمان ها در شهر وجود دارند و زندگی مردم هم با این امور گره خورده است.

دنیا مالی گفت:ما از آموزش و پرورش در خواست داشتیم که غیر از امور آموزشی سایر امورات خود را به ما واگذار کنند تا مدارس شهر وضعیت بهتری به خود گیرند اما از ۴ هزار واحد آموزشی تنها ۱۱۰ واحد اعلام آمادگی کردند.

رحمت الله حافظی: قانون ۵ ساله معاینه فنی موجب افزایش آلودگی هوا شده است

رییس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی با اشاربه اصل یکصد و سوم قانون اساسی گفت: بر طبق اصل ۱۰۳ قانون اساسی استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند. این ماده از قانون اساسی به خوبی بیانگر مدیریت یکپارچه شهری است ولی متاسفانه ساز و کار آن پیش بینی نشده به طوریکه امروز شورای شهر ، شورای شهرداری است.

حافظی اظهار داشت: امروزه شورا ها و مدیریت شهری خیلی بهتر می توانند آسیب های شهر را بشناسند و راه حل را ارائه کنند در حالی که در بسیاری موارد اختیار ندارند.
وی افزود: در سال ۸۸ ما شاهد روند افزایش آلودگی هوا بودیم که متاسفانه مجلس شورای اسلامی قانون معافیت خودروهای تازه تولید از معاینه فنی را از دو سال به ۵ سال افزایش داد. این در حالی است که در کشور های اروپایی با بالاترین استاندارد تولید خودرو ، معاینه فنی حداکثر ۲ ساله است.

حافظی گفت: امروز می بینیم که آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق و ریز گرد ها است و امیدواریم نمایندگان عزیز مجلس به این مهم التفات داشته باشند.

رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری خاطر نشان کرد : در حال حاضر اکثر شهر ها و منابع زیست محیطی ما به خاطر عدم به کار گیری از ظرفیت شوراها و مدیریت شهری در معرض تخریب است ، اگر امروز دریاچه ارومیه خشک می شود به واسطه ۸۰ هزار چاه عمیقی است که کنار آن حفر کردند حال انکه مدیریت شهری هیچ دخالتی در آن نداشته است.

وی ابراز امیدواری کرد قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و نیز اختیارات شورا در اصلاح قانون شوراها افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha