یک فوق تخصص خون و هماتولوژی گفت: اگر کم خونی در کودکان درمان نشود می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

سلامت نیوز:یک فوق تخصص خون و هماتولوژی گفت: اگر کم خونی در کودکان درمان نشود می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری دانشجویان ایسنا ،دکتر حسین اصفهانی اظهارکرد: کم خونی به مواردی گفته می‌شود که هموگلوبین از حدطبیعی برای سن و جنس کودک کمتر باشد یا گلبول‌های قرمز کوچک‌تر از حد مورد انتظار باشد.

وی ادامه داد: در نوزادی که تازه متولد شده میزان هموگلوبین بالاتر از یک شیرخوار چندماهه است، اما تا بین 45 تا 50 روزگی به حداقل خود می‌رسد و بعد از آن به طور طبیعی شروع به افزایش کرده و در این عمل نیاز به ویتامین B12، فولیک اسید و آهن دارد تا به رشد خود ادامه دهد.

اصفهانی تصریح کرد: از هفت تا 9 ماهگی کودک انتظار کم خونی می‌رود به همین علت است که وزارت بهداشت به منظور پیشگیری ازاین بیماری، از چهار تا شش ماهگی تا دو سالگی قطره آهن را به صورت رایگان در اختیار کودکان قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در مواردی که کودک از شیر گاو استفاده می کند ممکن است حساسیت به آن موجب دفع خون از مدفوع و در نتیجه کودک دچار کم خونی شود. همچنین در نوجوانان دختر نیز به علت قاعدگی و خونریزی‌های ناشی از آن احتمال ابتلا به کم خونی افزایش می‌یابد. به همین علت استفاده از قرص آهن به نوجوانان دختر توصیه می‌شود.

وی با اشاره به لزوم استفاده از قرص آهن در نوجوانان دختر گفت: بهتر است هنگام استفاده از قرص آهن، شکم خالی باشد چرا که عمل جذب بهتر صورت می‌گیرد. همچنین خوردن غذا همراه قرص آهن اثر قرص را کاهش می‌دهد. فقر آهن ارثی نیست حتی اگر مادر کودک کم خونی و فقر آهن داشته باشد.

وی با بیان اینکه در برخی موارد کم خونی علامتی ندارد، گفت: گاهی کم خونی با علائمی همچون ضعف و بی‌حالی، خستگی، رنگ پریدگی، زردی، افزایش ضربان قلب، عدم تحمل فعالیت، اختلال رشد، زخم‌هایی در گوشه لب، مشکل در بلع و بی‌اشتهایی کودک ظاهر می‌شود.

این فوق تخصص خون و هماتولوژی خاطرنشان کرد: اگر کم خونی فقر آهن در فردی که شرایط اولیه را ندارد، دیده شود، باید از لحاظ احتمال وجود زخم معده، مشکلات روده‌ای و ... بررسی شود. چراکه درصورت عدم درمان کم خونی به تدریج کار قلب افزایش می‌یابد و در صورت پایین بودن بیش از حد هموگلوبین در نهایت منجر به نارسایی قلبی می‌شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha