سایه درختان سرپناه خوبی برای آنهاست. یك نفره یا گروهی زیر سایه درختان نشسته‌اند. صندلی‌ها كفاف جمعیت را نمی‌دهند و خیلی از آنها روی جدول‌ها یا زمین سنگی نشسته‌اند. در این گرما اگر بتوانند سایه‌ای برای نشستن پیدا كنند، خیلی شانس آورده‌اند: این صحنه‌ها توصیف وضعیت همراهان بیمار در محوطه بیمارستانی در تهران است.

همراهان بیمار از‌ نقش‌ پرستار‌ تا نیروی‌ خدماتی

سلامت نیوز: سایه درختان سرپناه خوبی برای آنهاست. یك نفره یا گروهی زیر سایه درختان نشسته‌اند. صندلی‌ها كفاف جمعیت را نمی‌دهند و خیلی از آنها روی جدول‌ها یا زمین سنگی نشسته‌اند. در این گرما اگر بتوانند سایه‌ای برای نشستن پیدا كنند، خیلی شانس آورده‌اند: این صحنه‌ها توصیف وضعیت همراهان بیمار در محوطه بیمارستانی در تهران است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،برای درك وضعیت نامناسبی كه همراهان بیمار در برخی از بیمارستان‌های پایتخت با آن مواجه هستند، تلاش زیادی لازم نیست. از همان قدم‌های اول ورود به بیمارستان، صحنه‌هایی كه چندان برای پرسنل بیمارستان و برای بیماران و همراهان آنها خوشایند نیست. به آنها كه نزدیك می‌شوی با این سوال باید صحبت را آغاز كنی كه بیمار كیست؟ اینجا تشخیص همراه و بیمار از یكدیگر كار آسانی نیست.

رنگ و روی بیمارها از همراهان بهتر است و اگر لباس بیمار تن بیماران را نادیده بگیریم به‌راحتی می‌توان بیمار و همراه را با یكدیگر اشتباه گرفت. به سراغ یكی از این همراهان كه روی مقوایی دراز كشیده است می‌رویم، مصطفی 60 ساله از وضعیت اینجا ناراحت است می‌گوید: «من از شهرستان میانه آمده‌ام. همراه بیمار هستم. در بیمارستان جایی برای خواب نیست. سه شب است مجبورم بیرون روی این مقوا كه روی زمین سنگی و ناهموار انداخته‌ام، بخوابم». همراهان دیگر هم وضعشان اصلا خوب نیست. آدم سالم هم اگر رعایت برخی مسائل بهداشتی را نكند، اینجا بیمار می‌شود. این در حالی است كه شهردار منطقه شش تهران 26 فرودین امسال گفته بود که تا ساخت همراه‌سرای بیماران، به‌صورت رایگان همراهان بیماران بیمارستان ‌های امام‌خمینی (ره)، شریعتی و مركز طبی كودكان اسكان داده می‌شوند. همراهان بیمارانی كه از شهرستان‌ها و مناطق محروم به بیمارستان‌های امام‌خمینی (ره)، شریعتی و مركز طبی كودكان مراجعه می‌كنند، با ارائه معرفی‌نامه از بیمارستان، به صورت رایگان اسكان داده می‌شوند.


 همراه، جزئی از درمان است
چند قدم آن طرف‌تر زیر صندلی یكی از سایبان‌ها مرد میانسالی نشسته است. از وسایلی كه دور و برش است و حصیری كه انداخته، می‌توان حدس زد كه مدت طولانی‌تری را اینجا بوده است. محمد از قم می‌آید. این مرد 47 ساله به «آرمان» می‌گوید: مادرم سرطان كبد دارد. چون در شهر خودمان امكانات لازم نبود مجبور شدیم به تهران بیاییم. الان یك هفته است كه اینجاییم. روزهای اول خیلی به ما سخت گذشت. نزدیك 30 ساعت نتوانستم بخوابم. صندلی‌ها و سایبان‌هایی هم كه در محوطه تعبیه شده‌اند، ناكافی هستند زیرا بسیاری از همراهان از شهرستان می‌آیند و جایی برای ماندن ندارند و مجبور هستند شب را همین جا بمانند. او ادامه می‌دهد: همراه، جزئی از درمان است و عمده امید بیماران به همراهان است. اگر همراهان مریض شوند بر روحیه بیمار هم تاثیر منفی می‌گذارد.


 گلایه كاركنان بیمارستان
وضعیت نامناسب همراهان بیمار اعتراض كاركنان بیمارستان را هم در پی داشته است. آنها هم از این وضعیت ناراحت هستند. محمود 30 ساله یكی از كاركنان بیمارستان است. او  می‌گوید: با توجه به اینكه حجم كار زیاد و كاركنان بیمارستان‌ها كم هستند باید همراهی با بیمار در بیمارستان حضور داشته باشد كه كارهای بیمار را انجام دهد. كارهای بیرون بخش بیمار برعهده همراه است. وضعیت اسكان همراهان خوب نیست. بسیاری از آنها در محوطه بیمارستان روی كارتن و پتو می‌خوابند. وضعیت همراهان بیماری هم كه در اتاق هستند بهتر از همراهان بیرون نیست. فضای اتاق‌ها كوچك است. بین دو تخت یك صندلی برای همراه گذاشته‌اند. آنها جای تكان خوردن هم ندارند. بسیاری از این همراهان خودشان مریض هستند. چهار نفر از آنها واریس دارند كه نشستن روی صندلی برای آنها بسیار ضرر دارد. همراهانی كه بیرون در محوطه ساكن هستند، زباله‌هایی در محوطه می‌ریزند و همین باعث شده كه ظاهر بیمارستان صورت نامناسبی پیدا كند. او می‌افزاید: وضعیت رسیدگی به بیماران هم بسیار ضعیف است. حجم كار زیاد، تنوع بیماری در یك بخش و ماندگاری طولانی بعضی بیماران سبب شده است كه كاركنان نتوانند توجه لازم را به بیماران داشته باشند.


 اتاق‌های كوچك و شلوغ
وارد یكی از اتاق‌های بیمارستان می‌شویم. اتاق خیلی شلوغ است؛ یك اتاق كوچك كه شش تخت دارد. بین فضای خالی تخت‌ها یك صندلی برای همراهان بیمار درنظر گرفته شده است. زهرا 23 ساله از كرمانشاه همراه مادرش است. او به «آرمان» می‌گوید: «شب‌ها جایی برای خواب و استراحت ندارم. روی این صندلی هم نمی‌شود خوابید. بعضی شب‌ها را روی تخت مادرم می‌خوابم. روز اول هم به همراهان بیمار هشدار می‌دهند كه نباید پتو و مقوا كف اتاق‌ها پهن كنند. همراهان بیمار خیلی خسته می‌شوند و هیچ امكاناتی در اختیار آنها نیست». در فضای سبز بیرون بیمارستان خانواده‌ای چهار نفره نشسته‌اند. از شهرستان مریوان آمده‌اند. ابراهیم و مهدی می‌گویند كه ما پنج روز است كه تهران هستیم، جایی برای ماندن نداریم. اوایل در محوطه بیمارستان می‌نشستیم ولی ما را بیرون كردند. این بیرون چادر زدیم. مادرم همراه بیمارمان است. چند روز پیش كه در حال آمدن به این طرف بود ماشین به او زد. دو تا از مهره‌های پشتش شكست. حالا خود او هم مریض شده است. شب تا صبح به سختی می‌خوابیم. معتادان این اطراف مزاحم‌مان می‌شوند. باد هم كه چادر را تكان می‌دهد. این مدت خیلی به ما سخت گذشته است. وضعیت بقیه همراهان بیمار هم كه از شهرستان آمده‌اند و اینجا كسی را ندارند مانند ماست. بعضی از آنها اینجا چادر زده‌اند و بعضی دیگر هم در ماشین می‌خوابند.


 افزایش كاركنان بیمارستان‌ها
یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره عدم رسیدگی به وضعیت اسكان در هتل همراهان بیمار  می‌گوید: اگر به وضعیت این همراهان رسیدگی می‌شد و امكانات لازم برای اسكان آنها در هتل فراهم می‌شد شاهد این وضعیت بد اسكان در محوطه بیمارستان‌ها نبودیم. هیچ كسی دوست ندارد شب را روی چمن بخوابد. متاسفانه فرهنگ غلطی هم که وجود دارد این است كه تا یك نفر مریض می‌شود كل اطرافیانش همراه او به بیمارستان می‌آیند در حالی كه كارهای بیمار را به راحتی یك یا دو نفر انجام می‌دهند. عابد فتاحی در ادامه می‌افزاید: مشكل اصلی كمبود پرسنل در بیمارستان‌هاست كه باعث احتیاج به همراهان بیمار در بیمارستان می‌شود. بیمارستان‌های ما در بخش كادر خدماتی مشكل دارند. اگر در بیمارستان‌ها به اندازه كافی پرستار و نیروی خدماتی داشته باشیم احتیاجی به حضور همراه در بیمارستان و مشكلات بعدی آن نیست. همراهان بیمار در بیمارستان‌ها نقش مكمل پرستار و نیروی خدماتی را دارند. او ادامه می‌دهد: راه‌حل این مشكل افزایش كادر بیمارستان‌هاست كه احتیاج به همراه را كم می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha