مطالعات نشان می‌دهد: مصرف مقادیر كافی ویتامین D در پیشگیری از بروز بیماری دیابت موثر است.

بر اساس این مطالعات هم چنین علائم و مشكلات ناشی از بیماری دیابت در افراد مبتلا با مصرف این ویتامین كاهش پیدا می‌كند. این پژوهش یك بازبینی علمی است كه از سوی محققان دانشكده پرستاری شیكاگو مارسلا نیهوف در دانشگاه لویولا صورت گرفته و در نشریه «مربی دیابت» به چاپ رسیده است.

دكتر سوپنكوفر، دستیار این پژوهش و استاد دانشگاه لویولا در این باره خاطرنشان كرد: ویتامین D مزایای فراوانی برای حفظ سلامت انسان و هم چنین در موارد خاص پیشگیری یا مقابله با برخی از بیماریهای مزمن دارد. این مقاله در واقع تاكید بیشتر بر نقش این ماده مغذی در پیشگیری یا كنترل عدم تحمل گلوكز و در نتیجه كنترل دیابت دارد.

در این گزارش، نویسندگان این مقاله تحقیقاتی آشكار ساختند كه در یكی از پژوهشهای بازبینی شده اطلاعات مربوط به 3000 بیمار مبتلا به دیابت نوع اول مورد ارزیابی قرار گرفته و دریافته‌اند كه در صورت مصرف مكمل‌های ویتامین D علائم و خطر بیماری در افراد فوق كاهش می‌یابد.

آنها همچنین تاكید كردند كه مطالعات نظارتی روی بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم نیز نشان داد كه استفاه از این مكمل در كنترل دیابت و جلوگیری از پیشرفت آن نقش مهمی ایفا می‌كند.

از سوی دیگر دكتر جوآن كوبا، استادیار بالینی دیابت در دانشگاه لویولا در این رابطه اظهار داشت: كنترل كمبود ویتامین D می‌تواند روشی ساده و كم هزینه برای بهبود كنترل قند خون و جلوگیری از بروز مشكلات و ناراحتی‌های جدی ناشی از دیابت باشد.

این محققان تاكید كردند كه رژیم غذایی به تنهایی نمی‌تواند برای تامین ویتامین D بدن كافی باشد و بنابراین باید از مكمل‌ها نیز استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha